تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۱
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۵۶۱۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فرصتی مناسب برای ارسال بیشتر زغال سنگ کک روسیه به چین و هند

‌می‌متالز - منابع خبری گزارش دادند که احتمالاً روسیه از فرصت بوجود آمده استفاده نموده و در بحبوحه تحریم‌های اعمال شده از سوی کشور‌های غربی، زغال سنگ کک بیشتری را به هند و چین صادر خواهد کرد.

سهم روسیه در تأمین زغال سنگ کک اتحادیه اروپا، ژاپن و کره

به گزارش می‌متالز، یک منبع تجاری در شانگ‌های اعلام کرد که با وجود ممنوعیت اتحادیه اروپا نسبت به واردات زغال سنگ کک روسیه، زغال کک و مواد تهیه شده از روش PCI (روشی که در آن زغال را به جای کک به کوره تزریق می‌کنند) احتمالاً به کشور‌های دوست‌تر با روسیه مانند چین و هند سرازیر خواهد شد.

بر اساس داده‌های منتشر شده، روسیه در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۲ میلیون تن زغال سنگ کک و مواد تهیه شده از روش PCI صادر کرد که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشت. قابل ذکر است که روسیه حدود ۳۰ درصد از نیاز‌های زغال سنگ کک اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی را تأمین می‌کند.

سهم روسیه در تأمین زغال سنگ کک هند

بر اساس داده‌های منتشر شده، هند نیز در سال ۲۰۲۱، ۱.۱۵ میلیون تن زغال سنگ کک از روسیه وارد کرد که ۲ درصد از کل واردات هند و ۳.۶ درصد از صادرات زغال سنگ کک روسیه را تشکیل می‌دهد. قابل توجه است که، هند در سال ۲۰۲۱ مجموعا ۵۶.۲۷ میلیون تن زغال سنگ کک وارد کرده است.

رامچاندرا پراساد سینگ، وزیر فولاد هند در ۲۷ مارس اعلام کرد که هند قصد دارد واردات زغال سنگ کک روسیه را دو برابر کند.

سهم روسیه در تأمین زغال سنگ کک چین

به نقل از منابع آگاه، چین در دو ماه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۹۱ میلیون تن زغال سنگ کک از روسیه وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲۶ درصد افزایش داشت.

همچنین چین، در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰.۷۶ میلیون تن زغال سنگ کک را از روسیه، دومین تامین کننده بزرگ چین وارد نمود.

شایان ذکر است که بر اساس داده‌های گمرک این کشور، مغولستان بزرگترین تامین کننده زغال سنگ به چین بوده است. سرگئی موچارینیکوف، یکی از مقامات وزارت انرژی این کشور، به رسانه‌های روسی اعلام کرد:

«روسیه قصد دارد صادرات زغال سنگ خود را به چین در سه تا پنج سال از ۵۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۱۰۰ میلیون تن افزایش دهد».

یکی از منابع بازرگانی در شانگ‌های خاطرنشان کرد: «قیمت زغال سنگ کک روسیه و مواد تهیه شده به روش PCI باید در مقایسه با مواد داخلی چینی از انواع مشابه رقابتی‌تر باشد تا بتواند نظر خریداران را جلب کند. همچنین، چین به تنهایی نمی‌تواند حجم زیادی از زغال سنگ کک روسی را جذب نماید».

حل مشکل پرداخت در معاملات

به نقل از متال بولتن، بسیاری از منابع بازار در چین معتقدند که در موضع انتظار و نظاره قرار دارند و پس از اعمال تحریم ها، به ویژه با حذف برخی مؤسسات مالی روسی از جامعه بانکی سوئیفت خرید زغال سنگ کک روسیه یا مواد PCI را در نظر نمی‌گیرند.

اما منابع شنیده اند که مبادلات زغال سنگ کک روسیه و مواد PCI با پرداخت از طریق اعتبار اسنادی به پایان رسیده است. یک منابع معاملاتی در شانگ‌های اظهار کرد که معاملات اخیر با انتقال اسناد در قبال پرداخت انجام شده و برخی از معدنچیان زغال سنگ روسیه پرداخت را به یوان چین پذیرفته اند.

وی همچنین در این باره خاطرنشان کرد: «انتقال اسناد در قبال پرداخت در مقایسه با اعتبار اسنادی ریسک بیشتری دارند».

یکی از منابع فولاد در شرق چین معتقد است که اگر چه برخی از چینی‌ها هنوز اعتبار اسنادی صادر می‌کنند، اما در حال بررسی دقیق هر درخواستی در مورد تجارت مرتبط با روسیه هستند.

یکی از منابع فولاد در هند نیز بر این باور است که پرداخت مشکل بزرگی نخواهد بود مگر اینکه این کشور روسیه را تحریم کند، زیرا دولت هند در حال کار بر روی فعال کردن معاملات بر اساس واحد پولی روبل است.

اشاره این منبع فولادی به مکانیزم تجاری روپیه هند و روبل بود که رئیس فدراسیون سازمان‌های صادرات هند در این زمینه اعلام کرده که این مکانیزم می‌تواند به زودی ایجاد شود.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده