تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۴۹۱۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۳۲۸هزار تن کلینکر سیمان از کهگیلویه و بویراحمد صادر شد

‌می‌متالز - معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: از بیست و هفتم آذرماه امسال تاکنون ۳۲۸ هزار تن سیمان از این استان به کشور‌های خارجی صادر شده است.

به گزارش می‌متالز، براساس طرح دولت سیزدهم از روز بیست و هفتم آذرماه امسال فروش سیمان از طریق عرضه در بورس الزامی شده است؛ و ر این مدت ۲۰ قلم کالا پس از دریافت کدبورسی مشمول عرضه اجباری در بازار سرمایه شدند که سیمان تنها محصول کهگیلویه و بویراحمد است که شامل این طرح شده است.

امیر تیمور موسویان روز سه شنبه اظهار داشت:در این مدت ۲۰۴ هزار تن سیمان از کارخانه مارگون و ۱۲۴ هزار تن از کارخانه سیمان یاسوج به ارزش ۲ میلیون و ۴۳۶ هزار دلار صادر شده است.

وی بیان کرد: کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهمترین مقصد صادرات سیمان استان کهگیلویه و بویراحمد است.

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ارزش پایه صادراتی هر تن سیمان ۱۸ دلار است، تصریح کرد: کف عرضه هفتگی کارخانه مارگون ۱۵ هزار تن و کارخانه یاسوج سه هزار تن تعیین شده است.

وی ابراز داشت: ظرفیت اسمی کارخانه سیمان یاسوج ۷۰۰ تن در ماه است و میزان تولید ماهیانه آن در زمان حاضر ۸۰۰ تن است که بیشتر از ظرفیت است.

موسویان تاکید کرد: ظرفیت کارخانه مارگون نیز ماهانه یک میلیون تن است و میزان تولید کنونی آن هم ماهانه ۹۰۰ هزار تن است.

ساخت کارخانه سیمان مارگون ۱۱ سال پیش و با چهار هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و مشارکت سرمایه گذار خارجی در این شهرستان محروم آغاز شد و ظرف مدت پنج سال به بهره برداری رسید.

کارخانه سیمان یاسوج تولید کننده انواع سیمان خاکستری در ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۳ در مجاورت جاده یاسوج گچساران و در منطقه دشت روم به بهره برداری رسیده است.

پودر و عصاره شیرین بیان، میوه خشک، انواع لوازم آرایشی و بهداشتی مهمترین کالا‌های صادراتی کهگیلویه و بویراحمد از دیگر کالا‌های صادراتی کهگیلویه و بویراحمد است که به کشور‌های سوئیس، آلمان، افریقای جنوبی، امارات و لبنان صادر شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کهگیلویه و بویراحمد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده