تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۵۴۳۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ماجرای گمرک شلمچه و محدودیت واردات از سوی عراق چه بود؟

‌می‌متالز - از سوی دولت عراق محدودیت‌هایی برای واردات کالا از ایران وضع شده بود که با فشار برخی از مقامات استان بصره مرز شلمچه باز شد.

به گزارش می‌متالز، حسن غیبی مدیرکل گمرک خرمشهر در گفت و گویی به سوالات زیر پاسخ داد.

علت وضع محدودیت واردات از سوی عراق برای کالا‌های وارداتی از ایران چه بوده است؟

غیبی: مصوبه‌ای توسط مجلس در بودجه ۱۴۰۱ به تصویب رسیده که بر مبنای آن کالا‌های کشاورزی که صادر می‌شوند، باید نیم درصد از ارزش آن‌ها به عنوان عوارض صادراتی پرداخت شود. بنابرین، هزینه صادراتی برای تجار بالا می‌رود و به دنبال آن، واردات برای سایر کشور‌ها نیز پرهزینه‌تر می‌شود. حکومت مرکزی عراق نیز به این مساله معترض شده و اعلام کرده که واردات فعلا انجام نشود تا این عوارض حذف شود. نمایندگان استان بصره نسبت به اعمال محدودیت و تبعیض دولت مرکزی نسبت به واردات محصولات کشاورزی از گذرگاه شلمچه در مقایسه با گذرگاه‌های اقلیم کردستان اعتراض داشتند.

تفاوت گمرک شلمچه با سایر گمرکات عراق چیست که این محدودیت‌ها در خصوص آن اعمال شده است؟

غیبی: به جز شلمچه، سایر گمرکات عراق ایالتی هستند و به صورت محلی تصمیم گیری می‌کنند، بنابراین کار‌ها روان‌تر و سریع‌تر انجام می‌شوند. گمرک شلمچه با بقیه گمرکات متفاوت است، زیرا مرز شلمچه مستقیما زیر نظر بغداد و حکومت مرکزی کنترل می‌شود، به همین دلیل سختگیری آن‌ها بالاتر است.

در نهایت، گذرگاه مرزی شلمچه با فشار افکار عمومی عراق و نمایندگان مجلس عراق، دیشب باز شد و کامیون‌های حامل مواد غذایی وارد عراق شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده