تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۵۴۹۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تغییر دامنه نوسان چه تاثیری روی بورس دارد؟

‌می‌متالز - قرار است از فردا دامنه نوسان بازار‌های اول بورس و فرابورس تغییر کند و به محدوده شش درصد برسد. به گفته کارشناسان این تغییر دامنه نوسان در بلند مدت تاثیر مثبتی روی بورس دارد.

به گزارش می‌متالز، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که از روز دوشنبه دامنه نوسان تغییر می‌کند.

مهدی پارچینی در این خصوص توضیح می‌دهد: قرار است به دامنه نوسان بازار اول بورس و نیز فرابورس یک درصد به صورت متقارن اضافه شود. معاملات این بازار با دامنه نوسان شش درصد انجام می‌شود، اما بازار دوم با دامنه نوسان پنج درصد معامله خواهد شد.

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: افزایش دامنه نوسان در بلند مدت می‌تواند اثر مثبت روی بورس بگذارد. سال‌های قبل دامنه نوسان برای هیجانی نشدن بورس تعریف شده بود. احتمالا در آن دوره این دامنه نوسان لازم و ضروری بوده است.

وی توضیح می‌دهد: با چند برابر شدن تعداد سرمایه‌گذاران، بورس پوپایی خودش را به دست آورده است. به نظر می‌رسد نیاز دارد که با استاندار‌های جهانی خودش را هم‌تزار و هماهنگ کند.

خبری‌زاد ادامه می‌دهد: بازار سرمایه ایران در موضوعات دامنه نوسان و حجم مبنا با بورس‌های جهانی اختلاف دارد. به عقیده من دومین گزینه‌ای که سازمان باید پیگیری کند بحث حذف حجم مبنا است. فعلا به دنبال دامنه نوسان هستند و برای اینکه شوک به بازار وارد نشود، به صورت تدریجی افزایش می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌کند: این افزایش تدریجی دامنه نوسان به نفع بازار است. احتمالا یک الی دو هفته این تغییر دامنه در سایر بازار‌های بورس و فرابورس اعمال شود.

وی می‌گوید: افزایش دامنه نوسان، قدرت تحلیل‌پذیری بازار را افزایش می‌دهد. زمانی که دامنه نوسان محدوده بماند، هیجان صف‌ها افزایش می‌یابد این موضوع تاثیر منفی روی بازار دارد.

دامنه نوسان بورس چیست؟

دامنه نوسان عاملی است که از ابتدای شروع فعالیت بازار بورس و معاملات سهام، بر قیمت سهم تعریف شده است.

در بازار‌های بورس به‌ منظور جلوگیری از تقابل عرضه و تقاضا، قوانین و مقرراتی وجود دارد که به طور مثال می توان به دامنه مجاز نوسان، توقف معاملاتی و دیگر روش‌ها ازاین‌دست قوانین اشاره کرد.

دامنه مجاز نوسان سهام به‌عنوان یکی از قوانین و اصول مهم در این بازار است که در جهت کنترل نوسان قیمت سهم و برای کاهش تلاطم بازار و جلوگیری از تصمیمات هیجانی سهامداران در نظر گرفته‌شده است. هر سهم در هر روز کاری دارای یک‌میزان دامنه مجاز نوسان سقف و کف قیمتی است که می‌تواند داشته باشد و بدیهی که قیمت سهم فقط در بازه تعریف‌شده می‌تواند نوسان داشته باشد.

طبق آیین‌نامه معاملات در شرکت بورس تهران، دامنه نوسان قیمت، پایین‌ترین تا بالاترین قیمتی است که در آن دامنه طی یک یا چند جلسه رسمی معاملات بورس، قیمت می‌تواند نوسان کند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده