تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۲۰
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۲۵۴۸۴۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس: خودروسازان با خواهش و تمنا کیفیت تولیدات را بالا نمی‌برند/ باید انحصارشکنی کنیم

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس: خودروسازان با خواهش و تمنا کیفیت تولیدات را بالا نمی‌برند/ باید انحصارشکنی کنیم
‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: واردات خودرو به‌عنوان یکی از ابزار‌های حاکمیت مهمترین محرک برای افزایش کیفیت خودروی داخلی است و با خواهش و تمنا خودروسازان کیفیت تولید را بالا نمی‌برند.

به گزارش می‌متالز، روح الله عباسپور در قزوین با اشاره به سهل‌انگاری مسوولان در تهیه گزارش سنجش کیفیت خودرو‌های داخلی و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چنین سهل‌انگاری‌هایی سبب می‌شود که خودروسازان کم‌کم احساس کنند که دستگاه‌های متولی دغدغه‌ای برای نظارت بر حوزه خودروسازی ندارند و این بخش را رها کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در همه جای دنیا اگر بازار را انحصاری کنیم و خودروساز را بدون نظارت رها کنیم، بدون شک وضعیت قیمت و کیفیت خودرو به کشور ما شبیه می‌شود و به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذاری غلط دولت در حوزه خودرو طی دهه‌های اخیر سبب شده است که خودروساز خود را متعهد به افزایش کیفیت و کاهش هزینه تولید نداند.

عباسپور با بیان اینکه "برای ایجاد تحول واقعی در صنعت خودروی کشور باید عرصه را برای رقابت باز بگذاریم" ادامه داد: با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ بهترین فرصت برای دولت مهیا شده است تا از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید خودرو‌های کوچک و کم‌مصرف هیبریدی حمایت کند و به این شکل ضمن انحصارشکنی مسیر جهش تولید دانش‌بنیان در عرصه خودرو‌های فناوری‌محور را باز کند.

وی با انتقاد از ایجاد چالش برای طرح ساماندهی بازار خودرو از سوی برخی نهاد‌ها تصریح کرد: واردات خودرو به‌عنوان یکی از ابزار‌های حاکمیت مهم‌ترین محرک برای افزایش کیفیت خودروی داخلی است و با خواهش و تمنا خودروسازان کیفیت تولید را بالا نمی‌برند.

رقابتی‌کردن تولید بهترین راه افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو است

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین با ذکر اینکه "وقتی رقابت واقعی داشته باشیم، خود به خود اهداف نظارتی هم محقق می‌شود" گفت: وقتی خودروسازان ما ببینند که یک شرکت نوپای دانش‌بنیان با تولید یک خودروی کیفی توقع مردم را بالا می‌برد، مجبور به افزایش کیفیت و کاهش قیمت می‌شوند، چون در این صورت عدم واردات خودرو هم بازار انحصاری آن‌ها را تضمین نمی‌کند.

عباسپور با اشاره به دستور وزیر صمت برای جهش تولید و کاهش قیمت تمام‌شده خودرو افزود: این دستور‌ها اگرچه می‌توانند در کوتاه‌مدت اثرگذار باشند، اما تجربه نشان داده است که بسیاری از خودروسازان با مطرح کردن عوامل بیرونی مانند تحریم و امثالهم از این تعهدات فرار می‌کنند و به‌اعتقاد ما بهترین مسیر برای اصلاح رویکرد خودروسازان بزرگ ما وارد کردن شرکت‌های دیگر به عرصه تولید خودروی ارزان‌قیمت است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده