تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۵
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۴۹۲۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی البرز:

مسوولان برای رفع مشکل بازار سیمان وارد میدان شوند

‌می‌متالز - رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز خواستار ورود مسوولان کشوری و استانی به مشکلات بازار سیمان شد و گفت: مهار این وضعیت، از فعالیت دلال بازار سیمان جلوگیری می‌کند.

به گزارش می‌متالز، «شاهین ظهوری» روز شنبه در جمع خبرنگاران علت ایجاد بازار سیاه سیمان را ناشی از بروز نواقصی در عرضه این محصول در بازار بورس کالا عنوان کرد و خواستار رسیدگی دستگاه‌های بازرسی و نظارتی برای رفع این چالش حاد شد.

وی افزود: همزمان با عرضه سیمان در بورس این تصور در جامعه حاکم شده بود که سیمان با نرخ مصوب در اختیار مصرف کنندگان از جمله تولید کنندگان بتن قرار خواهد گرفت، اما وجود نواقص در این زمینه بازار سیمان را به جولانگاه واسطه‌ها و دلال‌ها تبدیل کرده است.

وی گفت: اکنون تولیدکنندگان بتن در البرز عمده نیاز‌های کارخانه هایشان به سیمان را از طریق واسطه‌ها تامین می‌کنند و این معضل زمینه افزایش قیمت محصولات بتنی را فراهم کرده است.

ظهوری اظهار داشت: عرضه سیمان در بورس کالا از ابتدا با نواقصی همراه بود و در مسیر اجرای این تصمیم همواره مشکلاتی را شاهد بودیم که نسبت به رفع آن اقدامی به عمل نیامده است.

وی گفت: اگر در مسیر اجرای عرضه سیمان در بورس کالا، برنامه ریزی صحیح جایگزین اقدامات سلیقه‌ای می‌شد، امروز شاهد حضور دلال‌های سود جو در بازار سیمان نبودیم.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز با اشاره به ظرفیت بالای البرز درحوزه بتن و قطعات پیش‌ساخته و مشکلات ناشی از خرید سیمان از دلال‌ها با قیمت‌های غیر منطقی افزود: البرز از جمله استان‌های مهم صنعتی است که در تولید بتن در جایگاه شاخصی قرار دارد.

ظهوری با اشاره به وجود فضای رقابتی سالم بین کارخانه‌های فعال در سطح استان البرز که توانایی لازم برای تولید بتن و قطعات پیش‌ساخته را دارند، افزود: در این زمینه صرفا بحث تولید بتن مطرح نیست، بلکه تولید کنندگان این قطعات بتنی در استان با استفاده از فناوری‌های نوین درحال توسعه تولید این محصولات هستند.

وی در ادامه این گفتگو قطعی برق واحد‌های صنعتی را از دیگر چالش‌های این حوزه عنوان کرد و گفت: با تعطیلی این واحد‌های تولیدی، مشکل افزایش قیمت محصول نهایی ظاهر می‌شود.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز با اشاره به مشکلات موجود در سیستم حمل و نقل بار در شهر‌های مختلف کشور گفت: خوشبختانه در البرز در این زمینه با مشکل آنچنانی مواجه نیستیم، اما مساله جدی ما بحث آلودگی هوای استان است که گاهی منجر به تعطیلی کارخانه‌ها می‌شود.

ظهوری افزود: از نهاد‌های متولی در بحث سنجش و پایش آلودگی هوا انتظار داریم با مراکز صنعتی و تولیدی تعامل بیشتری داشته باشند تا کمتر شاهد تعطیلی کارخانه‌های استان باشیم.

وی با اشاره به نوسانات قیمت دلار و به دنبال آن افزایش قیمت قطعات یدکی ماشین‌آلات صنعتی گفت: به دلیل شرایط تحریمی و فرسودگی تجهیزات در این حوزه با چالش جدی مواجه ایم و نیازمند بهسازی، نوسازی، تعویض و ارتقای ماشین‌آلات هستیم.

وی با بیان اینکه بتن آماده به عنوان یک کالای مصرفی فقط در محدوده شهر و استان محل تولید قابلیت عرضه دارد گفت: با توجه به محدودیت‌های صادراتی بتن، شرکت‌های فعال در این زمینه به تولید و صادرات قطعات پیش ساخته مشغول هستند.

ظهوری با اشاره به فعالیت شرکت‌های فعال در زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان از جمله خانه‌های پیش ساخته گفت: این شرکت‌ها از توانایی دانش فنی و مهندسی و فناوری ساخت سازه‌های بتنی برخوردار هستند.
وی افزود: با توسعه دانش فنی و مهندسی در این زمینه بستر برای صادرات این سازه‌های پیش‌ساخته به کشور‌های عراق، افغانستان و سوریه و دیگر بازار‌های هدف فراهم است.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز اظهار داشت: بخش خصوصی استان در راستای تعامل با دستگاه‌های اجرایی می‌تواند در پیشگیری از تعطیلی مکرر واحد‌های صنعتی به بهانه‌های مختلف از جمله آلودگی هوا اقدامات موثری را در دستور کار قرار دهد.

ظهوری افزود: پیگیری در خصوص بهسازی و نوسازی ماشین الات صنعتی نیز بخش دیگری از مطالبات به حق صنعتگران از متولیان بخش خصوصی است.

اتاق بازرگانی استان البرز دارای سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) البرز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده