تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۳۹
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۵۴۲۴۳
سرویس خبر : صنایع کوچک
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اعلام کرد:

احیای بیش از یک هزار و ۳۲۰ واحد راکد و انعقاد پنج هزار و ۳۰۰ قرارداد واگذاری زمین صنعتی در دولت سیزدهم/ شناسایی هزار و ۵۰۰ شرکت مستعد دانش بنیان شدن

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در نشست خبری امروز گفت: سال گذشته دوهزار و ۶۷ واحد راکد در درون و بیرون شهرک‌ها به چرخه تولید بازگشت که نسبت به سال ۱۳۹۹، رشد ۴۰ درصدی داشته است و از این میزان احیای بیش از هزار و ۳۲۰ واحد در دولت سیزدهم انجام شده است.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان بابیان این‌که ۸۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در کشور داریم، گفت: هزار و ۳۰ شهرک، ناحیه و منطقه ویژه مصوب داریم و همچنین ۲۶ شهرک و ناحیه صنعتی جدید نیز مراحل راه‌اندازی خود را طی می‌کنند.

فعالیت ۳۳۴ ناحیه صنعتی کوچک در مناطق محروم

وی با بیان این‌که ۶۶ منطقه ویژه اقتصادی زیر نظر سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران فعال است، ادامه داد: ۵۰۳ شهرک صنعتی و ۳۳۴ ناحیه صنعتی کوچک که بیشتر در مناطق محروم هستند، وجود دارد.

اشتغال نزدیک به یک میلیون نفر در بیش از ۴۸ هزار واحد درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که ۴۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال هستند، اضافه کرد: نزدیک به یک میلیون نفر به‌صورت مستقیم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشغول به‌کار هستند.

انعقاد پنج هزار و ۳۰۰ قرارداد واگذاری زمین صنعتی در دولت سیزدهم

رسولیان با یادآوری این‌که هفت هزار و ۴۰۰ قرارداد بهره‌برداری زمین صنعتی با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی منعقد کرده‌ایم، تصریح کرد: یعنی هفت هزار و ۴۰۰ طرح و متقاضی فعالیت داشتیم که پنج هزار و ۳۰۰ قرارداد در دولت سیزدهم منعقدشده است و پیش‌بینی می‌شود که امسال نیز بیش از هفت هزار قرارداد حق بهره‌برداری زمین داشته باشیم.

واگذاری بیش از دو هزار و ۴۰۰ هکتار زمین صنعتی به سرمایه‌گذاران در دولت سیزدهم

وی همچنین تصریح کرد: این هفت هزار و ۴۰۰ قرارداد بهره‌برداری زمین شامل بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین می‌شود که بیش از دو هزار و ۴۰۰ هکتار آن در دولت سیزدهم بوده است.

افتتاح بیش از ۲ هزار و ۸۸۰ طرح جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سال گذشته

رئیس هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بابیان این‌که در سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۸۸۰ طرح صنعتی جدید در شهرک‌ها و نواحی بهره‌برداری شده است، ادامه داد: این میزان نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است و بیش از ۷۶۰ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است.

رسولیان با یادآوری این‌که برخی اراضی واگذارشده به علت نبود فعالیت و بهره‌برداری وارد فرایند فسخ‌شده‌اند، گفت: این انتظار فعالان اقتصادی، رسانه‌ها و مسوولان بوده است و ما ملزم به کنترل و نظارت بر زمین‌های واگذارشده هستیم.

بازپس‌گیری بیش از ۷۷۰ هکتار زمین برای واگذاری به افراد دارای صلاحیت

وی بابیان این‌که بیش از هزار و ۹۰۰ هکتار از این اراضی سال گذشته وارد فرآیند فسخ و قضایی شده است، افزود: توانستیم بیش از ۷۷۰ هکتار زمین را از کسانی که قصد راه‌اندازی واحد نداشتند را پس بگیریم تا با رعایت شرایط و ضوابط در اختیار افراد دارای اهلیت و صلاحیت و فعالان جدید قرار دهیم.

بیش از چهار هزار طرح صنعتی در مرحله نصب ماشین‌آلات داریم

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بابیان این‌که پایش جدی طرح‌های مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در دستور کار است، تصریح کرد: اراضی و طرح‌های صنعتی در مرحله دیوارکشی ۲۲ درصد رشد داشته است، همچنین طرح‌هایی که ماشین‌آلات نصب کردند نیز بیش از ۳۰ درصد رشد پیدا کرد و چهار هزار و ۱۶۸ طرح صنعتی در مرحله نصب ماشین‌آلات داریم.

اجرای طرح پایش واحد‌های صنعتی با بیش از ۶۰۰ مشاور

رسولیان بابیان این‌که پایش واحد‌های صنعتی غیرفعال همواره مورد تأکید رئیس‌جمهوری بوده است، گفت: سال گذشته طرح پایش کل واحد‌های صنعتی درون و برون شهرک‌ها و نواحی صنعتی را با بیش از ۶۰۰ مشاور کلید زدیم.

رشد ۴۰ درصدی احیای واحد‌های راکد در سال گذشته

وی بابیان این‌که بیش از ۱۷ هزار و ۷۹۲ واحد توسط مشاوران موردبررسی اولیه قرار گرفت، ادامه داد: بیش از ۱۲ هزار واحد راکد درون و برون شهرک‌ها شناسایی شد، برنامه سال گذشته احیا ۲ هزار واحد بوده است و سال گذشته دوهزار و ۶۷ واحد راکد در در درون و بیرون شهرک‌ها به چرخه تولید بازگشت که نسبت به سال ۱۳۹۹، رشد ۴۰ درصدی داشته است.

ایجاد ۳۶ هزار شغل جدید با احیای واحد‌های راکد صنعتی

معاون وزیر صمت بابیان این‌که در سال گذشته میزان واحد‌های راکد نسبت به سال پیش از آن کاهش ۱۵ درصدی کاهش‌یافته است، گفت: هزار و ۶۰۰ واحد داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی احیا شد که بیش از ۴۵۰ واحد احیاشده، خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده است و ۳۶ هزار شغل جدید در این مسیر ایجاد شد. امسال نیز حدود ۲ هزار واحد راکد شناسایی‌شده را احیا می‌کنیم.

اضافه کردن هفت هزار هکتار زمین به شرکت‌ها و نواحی صنعتی کشور

رسولیان تأمین زیرساخت‌های فعالیت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را از محور‌های فعالیت‌ها دانست و اضافه کرد: سال گذشته حدود هفت هزار هکتار زمین را به شرکت‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه کردیم که ۲۸۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد داشته است.

رشد ۵۸ درصدی تأمین آب برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی

معاون وزیر صمت همچنین در خصوص تأمین آب شرکت‌ها و نواحی صنعتی کشور، نیز گفت: ۷۴۰ لیتر بر ثانیه آب برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تأمین کرده‌ایم و رشد ۵۸ درصدی تأمین آب را نسبت به سال ۱۳۹۹ داشتیم. همچنین هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب شهری را تخصیص داده‌ایم که شامل ۴۰ میلیون مترمکعب می‌شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بابیان اینکه برنامه تأمین آب صنعت به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی واگذارشده است، تأکید کرد: طرح‌های مختلفی در این زمینه شناسایی‌شده است که با تأمین آب از تصفیه پساب، بخش مهمی از نیاز آب را تأمین خواهیم کرد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام این کار در دست اقدام است.

رشد ۱۰۴ درصدی تأمین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

رسولیان در خصوص تأمین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور نیز، بیان کرد: حدود ۸۵۰ مگاوات برق را برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی تأمین کردیم که ۱۰۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. همچنین در حدود ۶۶ پست برق با وزارت نیرو برای تأمین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشارکت داریم که دو هزار و ۵۰۰ مگاوات برق را تأمین می‌کند.

حمایت از راه اندازی نیروگاه‌های CHP توسط واحد‌ها برای تأمین برق

وی، پروژه تامین برق صنعت را از پروژه‌های جدی وزارت صمت دانست و گفت: در بند (و) تبصره ۱۵ قانون بودجه، میزان سوخت برای نیروگاه‌های خودتامین واحد‌های تولیدی، معادل نیروگاه‌های وزارت نیرو درنظر گرفته شد که ظرفیت بسیار خوبی به وجود آورده است. همچنین به ازای تولید یک مگاوات برق، ۱۰۰ متر زمین را برای ایجاد CHP و تامین برق در اختیار واحد‌ها قرار می‌دهیم و امیدواریم واحد‌ها از این ظرفیت نیز استفاده کنند.

ایجاد ۱۷۶ هزار مترمکعب ظرفیت برای تصفیه‌خانه‌های شهرک‌های صنعتی

رئیس هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین در خصوص تصفیه‌خانه‌ها نیز بیان کرد: حدود ۱۷۶ هزار مترمکعب ظرفیت را برای تصفیه‌خانه‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد کردیم، ۳۵ هزار مترمکعب از این ظرفیت در حال انجام است و امسال این عدد را به ۵۰ هزار مترمکعب می‌رسانیم.

ایجاد یک هزار و ۴۳۰ کارگاه کوچک در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی

رسولیان بابیان این‌که در سال ۱۳۹۹، حدود ۷۰ کارگاه کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ایجاد شد گفت: تاکنون هزار و ۴۳۰ کارگاه کوچک در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بیشتر با کمک بخش خصوصی ایجادشده است و زمینه استقرار بنگاه‌های کوچک فراهم‌شده است.

شناسایی بیش از ۶۰ فرآیند مرتبط با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برای شفاف‌سازی

وی بابیان این‌که بیش از ۶۰ فرآیند مرتبط با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برای شفاف‌سازی و حذف امضا‌های طلایی شناسایی‌شده است، تصریح کرد: به‌سوی الکترونیکی شدن و شفاف‌سازی حرکت کرده‌ایم و اکنون فرآیند‌های واگذاری زمین الکترونیکی شده است و واگذاری‌ها اکنون به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

هزار و ۵۰۰ شرکت مستعد دانش‌بنیان شدن شناسایی‌شده است

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی همچنین در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: هزار و ۵۰۰ شرکت مستعد دانش‌بنیان شدن شناسایی‌شده است و درمجموع ۷۰۰ واحد، دانش‌بنیان شدند که ۶۰ واحد آن سال گذشته دانش‌بنیان شده است و امسال نیز این موضوع نیز با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

تأمین ۹۰ نیاز فن‌آورانه با ارتباط بنگاه‌های بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان

رسولیان بابیان این‌که شناسایی نیاز‌های فن‌آورانه بنگاه‌های اقتصادی در دستور کار است، گفت: هزار و ۶۰۰ نیاز فن‌آورانه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شناسایی‌شده است، سال گذشته نیز ۴۰۱ نیاز شناسایی شد و ۹۰ نیاز فن‌آورانه با ارتباط بنگاه‌های بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین شده است.

ارائه زمین صنعتی به ۱۴۸ شرکت دانش‌بنیان با تسهیلات ویژه

وی بابیان این‌که با امتیازاتی که داده‌ایم شرکت‌های دانش‌بنیان معاف از شرکت در مزایده برای دریافت زمین از شهرک‌ها و نواحی صنعتی شده‌اند، افزود: سال گذشته به ۱۴۸ شرکت دانش‌بنیان زمین با اقساط طولانی ارائه شد که این ۱۴۸ شرکت، حدود ۴۸ هکتار زمین را در اختیار گرفتند. همچنین بخشی از هزینه‌های حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌ها و بخشی از قرارداد‌های آن‌ها برای انتقال فناوری را تأمین می‌کنیم.

شناسایی سه هزار و ۳۰۰ واحد دارای ظرفیت افزایش تولید

معاون وزیر صمت، افزایش ظرفیت تولید را هم‌سو با پروژه‌های تحولی دانست و گفت: واحد‌های راکد از طریق عارضه‌یابی و مشورت مشاوران بخش خصوصی احیا خواهند شد، واحد‌های زیر ظرفیت نیز شناسایی‌شده است در این راستا سه هزار و ۳۰۰ واحد هدف‌گذاری شده است که قابلیت افزایش ظرفیت دارند و می‌توانند در زنجیره اثرگذار باشند.

رسولیان یکی از برنامه‌های وزارت صمت را ارتباط مستقیم با مردم و پاسخگویی دانست و گفت: در تمام سفر‌های وزیر صمت به‌عنوان نماینده وزیر با فعالان اقتصادی به‌صورت رودررو صحبت می‌کنم و در این جلسات به مطالبات فعالان اقتصادی رسیدگی می‌شود و بخش‌هایی که قابلیت تصمیم‌گیری در وزارت صمت را ندارند به نهاد‌های ذی‌ربط ارجاع می‌شوند.

حمایت از راه‌اندازی شهرک‌های انرژی خورشیدی

وی در پایان بابیان اینکه در خصوص شهرک‌های انرژی خورشیدی، مصوباتی در دولت داشته‌ایم، گفت: می‌خواهیم انرژی‌های تجدیدپذیر را در سطح کشور توسعه دهیم و در این راستا حمایت‌های لازم را انجام خواهیم داد.

منبع: شاتا نیوز

عناوین برگزیده