تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۹
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۲۱۵۹۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
عضو هیات مدیره شرکت تامین سرمایه بانک مسکن مطرح کرد؛

هدایت سرمایه‌های خُرد به سمت بازار مسکن با توسعه صندوق‌های زمین و ساختمان

‌می‌متالز - سیدمهدی پارچینی گفت: از طریق ابزار‌های مالی، چون صندوق زمین و ساختمان سرمایه‌های خُرد و نقدینگی سرگردان در سطح جامعه به سمت ساخت مسکن هدایت خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، سید مهدی پارچینی، عضو هیات مدیره و معاون سرمایه‌گذاری تامین سرمایه بانک مسکن در رابطه با ماهیت صندوق زمین و ساختمان، اظهار کرد: صندوق‌های زمین ساختمان چندسالی که در بازار سرمایه فعالیت دارند و شرکت تامین سرمایه بانک مسکن تنها نهاد مالی در بازارسرمایه است که اقدام به تاسیس و مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری زمین و ساختمان کرده است.

او افزود: تامین سرمایه بانک مسکن در این حوزه ٣ صندوق را تحت مدیریت خود داشته که تامین مالی آن‌ها به منظور ساخت پروژه‌های مسکونی از طریق بازار سرمایه صورت گرفته و پروژه‌ها نیز تحویل خریداران شده است. با توجه به سهم بالای هزینه مسکن در سبد خانوار‌ها و در جهت کمک در تحقق نهضت ملی مسکن، تامین سرمایه بانک مسکن با توجه به تجربیات خود در مدیریت صندوق‌های زمین و ساختمان با برخی خلاء‌ها و موانع در ساختار این دسته از صندوق‌ها مواجه بوده؛ به همین خاطر با هدف رفع آن و انطباق با دستورالعمل و قوانین بالادستی موجود، پیشنهادات اصلاحی را در این خصوص به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کرده و جلساتی هم با سازمان بورس برگزار شده است.

عضو هیات مدیره و معاون سرمایه‌گذاری تامین سرمایه بانک مسکن گفت: شرکت تامین سرمایه بانک مسکن درخواست تاسیس چند صندوق جدید را به سازمان بورس ارسال کرده انتظار می‌رود با بر طرف شدن و ابلاغ اصلاحات احصا شده و راه‌اندازی صندوق‌های درخواستی، شاهد افزایش جذابیت این دسته از صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران و نهاد‌های مالی فعال در بازار باشیم تا از طریق ابزار مالی سرمایه‌های خرد و نقدینگی سرگردان در سطح جامعه به سمت ساخت مسکن هدایت شود.

پارچینی در خصوص تفاوت اوراق سلف موازی مسکن با صندوق‌های زمین و ساختمان، تصریح کرد: در اوراق سلف مسکن، سرمایه‌گذاران بخشی از یک ملک را که در حال ساخت است، خریداری می‌کنند و با تحویل تعداد مشخص از اوراق در زمان سررسید، مالک آن می‌شود؛ در حالی که در صندوق زمین و ساختمان، سرمایه‌گذاران با هدف بهره‌مندی از رشد ارزش حوزه مسکن و با کمترین مبلغ اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و از آن سود دریافت می‌کنند.

او در ادامه افزود: در صندوق‌های زمین و ساختمان تا قبل از اتمام پروژه، هر ۶ ماه با گزارش کارشناس رسمی و در مقطع کمتر از آن با توجه به درصد پیشرفت پروژه سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش خالص ارزش دارایی‌های صندوق بهره‌مند شده و پس از اتمام پروژه، از طریق مزایده ملک‌ها به فروش رسانده می‌شود و منابع حاصله را بین دارندگان واحد‌های سرمایه‌گذاری توزیع می‌شود.

عضو هیات مدیره و معاون سرمایه‌گذاری تامین سرمایه بانک مسکن در پایان گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان و اوراق سلف مسکن جزو ابزار‌هایی است که در بازار تعریف شده و در صورت توسعه، آن‌ها می‌توانند نقش مهمی در تامین مالی حوزه مسکن در کشور ایفا کنند؛ لذا از نهاد‌های مربوطه همچون وزارت راه‌وشهرسازی، شهرداری‌ها و سازمان امور مالیاتی درخواست می‌شود به منظور کمک به این حوزه همراهی و حمایت کنند. لازم به ذکر است با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌های سازمان بورس، انتقال دارایی به این دسته از صندوق‌ها و نیز واگذاری دارایی توسط این صندوق‌ها معاف از مالیات اعلام شدند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده