تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۰۵
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۲۵۵۰۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار آزاد لطمه به اقتصاد است

‌می‌متالز - تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص بازار آزاد گفت: بازار آزاد، ابزاری است که بانک مرکزی بتواند وضعیت اقتصاد کشور را کنترل کند. ما نمی‌توانیم بگوییم این کار اشتباهی هست یا نیست. برای این نمی‌توانیم بگوییم کار اشتباهی است، چون بانک مرکزی وظیفه‌اش را انجام می‌دهد، ولی از آن طرف هم لطمه به بازار وارد می‌کند.

‌می‌متالز - زهرا ترابی: کاویان عبداللهی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با می‌متالز، در پاسخ به این سوال، "آیا دولت در نوسانات بورس نقش دارد و به نوعی می‌خواهد سرمایه‌ها و نقدینگی‌های سرگردان را بسوزاند؟" گفت: بازار در حال انجام معاملات است، ولی در یک بخشی از این بازار اوراق درآمد ثابت تشکیل می‌دهد که همین اوراق درآمد ثابت متشکل از چند بخش است، یک بخش آن سلفی که دولت می‌دهد و تامین مالی آن را از بودجه‌ای که دارد انجام می‌دهد و یک بخشی از آن هم مربوط به اسناد خزانه اسلامی است.

وی ادامه داد: ما شاهد انجام معاملات در اسناد خزانه اسلامی و اوراق درآمد ثابتی که دولت در آن کار می‌کند هستیم و این عدد، عدد بزرگی به حساب می‌آید. مثلا ۲۷ هزار میلیارد یا ۱۵ هزار میلیارد دارد معامله می‌شود. در بازاری که ارزش معمالات آن ۵ هزار میلیارد است، ولی اعداد و ارقام بزرگ رد و بدل می‌شود. اما یک بخش عمده‌ای از این معاملاتی که انجام می‌شود، مربوط به معاملاتی که بانک مرکزی انجام می‌دهد که از آن با نام عملیات بازار باز یاد می‌کنند.

این تحلیلگر افزود: معاملاتی که در این بازار آزاد انجام می‌شود، ابزاری برای کنترل یکسری از اولویت‌های اقتصادی به شمار می‌آید. یکی از این موارد نرخ بهره و نرخ بازدهی این اسناد که در صورت بازدهی این اسناد افزایش پیدا کند. بخشی از پولی که در بازار است به این سمت حرکت می‌کند. بازار آزاد، ابزاری است که بانک مرکزی بتواند وضعیت اقتصاد کشور را کنترل کند. ما نمی‌توانیم بگوییم این کار اشتباهی هست یا نیست. برای این نمی‌توانیم بگوییم کار اشتباهی است، چون بانک مرکزی وظیفه‌اش را انجام می‌دهد، ولی از آن طرف هم لطمه به بازار وارد می‌کند.

عبداللهی تصریح کرد: به نظر می‌آید، در بازار بورس اتفاق دیگری رخ نمی دهد به دلیل اینکه مردم پول ندارند که سهام بخرند و شما نمی‌توانید آن‌ها را مجبور به خریدن کنید. با توجه به جو موجود دولت توانایی آن را دارد که بازار بورس را تقویت کند، ولی باید یکسری قوانین و مقررات را تغییرات اساسی بدهد. یکی از این قوانین و مقررات، قیمت گذاری دستوری است که باید انجام شود، ولی تا به امروز چنین اتفاقی پیش نیامده است به جزء سیمان، درحالی که باید مشکل قیمت گذاری دستوری روی همه چیز حل شود. اگر این حل شود همه چیز درست می‌شود.

عناوین برگزیده