تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۸
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۵۴۹۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احتمال گرانی سیمان در پی شروع قطعی برق/ وزارت نیرو و صمت بیشتر از حد مشخصی محدودیت ایجاد نکنند

‌می‌متالز - دبیر انجمن صنفی سیمان از احتمال کمبود عرضه و افزایش قیمت این محصول در تابستان ۱۴۰۱ به دلیل قطعی برق واحد‌های صنعتی و تولیدی سیمان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، چند روز پیش در فضای رسانه‌ای کشور خبری تحت عنوان افزایش قیمت سیمان منتشر گردید که پس از پیگیری‌های انجام شده در نهایت این موضوع توسط «عبدالرضا شیخان» دبیر انجمن صنفی سیمان تکذیب شد.


حال ما در ماه‌های نخست سال ۱۴۰۱ هستیم و انتظار می‌رود که اجرای برنامه‌های کلان اقتصادی دولت در بخش‌های متنوعی همچون اشتغال، تولید خودرو و احداث مسکن به صورت رسمی از سال جاری انجام شود؛ در میان این برنامه‌ها ساخت سالانه چهار میلیون مسکن تا پایان سال و یا به عبارت دیگر احداث سالانه یک میلیون خانه از جمله موارد مهمی است که تا کنون دولت برای انجام هر چه بهتر آن ضمن ابراز مصمم بودن، اقدام متعددی را برای تحقق آن انجام داده است.


اخیر نیز در همین باب «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان در دیدار با مدیران ارشد بنیاد مسکن ضمن خطر نشان کردن ضرورت جبران عقب‌ماندگی بخش مسکن در اقتصاد کشور، برای بار دیگر بر همت ویژه مصمم بودن دولت سیزدهم بر اجرای پروژه عظیم ساخت یک میلیون خانه در هر سال تاکید کرد.


حال مساله که در این میان مطرح است، ثبات قیمت مواد اولیه مهمی همچون سیمان و یا محصولات فولادی مثل میلگرد و دیگر اقلام تاثیر گذار در صنعت ساختمان سازی است که می‌توان از آنان به عنوان شاخصی مهم در شدت و کاهش سرعت این اجرای این پروژه عظیم یاد کرد.


متاسفانه هر ساله قطعی برق واحد‌های صنعتی و تولیدی کشور به دلیل فرا رسیدن فصل گرما و به تبع آن رسیدن پیک مصرف برق از سوی آحاد مردم، از جمله موانع و مشکلاتی بوده است که هر ساله صنعتگران کشور به ویژه فعالان اقتصادی حاضر در حوزه‌های سیمان و فولاد را به زحمت انداخته است. حال به نظر می‌رسد که قطعی برق واحد‌های صنعتی در سال ۱۴۰۱ به مراتب خیلی زودتر از زمانی محقق می‌شود که در سال‌های ۱۴۰۰ و یا ۱۳۹۹ انجام شده است.


حال با توجه به نزدیکی وقوع چنین چالشی، مطمئنا صنعت سیمان از جمله صنایعی خواهد بود که به دلیل این مساله با دشواری‌هایی رو به رو خواهد شدف سختی‌هایی که در آخر باعث افزایش قیمت سیمان به رغم حضور این کالا در بورس کالا منجر خواهد شد. یقینا افزایش قیمت این محصول می‌تواند دولت را در اجرای برنامه مهم ساخت سالانه یک میلیون مسکن به زحمت بیاندازد.


اکنون در همین راستا، «عبدالرضا شیخان»  درباره قطعی برق واحد‌های صنعتی اظهار کرد: در حال حاضر و با گذشت یک سال از قطعی برق اتفاق افتاده برای تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۰، کارخانجات سیمان در حال بررسی میزان خسارتی هستند که این موضع بر ماشین‌آلات و تجهزات فنی و همچنین عدم نفعی که در معاملات انجام شده را به دست بیاورند تا پس از تکمیل گزارش و ارائه به وزارت صمت، خسارت‌های نهایی مشخص شود، برآورد ما این است که عمده خسارت ناشی از عدم نفع معاملات سیمانی بوده است که تولیدکنندگان به خاطر قطعی برق با آن مواجه شدند.

دبیر انجمن سیمان درباره قطعی برق در سال ۱۴۰۱ نیز گفت: متاسفانه در سال جدید نیز همچنان محدودیت‌های مربوط به قطعی‌های برق وجود خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد که این مساله به نوعی در سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده انجام خواهد شد.


وی متذکر شد: مطمئنا با ایجاد ارتباط و هماهنگی میان تولیدکنندگان سیمان و وزارتخانه‌های صمت و نیرو ما شاهد بروز لطمات کمتری در این زمینه به تولیدکنندگان خواهیم بود؛ در حال حاضر مشکل ما در این بخش تنها عدم برنامه‌ریزی بوده است که طی سال‌های اخیر خسارت‌های زیادی را برای تولیدکنندگان فولاد به وجود آورده است.


شیخان در پایان تاکید کرد: قطعا اگر موضوع قطعی برق به مانند سال‌های قبل مدیریت نشود، می‌تواند مثل همان زمان باعث ایجاد وقفه در تولید و عرضه سیمان و افزایش قیمت شدید آن در سطح بازار آزاد شود. مطمئنا اگر وزارتخانه‌های صمت و یا نیرو بخواهند بیشتر از حد مشخصی برای تولیدکنندگان مانع بگذارند، بازار سیمان در تابستان متلاطم خواهد شد.

منبع: بازار نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده