تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۱۵۷۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ آهن جان سخت!

‌می‌متالز - شاید عجیب باشد، اما تنها کامودیتی که باید در اثر بدتر شدن بحران املاک چین ضربه بخورد، در واقع عملکرد نسبتاً خوبی از خود نشان داده است.

به گزارش می‌متالز، تنها کالایی که باید در اثر بدتر شدن بحران املاک چین ضربه بخورد، در واقع عملکرد نسبتاً خوبی از خود نشان داده است.

سنگ آهن هفته گذشته پس از حرکت صعودی که در تناقض با وضعیت رکودی اقتصاد چین بود، به بالاترین میزان خود در یک ماه گذشته رسید. علیرغم موج اخبار نگران کننده از بخش املاک و مستغلات که در سال‌های معمولی تر، حدود ۴۰ درصد تقاضا را تشکیل می‌دهد، قیمت‌ها تا حد زیادی بالاتر از آستانه کلیدی ۱۰۰ دلار در هر تن در سال جاری باقی مانده است.

فقدان سقوط قیمت یا رکود ویرانگر در تقاضای فولاد، نشان می‌دهد که چگونه کلیت اقتصاد چین وسایر بخش‌ها با وجود برخی سرفصل‌های منفی مانند مسکن سرپا مانده‌اند. هنوز ریسک‌های زیادی برای سنگ آهن وجود دارد، از جمله دورنمای رکود طولانی مدت در بخش املاک. اما قیمت‌های نسبتاً قوی، نقطه مقابلی برای خلق و خوی نزولی حاکم در بازار‌های چین است.

هائو هونگ، اقتصاددان ارشد در گروه سرمایه گذاری Grow می‌گوید: "سنگ آهن هنوز در محیط فعلی بسیار انعطاف پذیر است و من فکر می‌کنم تقاضای چین در آن نقش پررنگی دارد. " او افزود که این نشان می‌دهد بخش‌هایی از اقتصاد، یعنی غیر از بخش املاک، نسبتاً سالم هستند.

در حالی که شاخص ترکیبی سهام شانگ‌های در هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود در سال جاری سقوط کرد - که باعث شد تا دولت اقداماتی را برای ثبات بازار انجام دهد - معاملات آتی سنگ آهن تا ۱۱۴ دلار در هر تن افزایش یافت. در آخرین رکود بزرگ سال ۲۰۱۶-۲۰۱۵، قیمت‌ها به زیر ۴۰ دلار در تن سقوط کرد و مازاد فولاد چین به بازار جهانی سرازیر شد و به تنش‌های تجاری دامن زد.

البته این بدان معنا نیست که اقتصاد چین از کاهش قابل توجه رشد در امان خواهد ماند یا اینکه قیمت سنگ آهن در این سطوح ادامه خواهد داشت. ساخت و ساز املاک در چین به ویژه در شهر‌های کمتر توسعه یافته داخلی در حال کاهش است. همچنین دولت رئیس جمهور شی جین پینگ، محرک‌هایی در مقیاس بزرگ، از جمله افزایش مخارج زیرساختی را که معمولا مصرف فولاد را در دوره‌های رکود قبلی اقتصادی افزایش داده است، تنظیم کرده است.

گروه BHP، دومین تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در جهان، گفت که شاهد "تقاضای شدید در زیرساخت ها، ماشین آلات نیروگاهی، خودرو‌ها و بخش کشتیرانی است که ضعف در بخش ساخت مسکن جدید و ماشین آلات ساخت و ساز را جبران می‌کند. " شرکت مشاور کالانیش کامودیتی "کالا‌های سفید" را به این لیست اضافه می‌کند، دسته‌ای که شامل محصولاتی مانند یخچال و ماشین لباسشویی است.

انفجار تقاضا در بخش راه آهن

در حالی که بسیاری از دولت‌های محلی به دلیل فشار‌های مالی مخارج خود را کند می‌کنند، سرمایه گذاری دولت مرکزی چین در زیرساخت‌هایی مانند راه آهن با سرعت بیشتری در حال رشد است.

رشد مخارج راه‌آهن در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۲۵ درصد نسبت به سال قبل است. همچنین ساخت ماشین‌آلات ۱۵ درصد و تولید خودرو ۱۲ درصد رشد داشته است. مضاف بر این رونقی در بخش انرژی جدید وجود دارد که برای تقاضای فولاد قابل چشم پوشی نیست. این در حالی است که سرمایه گذاری املاک در هفت ماهه اول سال ۷.۱ درصد کاهش یافته است.

پیش‌بینی‌های صنعت فولاد از سوی گروه تحقیقاتی CRU نشان‌دهنده واگرایی بین ساخت‌وساز و سایر بخش‌ها است، به طوری که تقاضا برای به اصطلاح «محصولات بلند» مورد استفاده در ساختمان‌سازی امسال ۱.۷ درصد کاهش می‌یابد. از سوی دیگر تقاضا برای محصولات تخت، دسته اصلی دیگر از محصولات، ۳ درصد افزایش خواهند داشت.

شرکت تحقیقاتی Mysteel اعلام کرد تقاضا برای صفحات سنگین مورد استفاده در کشتی‌ها، پل‌ها و توربین‌های بادی در پنج ماه اول سال ۸.۱ درصد افزایش یافته است. این محصول حدود ۱۰ درصد از تقاضای فولاد چین را تشکیل می‌دهد. سایر دسته بندی‌ها که شامل ساخت و ساز، ماشین آلات، لوازم خانگی و اتومبیل می‌شوند، رکودی یا اندکی پایین‌تر بودند؛ و حتی در بخش املاک، نشانه‌های کوچکی از خوش‌بینی وجود دارد و برخی از توسعه‌دهندگان مسکن تحت حمایت دولت از بهبود حجم فروش گزارش می‌دهند؛ حتی با وجود اینکه ریسک‌های بدهی همچنان در اطراف این بخش می‌چرخند.

به گفته جیانگ هانگ، رئیس بازرگانی و تحقیقات در شرکت Yonggang Resources، نتیجه وسطح کلی بازار فعلا «مسطح» است - اشاره‌ای به پدیده اجتماعی بسیار مورد بحث که در آن شهروندان و افراد حداقل‌ها را انجام می‌دهند. او گفت که کارخانه‌ها موجودی زیادی را جمع‌آوری نمی‌کنند، اما همچنان در صورت لزوم برای پاسخگویی به تقاضای فوری، خرید می‌کنند.

محدودیت‌های تولید

انعطاف پذیری در تقاضای فولاد و قیمت سنگ آهن نیز تحت تأثیر برخی از عوامل خاص صنعت است.

صادرات فولاد مقادیر اضافی را جذب کرده است، و محموله‌های چینی در مسیر رسیدن به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۱۶ قرار دارند، اگرچه حجم آن هنوز بسیار کمتر از مقادیری است که در آن زمان شرکای تجاری را ناراحت کرده بود.

تقاضای سنگ آهن توسط برش در کوره‌های قوس الکتریکی که از ضایعات استفاده می‌کنند - یک روش تولید جایگزین برای فولاد - کمک شده است. این کمک کرد تا خروجی و تولید حاصل از سنگ آهن نسبتاً قوی بماند. بر اساس گزارش Mysteel، میانگین تولید روزانه آهن مذاب از کوره بلند به بالاترین حد خود از سال ۲۰۲۰ رسیده است.

فولادسازان و بازرگانان نیز با پیش بینی افزایش فصلی فعالیت‌های ساختمانی که پس از تابستان اتفاق می‌افتد، سنگ آهن را خریداری می‌کنند؛ و کارخانه‌ها می‌توانند در حال حاضر تولید خود را افزایش دهند تا از احتمال محدودیت‌های تولید به دستور دولت در اواخر سال جلوگیری کنند.

Xu Xiangchun، تحلیلگر Mysteel می‌گوید: «قیمت سنگ آهن کمی از اصول بنیادی اقتصادی منحرف شده است، که عمدتاً به دلیل عدم انضباط در کارخانه‌های مربوطه است. باید گفت اقتصاد چین چندان امیدوارکننده نیست.»

برای بقیه سال جاری، این مساله که چین از آشفتگی بیشتر در بخش املاک اجتناب می‌کند یا خیر، احتمالاً عامل تعیین کننده‌ای برای قیمت‌ها خواهد بود. فقدان اعتماد به بخش خصوصی، و خطرات ناشی از فشار بدهی دولت محلی و سرایت آن به سایر بخش‌های اقتصاد نیز از موانع پیش رو است.

توماس گوتیرز، تحلیلگر کالانیش، می‌گوید: «چین نمی‌تواند آتش املاک و مستغلات را دوباره شعله ور کند و به نظر می‌رسد که نمی‌خواهد. به نظر می‌رسد در کوتاه مدت کف بسیار محکمی برای سنگ آهن با قیمت ۱۰۰ دلار وجود دارد، اما در بلندمدت چشم انداز ضعیف‌تر است.»

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده