تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۵
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۴۹۰۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مالیات بر صادرات کلینکر؛ تیر خلاص بر پیکره صنعت نیمه جان سیمان

‌می‌متالز - طی چند وقت اخیر مصوبه‌ای مبنی بر اعمال مالیات بر صادرات چند قلم کالا اعمال شد که "کلینکر" نیز در این لیست قرار دارد. حال فعالین صنعت سیمان معتقدند با این تصمیم کارخانجات سیمان کشور با بحران جدی مواجه خواهند شد.

به گزارش می‌متالز، شهریار گراوندی مدیرعامل سیمان سامان غرب با بیان اینکه در گذشته صادرات سیمان و کلینکر با هدف تشویق به صادرات از مالیات معاف بود، افزود: اخیرا مصوبه‌ای آمده که بر اساس آن صادرات تعدادی از کالا‌ها از جمله کلینکر مشمول مالیات خواهد بود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این مصوبه جلوگیری از خام فروشی است، افزود: مساله اینجاست که کلینکر ماده خام نیست، بلکه یک محصول نهایی کارخانجات سیمان است.

مدیرعامل سیمان سامان غرب با اشاره به تغییر ماهیت فیزیکی و شیمیایی که در فرآیند تولید کلینکر رخ می‌دهد و آن را از خام بودن جدا می‌کند، گفت: علاوه بر تغییرات فیزیکی که روی این محصول ایجاد می‌شود، با پخت کلینکر در کوره ماهیت شیمیایی آن نیز تغییر کرده و دیکر ماده خام به حساب نمی‌آید.

گراوندی گفت: سیمان از سایش کلینکر به دست می‌آید و از همین رو نمی‌توان کلینکر را یک ماده خام دانست.

وی خواستار در نظر گرفتن معافیت مالیاتی برای صادرات کلینکر و تجدید نظر در این تصمیم غیرکارشناسی شد و تاکید کرد: از حد دو ماه پیش که این مصوبه اعلام شده، صادرات کلینکر بسیار پایین آمده است.

این تولیدکننده سیمان با اشاره به ارزآوری قابل توجهی که صادرات کلینکر برای کشور داشته، عنوان کرد: علاوه بر اینکه با محدودیت صادرات دیگر امکان ارزآوری برای صنایع سیمان نیست، به علاوه این صنایع در صورتی که صادرات نداشته باشند، برای تامین هزینه‌های خود مانند هزینه تعمیر و نگهداری، قطعات یدکی و ... نیز با چالش مواجه خواهند شد.

گراوندی از فشار مضاعفی که طی یک سال اخیر به صنایع سیمان وارد شده و بحران محدودیت برق، محدودیت گاز و افزایش چند برابری قیمت آن یاد کرد و ادامه داد: از سوی دیگر تابعیت قیمت فروش سیمان از قیمت بورس نیز باعث شده در کنار افزایش هزینه‌ها امکان بالا بردن قیمت محصول را نداشته باشیم.

وی تنها راهی که برای صنایع سیمان کمک کننده بود را صادرات دانست و افزود: با اعمال محدودیت در این بخش، صدمه جدی به پیکره صنعت سیمان کشور وارد خواهد شد، زیرا بسیاری از کارخانجات سیمان با رویکرد صادراتی راه‌اندازی شده اند.

به گفته مدیرعامل صنایع سیمان غرب، در شرایطی که در گذشته صادرات سیمان به عراق به دلیل وضع تعرفه‌های سنگین از طرف عراق عملا ممنوع شده بود، اکنون محدودیت‌های صادرات کلینکر نیز سدی دیگر پیش روی صنایع سیمان است.

گراوندی در پایان از ظرفیت ۹۰ میلیون تنی تولید سیمان و کلینکر کارخانجات کشور یاد کرد که ۵۵ میلیون تن آن نیاز داخل است و مابقی آن باید صادر شود و با این روند شاهد کاهش ظرفیت قابل توجه صنایع سیمان خواهیم بود.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده