تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۵۴۹۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت صنایع سیمان دشتستان:

سیمان دشتستان بهمن و اسفند ۱۴۰۰ سفارش‌های صادراتی را به تعویق انداخته است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت صنایع سیمان دشتستان گفت: این شرکت در بهمن و اسفند ۱۴۰۰ به دلیل اهمیت تامین بازار داخل با توجه به فصل کار در استانبوشهر، تمام سفارشات صادراتی خود را به تعویق انداخته و با تمام توان نسبت به توزیع سیمان در سطح استان اقدام کرده است.

به گزارش می‌متالز، بیش از ۲ هفته می‌شود که اخباری مبنی بر کمبود سیمان در استان بوشهر منتشر شده است.

عرضه‌کنندگان مصالح ساختمانی در استان بوشهر یکی از علت انتشار این اخبار را علاوه بر از مدار خارج شدن سیمان‌مند دشتی، صادرات سیمان دشتستان عنوان کرده و گفته‌اند که کارخانه سیمان دشتستان هنوز نتوانسته تعهدات کالایی خود در بورس که مربوط به نیمه دوم اسفند بوده را اجرایی کند و در این شرایط صادرات توجیه پذیر نیست. از این رو به منظور شفاف سازی با ایرج موسوی، مدیرعامل شرکت صنایع سیمان دشتستان به گفتگو نشستیم.


گفته می‌شود از ابتدای سال تاکنون کارخانه سیمان دشتستان طی دو مرحله ۷۰ هزارتن سیمان صادر کرده است؟ این موضوع را تائید می‌کنید؟


موسوی: برخی از سودجویان (نه عاملین فروش) جهت برهم زدن جو روانی بازار و تحت فشار قرار دادن کارخانه جهت افزایش تحویل بار آنان اقدام بر انتشار اخبار نادرست می‌کنند. شرکت سیمان دشتستان در بهمن و اسفند ۱۴۰۰ به دلیل اهمیت تامین بازار داخل با توجه به فصل کار در استان، عملاً تمام سفارشات صادراتی خود را به تعویق انداخته و با تمام توان نسبت به توزیع سیمان در سطح استان اقدام کرده است. بهمن و اسفند ۱۴۰۰ هم محدودیت مصرف گاز و هم محدودیت مصرف برق وجود داشت که با مدیریت انجام شده اجازه برهم خوردن تعادل بازار را ندادیم. پس از اعلام محدودیت‌های حمل جاده‌ای و توقف فعالیت‌های عمرانی در استان به دلیل تعطیلات سال نو، شرکت با برنامه ریزی انجام شده نسبت به صادرات یک محموله سیمان اقدام کرد. این محموله با توجه به تعطیلی تحویل سیمان در بازار داخل و با همکاری بسیار خوب مسوولین استان به‌ویژه فرماندهی محترم نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی صورت گرفت.


آیا کارخانه سیمان دشتستان توانسته تعهدات کالایی خود در بورس که مربوط به نیمه دوم اسفند بوده را اجرایی کند؟ این تعهدات چقدر بوده و چه میزان از آن اجرایی شده است؟


موسوی: از ابتدای عرضه سیمان در بورس کالا که تیرماه ۱۴۰۰ بوده شرکت سیمان دشتستان ۳۸۱ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه کرده است که بالغ بر ۹۸ درصد آن به مشتریان تحویل شده است و ۲ درصد باقی مانده نیز مربوط به عرضه هفته آخر اسفند ۱۴۰۰است؛ لذا بحث انجام ندادن تعهدات مشتریان حرف درستی نیست و بیشتر فضاسازی برخی افراد بوده است که می‌خواهند با ایجاد جو روانی سود بیشتری را عاید خودکنند.

البته مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم و بار‌ها با سازمان بورس و همچنین سازمان صمت استان نیز مذاکره کردیم، بحث سقف خرید هر کد بورسی است که این عدد برای سیمان دشتستان عدد بزرگی است و عملاً سبب می‌شود تعداد کمی از مردم بتوانند نسبت به خرید سیمان بصورت مستقیم از کارخانه اقدام کنند. برخی از دلالان سیمان با سه الی چهار کد بورسی می‌توانند بخش بزرگی از عرضه هفتگی شرکت را خریداری نمایند و بازار را در انحصار خود در آورند. در اینجا باز هم از مسوولین خواهش می‌کنم تا نسبت به اصلاح این روند اقدام کنند.


سیمان دشتستان از ابتدای سال تاکنون چقدر تولید داشته است؟ میزان صادرات و عرضه در بازار بورس داخل چقدر بوده است؟


موسوی: کارخانه سیمان دشتستان با ظرفیت تولید روزانه ۲۵۰۰ تن مشغول فعالیت است و در برنامه شرکت بحث افزایش ظرفیت سایش کلینکر و ۲۵۰۰ تن قرار دارد و امیدواریم تا شهریور ماه و قبل از اتمام فصل گرما بتوانیم این پروژه را به بهره برداری برسانیم.

شرکت سیمان دشتستان در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۵۰ هزار تن سیمان تولید کرده که نسبت به سال قبل حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. تقریباً تمام این محصول در بازار داخل و بخشی نیز به بازار‌های هدف صادراتی صادر شده است. تقریباً از تیرماه سال ۱۴۰۰ کل محصول شرکت در بورس کالا عرضه شده و عملاٌ از آن تاریخ فروش خارج از بورس صورت نمی‌پذیرد. این موضوع سبب شفافیت در فروش و توزیع سیمان در کشور شده است. ضمن اینکه از بهمن ماه ۱۴۰۰ و با ثبت انبار شرکت در بازار گواهی سپرده کالایی امکان خرید مستقیم تمام افراد با کد بورسی از کارخانه فراهم شده است. با اجرای این روش و در صورت استقبال مردم و مصرف کنندگان نهایی، نقش واسطه گران و سودجویان که در برهم زدن آرامش بازار دست داشته اند کاهش می‌یابد.


درخصوص قیمت سیمان در استان بوشهر بفرمایید


موسوی: قیمت سیمان به‌صورت خرده فروشی در حال حاضر در استان زیر ۵۰ هزارتومان به ازای هر پاکت است که با احتساب هزینه مالیات، حمل، تخلیه و سود عامل عدد منطقی هست و از قیمت متوسط کشوری پایین‌تر است.


مهمترین اقدامات کارخانه سیمان دشتستان در راستای اجرای مسوولیت‌ها اجتماعی را بفرمایید


موسوی: شرکت سیمان دشتستان در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود در سال ۱۴۰۰ اقدامات متعددی را در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه ورزشی، فرهنگی و اجتماعی با چندین مرحله کمک نقدی و غیرنقدی به تیم‌های ورزشی استان و شهرستان، مشارکت در پروژه‌های راه سازی، ساخت مساجد و همچنین ساخت مسکن برای افراد کم بضاعت و بی بضاعت، کمک به نظام سلامت استان جهت مبارزه با ویروس کرونا از مهمترین آن‌ها بوده است، نقش خود را در این مهم ثابت کرده است.


کلام آخر


نکته آخر اینکه شرکت سیمان دشتستان اولویت خود را تامین سیمان مورد نیاز استان تعیین کرده و در این راستا در تعامل حداکثری با سازمان‌ها مرتبط بوده و تمامی اطلاعات مربوط به فروش و تولید خود را بصورت هفتگی و مستقیم برای نهاد‌های نظارتی ارسال می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده