تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۳:۴۲
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۵۳۹۴۱

اطلس ریلی کرمان تهیه می‌شود/وجود ۴۶ کیلومتر خط ریلی بحرانی و فرسوده

اطلس ریلی کرمان تهیه می‌شود/وجود ۴۶ کیلومتر خط ریلی بحرانی و فرسوده
‌می‌متالز - مدیرکل راه‌آهن کرمان با بیان اینکه اطلس ریلی استان در حال آماده‌سازی است، گفت: راه آهن استان کرمان یکی از قدیمی‌ترین خط ریل‌های کشور است و ۴۶ کیلومتر خط ریلی بحرانی و فرسوده داریم که بیشتر آن در محدود سی‌ریز شهرستان زرند قرار دارد و قدمت این ریل‌ها به ۵۰ سال قبل بر می‌گردد.

به گزارش می‌متالز، مجید ارجونی مدیرکل راه آهن استان کرمان امروز در نشست خبری اظهار داشت: از ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین سال جاری، ۶۳ هزار و ۵۵۵ نفر مسافر توسط حوزه استحفاظی راه آهن استان کرمان جابه‌جا شده‌اند که نسبت به سال گذشته رشد ۸۱ درصدی جابه‌جایی مسافر داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش رشد مسافر در سال جاری این بود که سال گذشته ظرفیت مسافر در کوپه‌ها به دلیل کرونا و طبق اعلام ستاد ملی کرونا ۵۰ درصد بود که این رقم در سال جاری به ۸۰ درصد افزایش یافت.

مدیرکل راه‌آهن کرمان گفت: به دلیل جاذبه‌های تاریخی و مزار سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی زائران زیادی در ایام پیک نوروز به استان کرمان از طریق راه آهن سفر کردند و به همین دلیل تقاضای یک رام قطار اضافه در این مدت کردیم.

ارجونی عنوان کرد: واگن‌های قطار ارگ در خود استان در کارخانه واگن سازی شهرستان زرند بازسازی شدند و در شبکه راه آهن استان شروع به فعالیت کردند و این واگن‌ها هوشمند سازی شده‌اند.

مدیرکل راه آهن استان کرمان افزود: استان کرمان جز پنج استان کشور است که به خودکفایی در زمینه ساخت واگن‌سازی مسافربری و باری رسیده است و با افزایش این واگن‌ها روزانه ۸۰۰ نفر به صورت رفت و برگشت به ناوگان حمل و نقل ریلی استان افزوده شد.

ارجونی عنوان کرد: در ایام پیک نوروز بالغ بر۶۰ هزار تن تخلیه و بارگیری بار در کنار مسافر در راه آهن کرمان داشتیم، که عمده بار کنسانتره آهن و گندله از سمت شهرستان زرند بود.

وی افزود: سال گذشته انقلابی در خطوط فرعی از محل امکانات ایجاد شد به این صورت که کارخانه گندله و کنسانتره آهن جلال آباد به طول ۱۸ کیلومتر، فولاد زرند ایرانیان ۱۱ کیلومتر و ۱۳ کیلومتر و روغن نباتی گلناز به شبکه ریلی متصل شد.

ارجونی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات استان کرمان این است که همه شهرستان‌های استان به شبکه ریلی وصل نیستند، ابراز داشت: شبکه ریلی سیرجان با همکاری بخش خصوصی در حال وصل شدن به شبکه ریلی کرمان است.

مدیرکل راه‌آهن کرمان با بیان اینکه اطلس ریلی استان در حال آماده‌سازی است، اظهار کرد: راه آهن استان کرمان یکی از قدیمی‌ترین خط ریل‌های کشور است و ۴۶ کیلومتر خط ریلی بحرانی و فرسوده داریم که بیشتر آن در محدود سی‌ریز شهرستان زرند قرار دارد و قدمت این ریل‌ها به ۵۰ سال قبل بر می‌گردند.

وی ادامه داد: ما به دنبال این بودیم که خط فرسوده ریلی استان را بازسازی کنیم که خوشبختانه توانستیم ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از سازمان مدیریت در این زمینه دریافت کنیم و همچنین ۳۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات خودمان در راه آهن استفاده خواهیم کرد که در مجموع ۱۸۵ میلیارد تومان برای بازسازی محور سی‌ریز به کرمان اعتبار دریافت کردیم و به زودی پیمانکار مشخص و کار بازسازی ریلی شروع می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده