تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۲۵۴۹۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
در نشست معرفی سامانه دانش بنیان سواپ کالا در خصوص فولاد مطرح شد:

طرح ملی سوآپ کالا در انتظار حمایت دولت/ کاهش هزینه‌های حمل و نقل با اجرای طرحی ملی

‌می‌متالز - سامانه دانش بنیان سواپ کالا سامانه‌ای جدید در حوزه استارتاپ‌ها است که با اجرای آن می‌توان شاهد کاهش هزینه‌های تولید بود، اما با توجه به تازه بودن این طرح دولت و به ویژه وزارت صمت باید حمایت‌های لازم از این سامانه را داشته باشد. در همین زمینه نشستی برای معرفی این سامانه و بررسی موانع آن برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، آیدین فتحی مدیرعامل شرکت نامدار تجارت الکترونیک کالا درباره این نشست اظهار کرد: هدف اصلی ما از برگزاری این نشست، معرفی سامانه دانش بنیان سواپ کالا است و امیدواریم با کمک اصحاب رسانه این طرح ملی را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: ما به عنوان تولید کننده در بخش داخلی صنعت با مشکلاتی از جمله تحمیل هزینه‌ها همراه هستیم، ما در بخش فولاد متاسفانه به دلیل قدمتی که در صنعت داریم، شاهد جانمایی‌های اشتباهی هستیم که هزینه‌هایی را به صنایع تحمیل می‌کند از جمله هزینه‌های حمل و نقل که بدون کارشناسی اعمال شده است.

فتحی با اشاره به اینکه از سال ۹۸ به دنبال کاهش هزینه‌های تولید بودیم، تصریح کرد: تلاش کردیم با استفاده از راهکار‌ها این هزینه‌ها را در حوزه خرید قطعات و کاهش هزینه حمل و نقل اعمال کنیم که در این زمینه به فکر ایجاد سامانه هوشمند سواپ کالا افتادیم.

وی درباره این سامانه بیان کرد: سامانه سواپ کالا، یک استارتاپ دانش بنیان با هدف کاهش هزینه‌های دولت و صنایعی‌ای همچون فولاد و سیمان، پتروشیمی و دیگر مواد اولیه است. با استفاده از این سامانه، می‌توان مواد اولیه را به راحتی جا به جا کرد. سوآپ کالا در تمام دنیا وجود دارد در نفت خام انجام می‌شود، اما ما این سوآپ را در بخش مواد اولیه تا مرحله محصول نهایی که به دست مصرف کننده می‌رسد، اجرایی کرده ایم.

فتحی افزود: بالغ بر دو سال است که تیم تحقیقاتی و توسعه ما مشغول به فعالیت است که با حضور ۲۰ نفر تحقیقات خود را انجام می‌دهد. با توجه به دستگاه هوشمندی که در حمل و نقل قرار داده ایم و مسیر‌ها را رصد کرده ایم، حدود ۶۰ میلیارد هزینه صورت گرفته است.

به گفته مدیر عامل این شرکت، در سال ۹۹ طرح پایلوت این سامانه در حوزه فولاد انجام شد که ۳۹ تا ۴۰ درصد کاهش هزینه در صنعت فولاد ایجاد شد، زیرا از مسیر‌های درست مواد اولیه و کالا ارسال می‌شد. در واقع این کاهش هزینه تنها در حوزه حمل و نقل بود.

فتحی اضافه کرد: اتفاقی که به صورت پایلوت در سال ۹۹ اجرا کردیم را در سامانه قرار دادیم تا مشخص شود که با استفاده از این سامانه چطور می‌توان شاهد کاهش هزینه در حوزه حمل و نقل بود.

وی ادامه داد: این سامانه هوشمند بوده و هیچگونه ماشین آلات حمل و نقل در اختیار ندارد و تنها درباره کاهش هزینه راهکار‌هایی ارائه می‌دهد. به عنوان مثال اگر شرکتی در شمال کشور کارخانه دارد و مجبور است به دلیل برخی روابط از جنوب کشور مواد اولیه خود را تامین کند، ما راهکار‌هایی ارائه کردیم تا کارخانه در جنوب برای شرکت دیگری تامین مواد اولیه انجام دهد و کارخانه شمال، از واحدی نزدیم به خودش این کار را انجام دهد. هیچ گونه مشکلی در مواد اولیه ایجاد نخواهد شد و معامله جدیدی ایجاد نمی‌شود و تنها جا به جایی کالا را از شرکتی به شرکت دیگر انجام می‌دهیم.

به گفته مدیرعامل شرکت نامدار تجارت الکترونیک کالا، در این سامانه صنعت سیمان نیز بررسی شده است. در این بخش بیشتر در حوزه صادراتی ورود داشته ایم. کارخانه‌های در قسمت شمالی کشور قرار دارند که برای صادرات محصول خود را به جنوب کشور می‌آورند. کارخانه‌هایی را هم در جنوب کشور داریم که برای تامین نیاز داخل باید محصول خود را به شمال کشور حمل کنند، حال اگر این سوآپ انجام شود، بدون از دست دادن مشتری خارجی، می‌توان کالای جنوب کشور را به بندر ارسال کرد و به جای آن کارخانه‌ای دیگر نیاز کشور را تامین کند. با این موضوع کاهش هزینه‌ای رخ می‌دهد که رقابت در صادرات را افزایش می‌دهد.

فتحی بیان کرد: با توجه به جدید بودن این کسب و کار، متاسفانه هیچ سازمانی با آن آشنا نیست و با هر کدام از شرکت‌هایی که وارد همکاری شده ایم، همه دل نگران قوانینی هستند که می‌تواند در آینده به صورت سلیقه‌ای وضع و ایجاد مشکل کند. به عنوان مثال ممکن است در حوزه مالیات شاهد مشکلاتی باشیم، اما امیدواریم در این باره در قانون شفافیتی ایجاد شود.

وی اظهار کرد: در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اشاره شده است که اگر کاهش هزینه در دولت ایجاد شود، دولت موظف به همایت و یا پرداخت بخشی از این هزینه‌ها به آن مجموعه است. ما انتظار پرداختی را نداریم، اما توقع داریم برای تشویق این موضوع را برای مصرف کنندگان ما در نظر بگیرند.

فتحی بیان کرد: در بودجه ساخت و ساز جاده‌ای دولت کاهش هزینه رخ می‌دهد، زیرا ترافیک‌های جاده‌ای کاهش پیدا می‌کند، همچنین تصادف و مرگ و میر کمتر و هزینه بیمه کاهش پیدا می‌کند و موارد مشابه دیگر، اما ما انتظار داریم بخشی از درآمد که افزایش پیدا می‌کند به مصرف کننده اختصاص پیدا کند.

وی در ادامه گفت: ما آمادگی این را داریم که محاسبات اختصاصی این طرح را برای دولت انجام دهیم. اگر تنها در حوزه مالیات آن ۱۰ درصد را تخفیف بدهند باز هم اداره مالیات سود بیشتری خواهد برد.

مدیرعامل شرکت نامدار تجارت الکترونیک کالا همچنین تصریح کرد: با استفاده از این سامانه و حمایت دولت می‌توان شاهد یک انقلاب در کاهش هزینه‌ها بود. در استان خوزستان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید فولاد داشته که ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن صادرات از استان انجام شده و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن واردات به استان صورت گرفته است. ما با این سامانه محاسبه کرده ایم که باید تنها ۷۰۰ هزار تن خارج شود. چرا باید این میزان به استان‌های دیگر رفته و دوباره به استان بازگردد. می‌توان در داخل همان استان مصرف کرد و حمل و نقل را کمتر کرد. البته این موضوع تنها برای فولاد بود، اما در سایر حوزه‌ها هم می‌توان شاهد آن بود.

فتحی اظهار کرد: روابط دیرینه تجاری بین شرکت‌ها باعث شده تا امروز آن هزینه مورد نظر کاهش پیدا نکند.

به گفته وی، ایده این سوآپ کالا به نام نامدار تجارت الکترونیک کالا، ثبت شده و برنامه ما این است که سهامدار تام این شرکت نباشیم. امیدواریم صنایع مصرف کننده در این سامانه ذینفع باشند. جلساتی با اداره بورس کالا داشتیم تا خروجی کالا را به صورت روزانه به ما گزارش بدهند تا ما با شرکت‌ها برای کاهش هزینه پیشنهاداتی ارائه دهیم. از این ایده استقبال شد، اما متاسفانه آن‌ها هم نگرانی‌هایی درباره قوانین و مقررات دارند.

فتحی همچنین بیان کرد: مالیات، سامانه جامع تجارت و ... از موانع ما هستند. به عنوان مثال در داخل سامانه جامع تجارت موضوع سوآپ کالا دیده نشده است. درخواست حمایت معنوی و قانونی را از دولت داریم تا دولت و وزیر صمت به اجرایی شدن این سامانه کمک کنند.

وی افزود: ما با تمامی انجمن‌هایی که می‌توانند به این کسب و کار کمک کنند، جلسه داشته ایم. خوشبختانه انجمن نوردکاران فولاد حمایت خود را اعلام کرده اند چندین شرکت نوردی عضو شده اند، اما هنوز به آن اطلاعاتی که برای ما آسودگی ایجاد کند نرسیده ایم.

فتحی با اشاره به مزیت‌های این طرح بیان کرد: کاهش هزینه‌های ۴۰ درصدی در فولاد، کاهش هزینه‌های جاری تولیدکنندگان، کاهش آلودگی‌های محیط زیست، بودجه دولت در بخش حمل و نقل کاهش، افزایش درآمد بیمه، کاهش تصادفات جاده ای، کاهش بهای تمام شده برای مصرف کننده نهایی، افزایش مزیت رقابت در صادرات و افزایش صادرات کشور برخی از ویژگی‌های این سامانه محسوب می‌شود.

وی افزود: در محاسباتی که انجام شده در صورت استفاده فولاد خراسان از این طرح، ۲۵ دلار در تن شاهد کاهش هزینه حمل و نقل خواهد بود در صورتی که اگر با فولاد کاوه جنوب وارد سوآپ شود. زیرا هزینه حمل کالا از خراسان تا جنوب ۳۲ دلار در هر تن است. با این کار سودآوری فولاد خراسان افزایش و هیچگاه مشتری خود را به فولاد کاوه جنوب نمی‌دهد.

فتحی همچنین تاکید کرد: ما در بخش مالیات و سامانه جامعه تجارت نیازمند حمایت هستیم. با توجه به نامگذاری سال، می‌توان امیدوار بود از این ایده‌ها حمایت شود. البته ما دو استارتاپ دیگری نیز در دستور کار داریم.

مدیرعامل شرکت نامدار تجارت الکترونیک کالا در ادامه با اشاره به تیپ تولیدی سیمان و چالش‌های آن در سوآپ، اضافه کرد: ما در برخی شرکت‌ها با مشکل آنالیزی مواجه هستیم و این تنها مربوط به سیمان نیست حتی در صنایع فولاد هم دیده می‌شود، اما اکثرا امکان جابه جایی کالا را دارند.

وی بورس کالا را مانع این سامانه دانست و گفت: جلسه‌ای با بورس کالا داشتیم که استقبال خوبی صورت گرفت. حتی شاید به فکر ایجاد این سامانه توسط خودشان افتاده باشند. در هر صورت ما استقبال خواهیم کرد، زیرا کلیات به نفع صنعت خواهد بود. اما تیم ما نیز در این زمینه زحمت زیادی کشیده و حداقل از دولتی که بخواهد امروز این کار را آغاز کند، دو سال جلوتر بوده و تجربه دارد. بدون شک بورس کالا یا اداره مالیات به تنهایی نمی‌تواند ما را کمک کند. دولت است که می‌تواند مزیت‌های کار ما را ببنید و از این کار حمایت کند.

فتحی با اشاره به جلساتی با وزارت صمت نیز، اظهار کرد: اولویت آن‌ها بیش از آن چیزی است که ما توضیح می‌دهیم. درک و لمس کار جدید در وزارت صمت کمی سخت است. اگر واقعا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک کند، می‌توان این طرح را اجرا کرد. در واقع نیازمند اجماعی برای اجرای آن است.

به گفته وی، این کار به طور کامل در حوزه فولاد انجام شده و شرکت‌هایی را در داخل سامانه قرار داده و خرید‌هایی را رصد کرده ایم. در شرکت پرشین فولاد حدود ۴۴ درصد کاهش هزینه رخ داده است. ما طرح پایلوت را در استان های خوزستان، یزد، قزوین، آذربایجان شرقی و خراسان اجرا کرده ایم.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌ها در این سامانه محدود نیست، همچنین ما مسوولیتی در برابر آنالیز نداریم. قرارداد سالیانه‌ای نداریم و ظرفیت‌ها موردی برای هر معامله خواهد بود.

فتحی درباره پرداخت‌ها نیز بیان کرد: در این زمینه نیز هیچ مسوولیتی واگذار نمی‌شود و تعهدات قبلی پابرجاست. اما در بحث زمان بندی باید توافقاتی بین دو طرف انجام شود. ما حتی جرایم بورسی را هم در نظر گرفته ایم. در واقع تمامی قوانین بورسی را در این سامانه وارد کرده ایم.

وی در پایان اشاره کرد: مذاکراتی با ترکیه و امارات صورت گرفته و هر دو کشور استقبال کرده اند. در مورد روسیه نیز با توجه به مشکل پیش آمده ما نامه‌ای به وزارت صمت داده ایم که امکان سوآپ را به ما بدهند.

عناوین برگزیده