به گزارش میمتالز، آیدین فتحی عضو انجمن فولاد کشور در نشست خبری ضمن بیان اینکه با بررسی شرایط تولید و بازار به این نتیجه رسیدیم که یکی از چالش بزرگ تولیدکنندگان مربوط به حمل و نقل کاهش هزینههای جاری است، گفت: این موضوع در صنعت فولاد و پتروشیمی به دلیل جانمایی نامناسب واحدهای فولادی و تمرکز آنها در بخشهای مرکزی کشور محسوس هست به عنوان مثال معادن در مرکز کشور قرار گرفتهاند، ولی صنایعی که ارزش افزوده بالاتری دارند، مثل تولیدکنندگان میلگرد، ورق، تیرآهن و پروفیل در شهرهای دیگر واقع شدهاند. نمونه دیگر پتروشیمی چاههای نفتی است که در جنوب کشور قرار دارد، ولی در همه جای کشور پالایشگاه و پتروشیمی راهاندازی شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکتها و صنایع، هزینه بسیار بالایی را بابت جابهجایی مواد اولیه خود پرداخت میکنند افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات زنجیره فولاد هم برای تامین مواد اولیه و هم برای فروش محصولاتی نظیر کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی و شمش فولاد، مقاطع طویل فولادی و ورق به بورس کالا مراجعه میکنند؛ بنابراین در زمانیکه خریدار محصولی به بورس مراجعه میکند بر اساس قیمت و همچنین موقعیت و شرایط بازار تصمیم به خرید میگیرد و امکان دارد موقعیت کارخانه در اولویت خرید لحاظ نشود. با سواپ کالا میتوان این مشکل حمل و نقل را حل کرد. بدین ترتیب که خریداری که در قسمت شمالی کشور قرار دارد و کالای مورد نیاز خود را از مناطق جنوبی کشور خرید کرده میتواند با تولیدکنندهای که آماده سوآپ بوده و در منطقهای نزدیک به محل خودش قرار دارد، سواپ کند و از مزایای آن بهرمند شود. در واقع در این سامانه میتوانیم کالایی را از یک استان به استان دیگر از طریق سامانه هوشمند سواپ کالا به صورت هوشمند جابهجا کنیم، بدون اینکه معاملهای انجام شود.
فتحی در پاسخ به اینکه سامانه سوآپ چه منافعی را در بلندمدت برای کشور و دولت ایجاد میکند، گفت: سامانه هوشمند سواپ کالا، ۳۹ درصد هزینه حمل و نقل در صنایع فولاد و ۲۰ درصد در صنایع سیمان را کاهش میدهد و از آنجایی که مصرف سوخت، میزان آلایندگیهای زیستمحیطی و همچنین کاهش تصادفات را به همراه دارد منجر میشود دولت یارانهای انرژی کمتری بپردازد و کاهش هزینههای مرمت و نگهداری جادهها، افزایش درآمد درآمد مالیاتی و ... را به همراه دارد، زیرا وقتی دولت در سامانه سواپ ۱۰ درصد معافیت مالیاتی بدهد منجر میود حاشیه سود شرکتها بالا برود و در مقابل درآمد مالیاتی دولت از محل سود شرکتها به دلیل کاهش هزینهها بالا میرود.
وی هدف از راه اندازی سامانه سوآپ را اقدامی ملی برشمرد و گفت: هدف ما این است که بتوانیم یک کار ملی را در کشور انجام دهیم تا اشتباهات ۱۰۰ سال گذشته را با این سامانه جبران کنیم. این اشتباهات قطعا قابل صفر شدن نیستند، ولی میتوان آنها را کاهش داد.
فتحی تاکید کرد: ما از مسوولان میخواهیم که به مشکلات ما توجه کرده و برای رفع آنها راهکاری ارائه دهند. یکی از این مشکلات، بحث شفافیت مالیاتی است؛ با توجه به اینکه تاکنون سامانهای شبیه به سامانه هوشمند سوآپ کالا در کشور تعریف نشده، نیاز است که قانون مالیات در این خصوص شفافسازی شود. امیدواریم که این سامانه همانند بورس کالا مشمول معافیت ده درصدی شود؛ چرا که این طرح به نفع سازمان مالیات است و سودآوری بالایی برای این سازمان دارد.
وی ادامه داد: همچنین انتظار داریم به سامانه بورس کالا متصل شویم و معاملات را بهینهتر و بهتر جابهجا کنیم. تمام شرکتها از گذشته یک روابط تجاری با شرکتهای دیگر داشتهاند که این روابط تجاری را نمیشود قطع کرد؛ ما با استفاده از این سامانه میخواهیم با ایجاد میانبر، به صنایع کمک کنیم. به عنوان مثال میخواهیم با استان همجوار کالاها را جابهجا کنیم، بدون اینکه روابط تجاری با همدیگر داشته باشند. ما با رصد میزان واردات و صادرات استانها به این نتیجه رسیدیم که اغلب به همان میزان صادرات، واردات دارند که بدین ترتیب با استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا به راحتی جلوی این خارج شدن اضافه و نادرست را میگیریم.
منبع: خبرگزاری تسنیم