تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۵۴۲۲۴
سرویس خبر : انرژی

خاموشی برق در تابستان چقدر جدی است؟

‌می‌متالز - مشترکان برخی از مناطق تهران خبر از قطع برق در شب گذشته دادند. این در حالی است که قرار بود به ظرفیت نیروگاه تولید برق در کشور اضافه شود و در نتیجه تابستان امسال مشکل خاموشی برق در شبکه نداشته باشیم. حالا برخی از مشترکان نگران خاموشی برق و تکرار اتفاقات سال گذشته هستند.

به گزارش می‌متالز، کاربران شبکه‌های اجتماعی روز گذشته خبر از قطع برق در برخی از مناطق تهران دادند. مشترکان تهرانی، یک بار در سال پیش هم تجربه قطع برق و خاموشی‌های گسترده را داشتند. تقریبا از اواخر خرداد ماه، خاموشی در برخی از مناطق کلید خورد و پس از آن، مشترکان همزمان قطعی و گرانی برق را تجربه کردند. حالا به همین دلیل مشترکان نگران خاموشی برق در سال جاری هم شده‌اند.

طوری‌که یکی از نمایندگان مجلس، در صحن علنی شکایت کرد وزارت نیرو بدون اطلاع قبلی، تعرفه برق را از نیروگاه حرارتی تغییر داد. کاظم دلخوش همچنین اعتراض داشت که تعرفه برق نیروگاه تجدیدپذیر بسیار گران‌تر از نیروگاه‌های حرارتی است و علاوه بر خاموشی برق، «دولت دست در جیب مردم کرده است.».

اما آیا خطر خاموشی‌ها امسال هم مانند پارسال جدی است؟ همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی پیش از شروع امسال از برنامه‌ریزی برای پیک تابستانی خبر داد. حائری گفت با توجه به تجربیات سال‌های گذشته به نظر می‌رسد خطر تکرار خاموشی‌ها در تابستان وجود دارد.

اسفند ماه ۹۹، رضا اردکانیان، وزیر وقت نیرو، وعده داد تا تابستان واحد‌هایی جدید به مدار می‌آیند و قرار نیست در تابستان ۱۴۰۰ خاموشی داشته باشیم، اما خاموشی‌های تابستانی، قبل از شروع این فصل آغاز شد!

چرا خاموشی‌های برق شروع شد؟

وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه وزارت نیرو مکلف شد ۵۰۰۰ مگاوات برق وارد مدار کند، اما چنین نشد. کارشناسان هم پیش‌تر از شروع خاموشی برق، درباره وضعیت قطعی برق هشدار دادند.

البته، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران در پاییز اعلام کرد که تا تابستان سال آینده، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۵۰۰ مگاواتی افزایش می‌یابد تا خاموشی برق، دوباره اتفاق نیفتد. نیروگاه‌های تجدیدپذیر در مقایسه با نیروگاه‌های حرارتی بسیار گران هستند. از طرفی دیگر در حال حاضر، نیروگاه‌های تجدیدپذیر فقط یک درصد از برق کشور را تامین می‌کنند.

هاشم اعوره‌ای، استاد تمام برق در دانشکده شریف پیش از این گفته بود که این نیروگاه‌ها، تنها ۸۰۰ مگاوات از ۸۵ هزار مگاوات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را تامین می‌کنند؛ بنابراین وعده جبران عقب‌ماندگی با استفاده از این نیروگاه‌ها منطقی نیست. به همین دلایل می‌توان نتیجه گرفت احتمالا خاموشی‌های ۱۴۰۱ هم شروع شده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده