تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۵۶۷۲۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد

تولید شرکت فرآورده‌های نسوز ایران به ظرفیت اسمی خود نزدیک شد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران گفت: تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرای این شرکت، ظرفیت تولیدی آن را در سال جاری به سقف ۶۰ هزار تُن و ظرفیت اسمی خود خواهد رساند.

به گزارش می‌متالز، علی تدیُن، روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در کارخانه فرآورده‌های نسوز ایران افزود: تولید محصولات نسوز و دیرگُداز این کارخانه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه بالاترین رکورد تولید در طول عمر کارخانه با ۵۴ هزار تُن مربوط به سال ۱۴۰۰ است، ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح‌های توسعه، این شرکت در سال جاری برای نخستین بار به تولید اسمی خود دست پیدا کند.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران اظهار داشت: فروش محصولات کارخانه در سال ۹۹ به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با سال ۹۸ که ۳۱۷ میلیارد تومان بود، ۵۴ درصد رشد داشت.

وی همچنین از رشد ۶۶ درصدی فروش تولیدات این کارخانه در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ که معادل ۸۱۵ میلیارد تومان بوده است، خبر داد.

تدیُن اضافه کرد: فروش محصولات نسوز و دیرگُداز کارخانه در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ رشد ۲۵۷ درصد پیدا کرد.

تدیُن خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری کارخانه در رسیدن به این موفقیت‌ها تاثیر بسیاری داشته و این نتایج با استفاده حداکثری از تجهیزات موجود بدست آمده است.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران بیان کرد: پروژه سه‌گانه‌ای در این کارخانه سرمایه‌گذاری و تعریف شده که شامل پروژه "نهاوند" در زمینه "دولومیت کلسینه" با ظرفیت ۳۳ هزار تُن، پروژه "دهاقان" در شهرک صنعتی "جمبزه" برای تولید "دولومیت زینتر" و تعدادی طرح زیرسقفی برای افزایش تولید کارخانه مادر است.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران افزود: پروژه‌های مرتبط با زیباشهر (زیر سقفی) شامل هفت پروژه است که تاکنون ۶ مورد از آن‌ها به نتیجه رسیده و یک مورد از آن‌ها نیز تا آخر اردیبهشت تکمیل خواهد شد.

وی اظهار داشت: این پروژه‌ها شامل یک خط ۱۰ هزار تُنی آماده‌سازی مواد اولیه است که از سال‌های گذشته در قسمت‌های پایین دست کارخانه از جمله پرس و کوره، توسعه آن انجام شده، اما در قسمت آماده‌سازی مواد اولیه انجام نشده بود که بهمن سال گذشته به تولید رسید.

تدیُن یادآور شد: برنامه ریزی، مدیریت و طراحی‌های این پروژه در کارخانه و ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات با استفاده از پیمانکاران داخلی انجام شده است.

وی اضافه کرد: سه طرح زیر سقفی دیگر کارخانه شامل راه‌اندازی، نوسازی و ساخت پرس‌های جدید اعم از دستگاه پرس ۱۶۰۰ تُنی و ۱۲۵۰ تُنی و ۹۰۰ تُنی است که در سال‌های گذشته از کارافتاده و قرار بود بصورت ضایعات و آهن‌آلات فروخته شود، اما با کمک یک شرکت دانش بنیان داخلی و با عرضه سیستم جدید راه اندازی شد و در زمان حاضر نیز عامل افزایش قابل توجه توان تولید کارخانه محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران با بیان اینکه بهره برداری از ۲ کوره از جمله پروژه‌های زیر سقفی این کارخانه محسوب می‌شود، گفت: یکی از این کوره‌ها پس از توقف هفت ساله با ظرفیت سه هزار تُن راه‌اندازی و کوره دیگر با ظرفیت سه هزار تُن در سال جاری طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شد که در زمان حاضر فعال است.

وی افزود: فناوری ساخت این کوره‌ها در کارخانه نسوز ایران بومی‌سازی و با دانش و توان پرسنل مجموعه و با استفاده پیمانکاران مختلف انجام شده است.

تدیُن خاطرنشان کرد: مراحل نصب پروژه نهاوند در زمان حاضر با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی به اتمام رسیده و در حال راه‌اندازی است و تا آخر اردیبهشت مشعل این پروژه روشن و محصول تولیدی آن روانه بازار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران بیان کرد: مرحله نصب پروژه علی‌آباد جمبزه هم تا پایان هفته جاری انجام خواهد شد و امیدواریم نسوزکاری آن که در زمان حاضر شروع شده است، تا پایان خرداد به اتمام برسد و راه‌اندازی شود.

تدیُن تصریح کرد: بدین ترتیب تمام پروژه‌های این مجموعه صنعتی که بدلایل مختلف در سال‌های گذشته انجام نشده بود و همه آن‌ها را در انتهای سال ۹۹ شروع کردیم، به نتیجه رسیده است که به نوعی یک رکورد محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: کارخانه نسوز ایران با بهره‌برداری از این طرح‌ها تا نیمه سال جاری، از یک کارخانه به یک هُلدینگ تبدیل می‌شود که سه کارخانه را در مجموعه خود دارد.

تدیُن اظهار داشت: کارخانه‌های نهاوند و جمبزه بعنوان صنعت بالادستی ما محسوب می‌شوند و بخش مهمی از مواد اولیه‌ای را که در اثر تحریم با سختی و هزینه زیاد بدست می‌آوردیم، تامین خواهند کرد و با راه اندازی آن‌ها بخش مهمی از مواد اولیه مصرفی کارخانه‌های نسوز داخلی فراهم خواهد شد.

وی تنوع موارد استفاده محصولات تولیدی نسوز ایران در شرکت‌های داخلی و در منطقه و غرب آسیا را بی‌نظیر توصیف و خاطرنشان کرد: ما روابط خیلی خوبی را با شرکت‌های همگروه خود از جمله ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و کارخانه‌های مشابه داریم و بسیاری از وابستگی‌های این صنایع به خارج کاهش داده شده است.

تدیُن گفت: برای نخستین بار در کشور آجری در کارخانه نسوز تولید شده که در کوره بلند ذوب‌آهن اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که پیش از این از خارج تهیه می‌شد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران افزود: تولید این نوع آجر از حدود ۱۸ ماه گذشته تاکنون در کوره بلند شماره یک ذوب آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در زمان حاضر تنها توسط ۲ یا ۳ شرکت در دنیا، این نوع آجر را می‌سازند.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان "تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرین" بیان کرد: این مجموعه طرح‌های بسیاری را در این زمینه تعریف و تجهیزات مورد نیاز خود را با استفاده از فناوری داخلی و با کمک شرکت‌های دانش بنیان نوسازی و بازسازی و راه اندازی کرده است که سال‌ها متوقف مانده بودند.

تدیُن گفت: پنج محصول جدید کارخانه نسوز ایران در سال گذشته ساخته شد که سه مورد از آن‌ها به فروش رفت که نتیجه اجرای کار‌های تحقیقاتی ماست.

وی ابراز امیدواری کرد که سال آینده علاوه بر رسیدن به ظرفیت اسمی کارخانه با فعال کردن ظرفیت‌های نهفته شرکت و با توجه به شعار سال، یکسری از محصولات دانش بنیان جدید را که کار‌هایی را بر روی آن‌ها شروع کرده‌ایم به نتیجه برسانیم و بتوانیم خبر‌های خوبی را در این زمینه تا پایان سال ارائه کنیم.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران گفت: ۹۹.۶ درصد از نیرو‌های کارخانه نسوز ایران در زیباشهر از توابع شهرستان مبارکه، بومی منطقه هستند، اما هنوز برخی از افراد گلایه‌هایی در این زمینه و ضرورت استفاده از نیرو‌های بومی دارند.

وی با بیان اینکه این همه موفقیت و ایجاد اشتغال را باید پاس بداریم، افزود: باید همه منافع شرکت را دنبال کنیم، اما بعضی افراد منافع دیگری را دنبال می‌کنند و هنگامی که به آن منافع دست پیدا نمی‌کنند، سر و صدا براه می‌اندازند.

شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی ۱۸۵ شرکت را در کشور در اختیار خود دارد که ۲ شرکت ذوب‌آهن و فرآورده‌های نسوز ایران در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

شرکت فرآورده‌های نسوز ایران نخستین و بزرگترین تولیدکننده آجر‌های نسوز در کشور است که از سال ۱۳۵۶ در مبارکه اصفهان شروع به فعالیت کرد.

شهرستان مبارکه در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده