تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۱
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۵۴۹۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سیمان گران شد؟ / وقتی وزارت صمت چالش می‌گیرد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب گفت: سیاست‌های کنونی وزارت صمت از جمله وضع عوارض صادراتی جز آنکه تولید کننده را ضعیف‌تر کند سودی به حال صنعت ندارد.

به گزارش می‌متالز، عوارض صادراتی پلکانی جدیدترین تصمیم وزارت صمت است که محصولات زنجیره ارزش فولاد از سنگ آهن تا شمش فولاد و محصولات پایین دست، محصولات زنجیره فلزات اساسی مس، آلومینیوم، روی از کنسانتره تا فلز تا محصولات پایین دستی، محصولات زنجیره پتروشیمی، شیمیایی، شیشه، کلینکر، سیمان و انواع فروآلیاژ را شامل می‌شود.

شهریار گراوندی، مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب با اشاره به آفت قیمت‌گذاری دستوری بر صنعت سیمان بیان کرد: هدف از بورسی شدن سیمان معامله بر اساس عرضه و تقاضا در بستر شفافیت بود. در حدود ۸ ماه از پذیرفته شدن سیمان در بورس می‌گذرد، در این مدت بازار سیمان کنترل شده است. اما شاهد آن هستیم که از طرفی با تغییر قوانین، امکان افزایش قیمت را از بین برده‌اند و از طرف دیگر با افزایش قیمت انرژی، هزینه تولید را افزایش داده‌اند.

وی افزود: امروز بر اساس نامه‌‎ای به سیمانی‌ها ابلاغ شده قیمت مازوت بر اساس قیمت گاز محاسبه خواهد شد. فرمول محاسبه گاز نیز بر اساس ۱۰ درصد از خوراک پتروشیمی است، با این نوع محاسبه، قیمت این سوخت در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ از ۱۰۰ تومان برای هر متر مکعب اکنون (با ۹ برابر افزایش) به ۹۰۰ تومان در هر لیتر رسیده است.

گراوندی بیان کرد: در حالی که مسوولان در مصاحبه با تلویزیون اعلام می‌کنند سیمانی‌ها حق افزایش قیمت را ندارند، عوارض حقوق دولتی نسبت به سال ۹۹ به بیش از ۴ برابر افزایش یافته است. صادرات کلینکر علیرغم قانون حمایتی از این محصول، مشمول عوارض است.

مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب در ارتباط با وضع عوارض صادراتی به مشکلات صنایع در صادرات اشاره و بیان کرد: سیاست‌های کنونی وزارت صمت هیچ کمکی به بخش تولید و ارتقای تولید نخواهد کرد و به جز آنکه تولید کننده را ضعیف‌تر کند سودی به حال صنعت ندارد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده