تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۰
بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۲۵۶۵۶۲

درگاه الکترونیک مجوز‌ها جاده‌ای شفاف و عادلانه در فرآیند صدور مجوز‌ها

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اهدافی که دولت در تجمیع فرآیند صدور مجوز‌ها دارد، شامل سازمان بورس هم می‌شود؛ بدین معنا که با این اقدام شاهد شفاف‌سازی و نیز برقراری عدالت در فعالیت‌ها و صدور مجوز‌ها خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، پژمان جرست در مورد اتصال سازمان بورس به درگاه ملی مجوزها، اظهار کرد: پیوستن سازمان بورس به سامانه علاوه بر افزایش شفافیت و برقراری عدالت؛ سبب کاهش زمان انتظار متقاضیان نیازمند مجوز برای ورود به بازار سهام می‌شود.

وی با بیان اینکه این اقدام باعث می‌شود تا همه متقاضیان مجوز سطح دسترسی یکسانی را به امکانات صدور مجوز داشته باشند، گفت: از این طریق درخواست آن‌ها از کانالی به مرجع صادرکننده ارسال می‌شود که ذینفع نبوده و در چالش‌های اداری قرار نمی‌گیرد؛ همچنین به طور حتم با انجام کار‌ها به صورت سیستماتیک و نیز کاهش استفاده از مدارک کاغذی، شرایط بهتر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این اقدام منجر به تسریع فرآیند حضور متقاضیانی می‌شود که نیازمند دریافت مجوز هستند، گفت: این سرعت در آغاز به کار متقاضیان حقیقی و حقوقی موثر خواهد بود، با توجه به اینکه هنوز وضعیت این نوع مجوزدهی مشخص نیست، اما زمانی که سیستم سمین به شکل کدال باشد و مستقیم به دست کارشناس آن نهاد مالی برسد؛ شاهد کمک در تسریع فرآیند‌ها خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ایجاد تغییرات در رویه‌های صدور مجوز در سازمان بورس برای سرعت بخشیدن در صدور مجوز‌ها باعث تاثیرگذاری در آینده این بازار خواهد شد.

جرست با بیان این موضوع توضیح داد: تا زمانی که متقاضیان مجوزی را دریافت نکنند قادر به فعالیت در بازار نخواهند بود و مجبور به فعالیت در امور بازاریابی به صورت غیرمستقیم خواهند بود؛ برای مثال صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم وارد مذاکره با نهاد‌ها برای خرید سهام می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در صورت پیدا شدن افق زمانی مشخص با سیستم جدید فعالیت‌ها هدفمندتر می‌شود، اما بعید است اثر زیادی را در فعالیت بازار یا نهاد مالی داشته باشد مگر آنکه متقاضی بداند که برای مثال در نیمه دوم سال وارد بازار می‌شود و در عرض یک ماه مجوز فعالیت با ارسال درخواست صادر می‌شود.

جرست با اشاره به ایرادات سامانه سمین اظهار داشت: ارتباط سامانه سمین با سجام و نیز مرحله ارسال پیامک کد رهگیری دچار مشکلاتی است که باید سریع‌تر برطرف شود تا سامانه کارایی خود را داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: مشکل دیگر سامانه این است که امکان مشاهده یا حذف درخواست لغو شده وجود ندارد و باید برای این مورد هم تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده