تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۵۶۸۹۳
سرویس خبر : انرژی

افزایش قیمت نفت در پی افزایش نگرانی‌ها از عرضه طلای سیاه

‌می‌متالز - قیمت نفت در معاملات روز گذشته، جمعه، برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت و این در شرایطی است که نگرانی‌ها از اختلال در عرضه روسیه بر قرنطینه‌های COVID-۱۹ در چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، غلبه کرده است.

به گزارش می‌متالز، بهای معاملات آتی نفت برنت در معاملات روز گذشته با ۱.۶ درصد افزایش به ۱۰۹ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۶ درصد کاهش به ۱۰۴ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید.

بنا به تحلیل منابع آگاه، نوسانات بازار نفت ادامه‌دار است و قیمت نفت بی‌ثبات باقی مانده است و این در حالی است که چین با وجود تأثیر آن بر اقتصاد و زنجیره‌های عرضه جهانی، هیچ نشانه‌ای از کاهش اقدامات قرنطینه نشان نمی‌دهد.

با افزایش شدید قرنطینه‌های کامل و جزئی از ماه مارس، شاخص‌های اقتصادی چین بیشتر به سمت قرمز سقوط کرده است. یانتینگ ژو، رئیس اقتصاد APAC وود مکنزی در یادداشتی گفت: اکنون انتظار داریم تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه دوم کاهش بیشتری داشته باشد.

اوپک پلاس احتمالاً به توافق فعلی خود پایبند خواهد بود و با افزایش جزئی دیگر تولید برای ژوئن در ۵ ماه مه موافقت خواهد کرد.

با این حال، سند وزارت اقتصاد که روز چهارشنبه توسط رویترز مشاهده شد، نشان داد تولید نفت روسیه ممکن است در سال جاری تا ۱۷ درصد کاهش یابد، زیرا تحریم‌های غرب به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین به سرمایه‌گذاری‌ها و صادرات آسیب می‌زند.

تحریم‌ها همچنین ارسال نفت به مشتریان را برای کشتی‌های روسی سخت‌تر کرده است و شرکت اکسون موبیل را وادار کرد تا برای عملیات ساخالین-۱ فورس ماژور اعلام کند و تولید خود را کاهش دهد.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، اگر به طور ناگهانی از اروپا خواسته شود به دنبال مقادیر عظیمی از گاز یا نفت در بازار‌های بین‌المللی باشد، ترس از کاهش رشد چین جبران می‌شود و افزایش قیمت‌ها را در پی دارد.

افزایش یک درصدی قیمت طلا

قیمت طلا در روز جمعه به دلیل عقب نشینی دلار، یک درصد افزایش یافت و هر اونس طلا با ۰.۷ درصد افزایش به یک هزار و ۹۰۸ دلار و ۲۰ سنت رسید. این در حالی است که قیمت طلا با کاهش ۱.۵ درصدی، اولین کاهش ماهانه خود از ژانویه را به ثبت رسانده است.

بازار طلا در هفته‌های گذشته با افزایش ارزش دلار شاهد فروش مداوم بوده و به گفته ادوارد میر، تحلیلگر ED&F Man Capital Markets، در حال حاضر، شاخص دلار کاهش یافته که افزایش قیمت طلا را در پی داشته است.

شاخص دلار پس از رسیدن به بالاترین سطح در ۲۰ سال گذشته در روز پنجشنبه ۰.۴ درصد کاهش یافت و طلا را برای صاحبان سایر ارز‌ها ارزشمندتر کرد.

افزون بر افزایش جذابیت شمش، داده‌ها نشان می‌دهد اقتصاد ایالات متحده به طور غیرمنتظره‌ای در سه ماهه اول در بحبوحه ظهور مجدد موارد COVID-۱۹ و کاهش کمک‌های مالی دولت برای کمک به بیماری همه گیر منقبض شده است.

هزینه‌های نیروی کار ایالات متحده در سه ماهه نخست سال پیش‌ررو بیشترین افزایش را در ۲۱ سال اخیر داشته است که به افزایش تورم دستمزد‌ها و حمایت از موضع سیاست پولی تهاجمی فدرال رزرو اشاره دارد.

در این شرایط، طلا به عنوان پوششی در برابر تورم فزاینده و عدم قطعیت‌ها در نظر گرفته می‌شود، اما افزایش نرخ بهره با افزایش هزینه فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بهره، از جذابیت آن می‌کاهد.

در معاملات روز گذشته، هر اونس نقره با ۰.۵ درصد کاهش به ۲۳.۰۳ دلار رسید، در حالی که پلاتین با ۱.۷ درصد افزایش به ۹۳۵ دلار و ۶۵ سنت رسید.

پالادیوم نیز با ۲.۴ درصد افزایش به ۲ هزار و ۲۸۶.۰۸ دلار در هر اونس رسید.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده