تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۵۶۷۳۳
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران اعلام کرد:

عرضه گروه محصولات جدید و دانش بنیان تا پایان امسال

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران گفت: امسال تلاش می‌کنیم علاوه بر رسیدن به ظرفیت اسمی تولید، گروه محصولات دانش بنیان جدیدی را نیز تولید و به بازار عرضه کنیم.

به گزارش می‌متالز، علی تدین در نشست با خبرنگاران، با اشاره به فعالیت این مجموعه از سال ۵۶، اظهار کرد: بیشترین تولید این مجموعه در سال‌های پیش ۴۲ هزار تن بود. در سال ۹۸ حدود ۴۰ هزار تن تولید داشتیم که در سال ۹۹ این میزان تولید را به ۵۰ هزار تن رساندیم، یعنی ۲۵ درصد افزایش تولید داشتیم، به طوری که تولید مجموعه در پایان سال ۹۹، بالاترین میزان تولید در طول عمر شرکت بود.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ با تلاش کارکنان این مجموعه، ظرفیت تولید به حدود ۵۴ هزار تن رسید و تولید ما ۳۳ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران افزود: در سال ۹۸ که بالاترین میزان تولید آجر نسوز تا آن تاریخ را در این شرکت داشتیم، ۳۰ هزار تن آجر تولید شد، درحالی که آجر نسوز فرایند تولید سخت‌تری دارد. در سال ۹۹ میزان تولید آجر به ۳۷ هزار تن رسید و در ۱۴۰۰ نیز تولید اجر به بیش از ۴۱ هزار تن رسید که روند افزایشی داشته و تاکنون این میزان تولید در شرکت بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ در مجموع به تولید نزدیک ۵۴ هزار تن محصولات نسوز رسیدیم، گفت: ظرفیت اسمی شرکت ۶۰ هزار تن در سال است که امیدواریم با توسعه‌های سال ۱۴۰۰ برای اولین بار به این ظرفیت دست یابیم.

تدین بیان کرد: در سال ۹۹ نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان فروش داشتیم که در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۵۴ درصد رشد داشته، و در سال ۱۴۰۰ نیز ۸۱۵ میلیارد تومان فروش داشتیم که ۶۶ درصد رشد نسبت به سال ۹۹ (سال قبل) داشته‌ایم.

وی در ادامه به فعالیت‌هایی که منجر به رشد تولید و فروش محصولات این شرکت شد اشاره و اظهار کرد: تعداد ۷ پروژه در محل کارخانه در زیباشهر داشتیم. از این ۷ پروژه در زیباشهر، ۶ پروژه به نتیجه رسیده و یکی نیز تا پایان اردیبهشت به اتمام می‌رسد.

عرضه گروه محصولات جدید و دانش بنیان تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران به پروژه‌های اجرا شده در این شرکت اشاره و تصریح کرد: راه اندازی یک خط تولید ۱۰ هزار تنی اماده سازی مواد اولیه با استفاده از پیمانکاران داخلی، راه اندازی و نوسازی سه دستگاه پرس با کمک یک شرکت دانش بنیان داخلی و راه اندازی یک کوره با ظرفیت ۳۰۰۰ تن در سال که مدت ۷ سال متوقف بود (در سال ۹۹) مجددا راه اندازی شد و کوره دیگری با ظرفیت ۳ هزار تن در سال نیز طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شد که هم اکنون در حال تولید است. همچنین، اضافه شدن یک خط توزینو میکسر با مهندسی معکوس از خطوط موجود که به تنوع و افزایش ظرفیت تولید کمک بسیاری کرده را می‌توان از دیگر پروژه‌های اجرا شده در این شرکت برشمرد.

وی افزود: پروژه نهاوند ۹۷ درصد پیشرفت داشته و انشالله تا پایان اردیبهشت مشعل آن روشن و محصول تولید می‌شود. پروژه جمبزه نیز تا اواخر خرداد راه اندازی می‌شود.

تدین یادآور شد: سال گذشته فاز یک پروژه جمبزه را راه‌اندازی کردیم که در حال فعالیت است و در حال حاضر فاز دوم این پروژه در حال اجراست که تولید کننده مواد اولیه مصرفی شرکت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تمام پروژه‌هایی که طی این سال‌ها اجرا نشده بود و همه در پایان سال ۹۹ شروع شد، طی یک سال به نتیجه رسیده است. شاید یک رکورد باشد که طی یک سال از صفر تا صد پروژه‌ها را شروع کردیم و به نتیجه رساندیم.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه‌ها به یک شرکت شبه هلدینگ تبدیل می‌شویم و سه کارخانه خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران افزود: نهاوند و جنبزه، در واقع صنایع بالا ستی ما محسوب می‌شوند و بخش مهمی از مواد اولیه مصرفی را تأمین خواهند کرد و محصولات جدیدی نیز تولید خواهد شد. همچنین بسیاری از وابستگی‌های این صنعت به خارج را کاهش می‌دهیم.

تدین با اشاره به اینکه برای اولین بار در کشور آجری تولید کردیم که برای کوره بلند ذوب آهن مصرف می‌شود، تصریح کرد: این محصول چند سازنده بیشتر در دنیا ندارد و ما خوشبختانه توانستیم برای اولین بار این آجربسیار حساس را برای کوره بلند ذوب آهن در ایران تولید کنیم و امیدواریم که بزودی از رکورد کارکرد چینی‌ها عبور کنیم.

وی با اشاره به توجه به دانش بنیان بودن این صنعت و بکارگیری این ظرفیت در راستای تولید محصولات جدید در صنعت نسوز، گفت: در این راستا ۵ پروژه تحقیقاتی به تولید پنج محصول جدید منجر شد که تعداد ۳ تا از آن‌ها به تولید محصول قابل فروش در بازار منجر شده است. برخی از پروژه‌های شرکت را نیز با کمک شرکت‌های دانش بنیان و تکنولوژی داخلی اجرا کردیم.

عرضه گروه محصولات جدید و دانش بنیان تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران گفت: امیدواریم سال آینده علاوه بر اینکه به ظرفیت اسمی می‌رسیم، یک‌سری محصولات دانش بنیان جدید را نیز به نتیجه برسانیم و با مواد اولیه تولید داخل به بازار عرصه کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت فرآورده‌های نسوز، اظهارکرد: اگر فرآورده‌های نسوز تولید نشود بسیاری از صنایع ازجمله صنایع سیمان، فولاد، قند، شیشه، کاشی، سرامیک، پالایشگاهی و پتروشیمی متوقف می‌شود و در واقع صنعتی نداریم که به صنایع نسوز وابسته نباشد.

تدین همچنین با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ اجازه صادرات پیدا کردیم و ۷۰۰ هزار دلار صادرات داشتیم، گفت: امیدواریم به عنوان بزرگترین تولید کننده محصولات نسوز در کشور بتوانیم امسال صادرات بیشتری داشته باشیم.

وی همچنین به مشکلات ناشی از گران شدن نرخ ارز و مهم‌تر از آن مشکلات تامین مواد اولیه اشاره و تصریح کرد: با وجود این مشکلات، تلاش کرده‌ایم به شکلی عمل کنیم که تحریم‌ها اثر مهمی بر تولید ما نداشته باشد و ازجمله این راه حل‌ها هم مصرف بخشی از مواد اولیه در داخل کشور بوده است. همچنین شیوع کرونا هم مشکلاتی برای ما به وجود آورد، از جمله برای حمل و نقل محصولات از کشور چین در چندین مقطع مشکلات زیادی بوجود آمد، اما کارکنان این مجموعه با تلاش خود شرایط را تغییر دادند و به موفقیت‌های بی نظیری دست یافتند.

وی ادامه داد: با اجرای پروژه‌های جدید، ظرفیت اشتغال مجموعه افزایش یافت و عملا هم اشتغال بهبود یافت و هم اشتغال به دلیل تولید محصولات جدید و دانش بنیان از نوع اشتغال دانش بنیان بوده است، به طوری که محصولات هر دو سایت هم جدید است و قبلا این نوع محصولات در شرکت تولید نشده و در سبد محصولات شرکت قرار نداشته است.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران در پاسخ به ایسنا، به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت اشاره و اظهار کرد: هر سال بودجه‌ای برای فعالیت‌های اجتماعی داریم که در قالب آن اقداماتی مثل اشتغالزایی برای معتادان بهبود یافته، کمک به خانواده‌های بی سرپرست، کمک به کودکان دارای بیماری‌های خاص و ... انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر درباره فعالیت‌های زیست محیطی این مجموعه، گفت: در سال ۹۸ تبدیل به شرکت سبز شدیم و تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا محیط زیست را آلوده نکنیم. در این راستا فعالیت‌هایی نیز شروع کردیم که امیدواریم امسال نتایج آن را ببینیم. این پروژه‌ها باید با دقت مطالعه و اجرا شود و ساده نیستند، بنابراین نیاز به کار دانش بنیان دارند که امیدواریم در نیمه اول امسال شاهد تغییر مهمی در بهبود وضعیت محیط زیست شرکت باشیم.

تدین در خاتمه خاطرنشان کرد: بیش از ۹۷ درصد افرادی که در این مجموعه کار گرفته‌ایم بومی منطقه هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده