تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۲۵۷۲۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ آهن دریایی چین روی ریل صعود

‌می‌متالز - با توجه به بهبود جو بازار و جهش در معاملات آتی سنگ آهن و همچنین حمایت دولت از پروژه‌های زیرساختی، قیمت سنگ آهن دریایی چین افزایش یافت.

افزایش قیمت سنگ آهن دریایی چین

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز جمعه (۲۹ آوریل) افزایش یافت. بررسی‌ها نشان داد این افزایش قیمت با بهبود جو بازار رخ داد که باعث جهش در معاملات آتی سنگ آهن چین و قرارداد‌های سوآپ ماهانه در سنگاپور شد.

عوامل مؤثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

معامله گران اعلام کردند بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) در روز معاملاتی جمعه (۲۹ آوریل) با قیمت بالا بسته شد.

به نقل از منابع خبری قیمت پایانی سنگ آهن در بورس کالای دالیان در روز جمعه نسبت به قیمت پایانی روز پنج شنبه که در محدوده ۸۵۱.۵ یوان (۱۲۹ دلار) در هر تن بود افزایش ۳ درصدی را تجربه کرده است.

فعالان بازار گزارش دادند این روند در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور نیز منعکس شد.

طبق تحلیل منابع بازار تا ساعت ۵:۳۷ بعدازظهر روز جمعه به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه ژوئن نسبت به روز پنج شنبه که برابر ۱۴۲.۶۴ دلار در هر تن بود حدود ۴.۲ دلار در هر تن افزایش یافته است.

یک منبع خریدار مستقر در شمال چین در مورد افزایش قیمت در معاملات آتی سنگ آهن اظهار کرد: افزایش قیمت در معاملات آتی سنگ آهن چین و قرارداد‌های سوآپ ماه می‌احتمالاً به دلیل اعلام اخیر دولت در مورد تمرکز آن بر استفاده از ابزار‌های مالی به منظور حمایت از پروژه‌های زیرساختی بوده است، که باعث افزایش سود در معاملات آتی میلگرد فولادی داخلی چین در روز جمعه (۲۹ آوریل) شد.

معامله گران نسبت به چشم انداز تقاضا خوشبین هستند

وی در ادامه تصریح کرد: افزایش شدید در بازار‌های معاملات آتی فولاد توانسته به معاملات آتی سنگ آهن نیز رونق داده و منجر به افزایش قیمت فیزیکی سنگ آهن دریایی چین شود.

برخی منابع گفتند که اعلامیه دولت چین به طور کلی از بازار‌ها حمایت کرده است و برخی از معامله گران اکنون نسبت به چشم انداز تقاضا خوشبین هستند.

با این حال، تعداد معدودی از معامله گران معتقد بودند که محدودیت‌ها و قرنطینه‌های ادامه دار کووید- ۱۹ باعث ایجاد عدم اطمینان از نظر تقاضای پایین دستی برای فولاد شده است، بنابراین ترجیح می‌دهند فعلاً منتظر مانده و روند بازار را مشاهده کنند.

یک معامله گر مستقر در هنگ کنگ در مورد تعطیلات آخر هفته در چین اظهار کرد: فعالیت تجاری در بنادر چین در روز جمعه محدود باقی ماند و چین در تاریخ ۱ تا ۴ ماه می‌مناسبت روز کارگر به تعطیلات طولانی آخر هفته خواهد رفت، بنابراین فعالیت در بازار چین احتمالا تا چند روز آینده تا حد زیادی وجود نخواهد داشت.

شاخص قیمت سنگ آهن

ارزیابی فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می‌باشد: قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ در روز جمعه (۲۹ آوریل) حدود ۱۴۵.۹۹ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل افزایش ۴.۱۴ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲٪ در روز جمعه حدود ۱۵۲.۳۰ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با افزایش ۶.۲۶ دلار در هر تن رو به رو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸٪ درجه بالا در تاریخ ۲۹ آوریل در حدود ۱۳۰.۲۴ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۴.۷۶ دلار در هر تن افزایش یافته است.

سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل در روز جمعه در حدود ۱۶۹.۴۰ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز‌های قبل با افزایش ۲.۳ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین در تاریخ ۲۹ آوریل پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۲۷۵ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل حدود ۰.۰۲۵ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) کاهش یافته است.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز جمعه حدود ۹۹۳ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۳۹.۵ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می‌باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روز‌های قبل با افزایش ۱۵ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده‌ها از بازار

یک منبع مستقر در استان هبی در مورد بازار‌های مالی اظهار کرد: جو مثبتی که با اعلام دفتر سیاسی حزب کمونیست چین مبنی بر تصمیم برای حمایت از اقتصاد به وجود آمد، بازار‌های مالی را در روز جمعه تقویت کرد و برخی از معامله گران به پیش بینی تقاضای خود برای ماه‌های آینده خوشبین‌تر بودند. در نتیجه این امر در قیمت‌های سنگ آهن دریایی چین منعکس شد.

معاملات سنگ آهن شنیده شده در بازار

به نقل از فعالان بازار، گروه معدنی Vale در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) حدود ۱۷۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ نوع Brazilian Blend را در تاریخ ۲۹ آوریل با قیمت ۱۵۲.۳ دلار در هر تن cfr چین مورد معامله قرار داد. زمان بارگیری این محموله ۴ تا ۱۳ ژوئن می‌باشد.

در ریوتینتو که مرکز تجارت سنگ آهن پکن می‌باشد، حدود ۱۷۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۱٪ نوع Pilbara Blend در تاریخ ۲۹ آوریل با قیمت ۱۴۰.۴ دلار در هر تن معامله شد. این محموله مربوط به لایکان ۸ تا ۱۷ ژوئن می‌باشد.

همچنین در ریوتینتو و در بستر تجاری Globalore، حدود ۱۷۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲ ٪ نوع Pilbara Blend در روز جمعه (۲۹ آوریل) با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئن به اضافه پرمیوم ۰.۳ دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت. این محموله مربوط به لایکان ۱۰ تا ۱۹ ژوئن می‌باشد.

در روز جمعه در بازار اسپات، حدود ۱۷۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲ ٪ نوع Pilbara Blend با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه ژوئن به اضافه یک تخفیف ۰.۵ دلاری در هر تن مورد معامله قرار گرفت. زمان بارگیری این محموله آخر ماه می‌است.

شاخص قیمت انواع مختلف سنگ آهن

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

فعالان بازار گزارش دادند که در روز جمعه (۲۹ آوریل) شاخص قیمت سنگ آهن فاین نوع نیومن، در حدود ۱۴۲.۸۱ تا ۱۴۵.۶۵ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Mac در روز جمعه در محدوده قیمت ۱۳۹.۵۱ تا ۱۴۰ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

طبق برآورد‌های قیمتی انجام شده، سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در تاریخ ۲۹ آوریل حدود ۱۲۱.۹۵ تا ۱۲۸ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبداء برزیل: با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز جمعه (۲۹ آوریل) در محدوده قیمت ۱۶۸ تا ۱۷۱ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

محموله‌های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز جمعه (۲۹ آوریل) در شهر تانگشان و شهر Lianyungang با قیمت ۹۶۸ – ۹۷۵ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز پنج شنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۹۵۰ – ۹۷۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز جمعه در محدوده ۱۳۶ تا ۱۳۷ دلار در هر تن در بازار دریایی می‌باشد.

بورس کالای دالیان

بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در تاریخ ۲۹ آوریل با قیمت ۸۶۹.۵ یوان (۱۳۲ دلار) در هر تن بسته شد. این در حالی است که قیمت این محصول ۱۸ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز پنج شنبه افزایش داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده