تاریخ: ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۷:۰۸
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۵۴۱۳۵

تولید دانش بنیان راهکار حل مشکلات اقتصادی

‌می‌متالز - خانم مریم نگهبان مدیرعامل شرکت نانو سبزآوران طوبی و آقایان محسن طباطبایی مزد آبادی کارشناس اقتصادی و صابر پرنیان رئیس صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی به بررسی روند تولید دانش بنیان در کشور و تسهیلاتی که در این زمینه به شرکت‌ها اعطا می‌شود را بررسی کردند.

به گزارش می‌متالز، صابر پرنیان رئیس صنعت و معدن تجارت استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به شعار امسال که تحت عنوان سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی نام گذاری شده، همه ما تولیدکنندگان از مقام معظم رهبری برای این انتخاب هوشمندانه تشکر می‌کنیم. ایشان با طرح این شعار مسیر تولید و عزت آفرینی را برای کشور مشخص کردند. امیدواریم مسوولان کشور و تولیدکنندگان با انجام کار جهادی بتوانند این شعار را محقق کنند.

پرنیان افزود: تولید کالا و تولیدات با کیفیت با نگاه صادرات محور باید سر لوحه فعالیت‌های اقتصادی کشور قرار گیرد. به طور کلی روند تولید در کشور از حوزه کشاورزی به صنعت رسیده و بعد از آن به دوره پسا صنعتی، و امروز در مسیر تولید دانش بنیان قرار دارد. اگر قصد داریم تولید عزت‌مند در کشور داشته باشیم باید به تولید و اقتصاد دانش بنیان ادامه دهیم، زیرا این روند، نوع جدیدی از تولید است.

وی ادامه داد: متاسفانه ما در حوزه تسهیل کسب و کار و توسعه آن دچار مشکل هستیم. وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از متولیان این حوزه است که باید بر ایجاد سرمایه گذاری‌ها و توسعه حمایت‌ها همت گمارد. متاسفانه آمار‌ها در زمینه اخذ مجوز و آغاز کسب و کار ارقام خوبی را نشان نمی‌دهند و افراد برای تاسیس شرکت‌ها و سرمایه گذاری مشکلات زیادی دارند. شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فن آوری محصولات خود را به مرحله تجاری سازی رسانده اند. سازمان صنعت و معدن و تجارت باید زیرساخت‌های لازم برای تجاری سازی محصولات کمک کند، ولی حتی در شهرک‌های صنعتی هم حمایت‌های خوبی انجام نمی‌شود. ما باید کالای با کیفیت، صادرات محور و رقابت پذیر داشته باشیم.

پرنیان گفت: کالا‌های تولید شده توسط شرکت‌های دانش بنیان باید با کیفیت باشند و قیمت خوب داشته باشند. از طرفی انرژی مصرف شده برای تولید آن‌ها باید کم باشد تا کالای دانش بنیان را از کالا‌های غیردانش بنیان متمایز کند. سطح فن آوری کالا باید بالا باشد. هم اکنون کشور دوران پساصنعت را پشت سر گذاشته و به شکل حمایت‌های علمی و سیاست گذاری‌های عملی در مسیر اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌هایی که می‌توانند ایده هایشان را تجاری سازی کنند پیش می‌رود.

رئیس صنعت و معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفت: ما به تمام نهاد‌ها در استان ابلاغ کردیم که از نصب بنر و تبلیغات شعار سال در اداره‌ها و سطح شهر خودداری کنند و به جای آن با انجام حمایت‌های جامع در همه زمینه‌ها مثل حمایت‌های بیمه‌ای و مالیاتی بر این شرکت‌ها تمرکز کنند. استقرار شرکت‌های دانش بنیانی که ایده را به ثروت تبدیل می‌کنند در شهرک‌های صنعتی به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا ایده‌های دانش بنیان خود را تجاری سازی کنند. این ایده‌ها بیشتر توسط جوانان مطرح می‌شود که همگی دارای مشکل مالی هستند.

وی گفت: تسهیلاتی که بانک‌ها برای بخش تجاری در نظر می‌گیرند برای شرکت‌های دانش بنیان مناسب نیست. بانک‌ها باید تخفیف و تسهیلات واقعی را در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان انجام دهند. ایده‌ای که به ثروت تبدیل شود موجب افزایش ارزش افزوده می‌شود. سیاست گذاری‌های کلی که در وزارت خانه انجام می‌شود باید به استان‌ها ابلاغ شود. ما در نظر داریم تعداد شرکت‌های دانش بنیان موجود در استان را دوبرابر کنیم.

محسن طباطبایی مزدآبادی که به عنوان کارشناس اقتصادی گفت: در اقتصاد شهر، شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است. بیش از ۳۰۰ گروه شغلی در فعالیت‌های شهری از ساخت و ساز، توسعه، حمل و نقل و ... نقش دارند. باید توجه داشته باشیم بر اساس آمار‌ها حدود ۷ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد. این شرکت‌ها در گروه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حوزه شهری از آسفالت معابر گرفته تا سازو کار جمع آوری زباله‌ها و پسماند و تبدیل آن به انرژی و بخش‌های مختلف ساخت و ساز، حمل و نقل، مترو و حتی تولید محصولات گیاهی کم آب بر که کم هزینه و مفید باشد در حیطه شرکت‌های دانش بنیان است. امسال هم مقام معظم رهبری تولید با نگرش دانش بنیان را مطرح کردند. دانش بنیان بودن اشتغال آفرین است و خودش می‌تواند خودش را تامین مالی کند. اگر محصول تولید شده بازار خوب داشته باشد نقش بسزایی در اقتصاد دارد. اگر منابعی که برای تبلیغ شعار سال اختصاص می‌یابد صرف حمایت از شرکت‌های دانش بنیان شود بیشتر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: حداقل تعداد یک سوم از ۷ هزار شرکت دانش بنیان در بستر اقتصاد شهر فعال هستند که باید به این گروه‌ها توجه شود. ما هم توسعه محصولات داریم و هم توسعه فن آوری، هم نوآوری داریم و هم کارآفرینی و استغال زایی که در کنار آن ساختار‌های جدید هم شکل می‌گیرد. تحصیلات و تجربه و مهارت در این شرکت‌ها بسیار مهم است. شرکت‌های دانش بنیان ضعیف نیستند، چون ذاتا مدل کسب و کار دارند بنابراین مردم نباید تصور کنند که به دلیل ضعیف محتاج حمایت هستند بلکه آن‌ها باید بازار را شناسایی کنند و حمایت دستگاه‌ها در کنار نیاز‌های آن‌ها نقش پیدا کند. از طرفی خودشان هم باید پرتلاش باشند.

طباطبایی افزود: ویژگی‌های صنعتی شرکت‌های دانش بنیان برای اقتصاد شهری بسیار لازم است. این شرکت‌ها مولفه‌های نظام نوآورانه دارند و به طور مداوم حرف‌های نو می‌زنند. مقامات شهری باید در سمینار‌های صنعتی دعوت شوند، چون این مقامات می‌توانند برای شرکت‌های دانش بنیان کار ایجاد کنند و این شرکت‌ها می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

طباطبایی گفت: شهرداری‌ها ظرفیت بزرگی هستند که ۷۴ درصد جمعیت کل کشور را تحت پوشش خود دارند. آمار اقتصادی آن‌ها و محاسبه نرخ بازگشت سرمایه که از تولید محصولات دانش بنیان از بستر شهر‌ها می‌تواند صورت بگیرد این جمعیت ۷۴ درصد را پوشش می‌دهد. گاهی اوقات این جمعیت بیشتر هم هست، چون مهاجرت و مسائلی از این قبیل در این آمار لحاظ نشده است.

مریم نگهبان مدیرعامل شرکت نانو سبزآوران گفت: حدود ۱۸ سال به شکل مستمر از دوران فوق لیسانس تا هیئت علمی روی ترکیبات گیاهی برای تولید آفت کش‌های بدون باقی مانده سم فعالیت کردم و یک شرکت دانش بنیان هم در همین زمینه تاسیس کردیم. محصولات این شرکت تجاری سازی شده، ولی راه بسیار سختی را پیمودیم تا به موقعیت الان دست پیدا کنیم.

ایشان گفت: قصد ما استفاده از پتانسیل‌های زیاد کشور در زمینه استفاده از گیاهان دارویی است، چون کشورمان در زمینه استفاده از محصولات آفت کش وابستگی دارد و بیشتر آفت کش‌های ما وارداتی هستند. ما تمام توان خود را صرف کردیم تا آفت کش‌هایی تولید کنیم که در باغات پسته و محصولات تازه خوری گلخانه‌ها مثل خیار و گوجه و انواع سبزیجات و صیفی جات استفاده شود. این شرکت محصولاتی دارد که به زودی در سازمان حفظ نباتات ثبت خواهد شد.

وی افزود: این شرکت کشاورزان پیش رو را جذب کرده تا بتوانیم توان خود را افزایش دهیم و این تفکر را در جامعه کشاورزی ترویج کنیم. ما به مدد تولید عصاره‌ها و اسانس‌های گیاهان دارویی آفت کش‌های مقرون به صرفه تولید کنیم و اثردهی و کارایی آن را افزایش دادیم. یکی از مشکلات این شرکت به عنوان یک شرکت فن آور رقابت با سموم شیمیایی بود که به راحتی وارد بازار می‌شد و کشاورزان از آن استفاده می‌کردند. متاسفانه سم‌های وارداتی تقلبی هم در بازار وجود دارد که کشاورزان نسبت به آن ناآگاه هستند و ترویج آموزش در این زمینه بسیار کم است.

نگهبان گفت: آفت کش‌های تولید شده در سبد کالایی کشاورزان قرار داده شده، ولی سموم شیمیایی باعث شده میزان مقاومت آفات در برابر سموم افزایش پیدا کند. طراحی آفت کش‌ها به گونه‌ای است که می‌تواند تولید جمعیت حشره را کنترل کند. مهمترین ویژگی استفاده از سموم در سلامت بدن است. افرادی که محصول سالم را دوست دارند مدیریت کشاورزی سالم را نیز سرلوحه کار خود قرار می‌دهند. مدیریت سالم از ابتدای کاشت، داشت و برداشت بسیار مهم است. این محصولات می‌توانند ارزآوری داشته باشند و صادرات محور باشد.

وی گفت: ما مشکلات ایجاد شده بر محصولات توسط ۶۸ سم را بررسی می‌کنیم. یکی از مشکلات موجود در این زمینه این است که آثار سموم در محصولات گلخانه‌ای بسیار زیاد است. به همین دلیل لزوم استفاده از سموم کم خطر‌تر اهمیت پیدا می‌کند. اگر محصولات ما کیفیت داشته باشند صادرات خوبی هم خواهند داشت.

ایشان در مورد مشکلات مالی این شرکت‌ها هم گفت: ما با مشکلات بسیار زیادی برای تامین منابع مالی روبرو بودیم که با عقد قرارداد‌های آزمایشی توانستیم این مشکلات را برطرف کنیم. تسهیلاتی که به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود بسیار ناچیز است و شرکت‌ها ضمانت‌های زیادی برای اعطای همین تسهیلات ناچیز نیاز دارند. ولی با وجود تمام این مشکلات توانستیم محصولات خود را تولید و تجاری سازی کرده و به تولید انبوه برسانیم.

منبع: ایران کالا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده