تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۷۳۲۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

درآمد گذرگاه‌های مرزی عراق طی ۳ سال اخیر چقدر بود؟

‌می‌متالز - عراق درآمد‌های گذرگاه‌های مرزی این کشور طی سه سال اخیر را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، دبیرخانه هیأت وزیران عراق روز یکشنبه اعلام کرد درآمد معابر مرزی این کشور طی سه سال حدود ۱۹۰۰ میلیارد دینار بوده است.

«حیدر مجید» سخنگوی دبیرخانه در خصوص به کارگیری اتوماسیون الکترونیکی در گذرگاه‌های مرزی گفت: یک تیم کاری در گذرگاه‌ها و گمرکات تحت نظارت و پیگیری مستقیم عمر عدنان الوائلی، رئیس اداره گذرگاه‌های مرزی برای خودکارسازی دریافت مالیات و گمرک مشغول به کار هستند.

وی افزود: موضوع استفاده از اتوماسیون الکترونیکی دارای چندین نکته مثبت است که در عملکرد گذرگاه‌های مرزی بازتاب داشته که از جمله آن کاهش پرونده‌های فساد و تغییر جنسیت مواد، جعل گواهی مبدا و واردات و افزایش درآمد‌ها به کشور عراق بوده است.

مجید تصریح کرد: میزان درآمد‌های گذرگاه‌های مرزی در سال‌های (۲۰۲۰ - ۲۰۲۱ - ۲۰۲۲) به نزدیک به یک تریلیون و نهصد میلیارد دینار رسیده است که درآمد بسیار بالایی است که توسط کمیته گذرگاه‌های مرزی در این مدت به دست آمده است و موضوع به کارگیری اتوماسیون الکترونیکی عامل اصلی این امر بوده است.

گذرگاه‌های مرزی از جایگاه مهمی در اولویت‌های دولت‌های عراق برخوردارند. گذرگاه‌های مرزی علاوه بر اینکه یکی از منابع مالی اصلی واردات غیرنفتی به کشور عراق هستند، به دریچه‌ای برای فساد تبدیل شده بودند که باند‌های مفسد، قانون شکن و متجاوزان به بیت المال از آن بهره می‌بردند.

وضعیت ناپایدار امنیتی عراق در سال‌های پیش‌تر به ایجاد فضایی مناسب برای این باند‌ها برای ارتکاب اعمال مختلف فساد کمک کرده بود و نبود سیاست‌های سختگیرانه در مدیریت گذرگاه‌های مرزی موجب پراکندگی درآمد گذرگاه‌های مرزی شده بود؛ اما از سال گذشته نظارت بر ادارات گذرگاه‌های مرزی با هدف جلوگیری از بروز تخلفات و کسب درآمد حداکثری افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده