تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۴
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۴۹۱۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عملیات اجرایی فازدوم توسعه کارخانه سیمان مهر ماکو (تولید سیمان از کلینکر) با قدرت در حال اجرا است

‌می‌متالز - در طرح توسعه این کارخانه سالانه ۷۵۰ هزار تن سیمان از کلینکر تولید و برای ۲۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود. در طرح توسعه این کارخانه ۶۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده که که بعد از اتمام ۴۰۰ هزار تن در سال سیمان خاکستری و ۳۵۰ هزار تن سیمان سفید تولید خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، فاز دوم توسعه این کارخانه در سفر اخیر مشاور رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه آغاز شد.

فاز اول این کارخانه با تولید سیمان پرتلند تیپ ۲ در سال ۹۸ با سرمایه گذاری ۵۶۰۰ میلیارد ریال در شهرک صنایع سنگین منطقه آزاد ماکو به بهره برداری رسید.

مواد اولیه این کارخانه از طریق معادن متعلق به سرمایه گذار طرح و در نزدیکی محل احداث کارخانه موجود است که تا ۵۰ سال آینده نیاز مواداولیه کارخانه را تآمین خواهد کرد.

قابل ذکر است: کلینکر در لاتین Clinker در واقع دانه‌های حرارت دیده در تولید سیمان هستند. کلینکر‌ها مواد دانه‌ای به قطر ۳ تا ۲۵ میلی متر هستند که برای ساخت سیمان به کار می‌روند که از حرارت دادن آلومینیوم سیلیکات (خاک رس) و سنگ آهک از ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد در طی مرحله کوره سیمان به دست می‌آید. کلینکر‌ها را به صورت خشک برای مدت طولانی می‌توان نگهداری کرد. کارخانه‎‌های تولید کننده سیمان، کلینکر را برای تولید سیمان در مناطقی که مواد خام اولیه کمیاب‎ اند و یا موجود نیست، خریداری می‎ کنند.
سیمان به طور کلی با دو روش تولید می‎ شود در روش تر، کلینکر که ماده اولیه تولید سیمان است با آب مخلوط می‌شود و آسیاب می‎ گردد.
اما در روش خشک، مواد اولیه سیمان به صورت خشک با هم ترکیب و آسیاب می‎ شوند.
سیمان و کلینکر دو ماده مشابه نیستند. سیمان یک ماده پودر مانند است که در ساخت و ساز بسیار مورد استفاده است. اما کلینکر ماده ‎ای است که در تولید سیمان به کار می‎ رود.

منبع: سازمان منطقه آزاد ماکو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده