تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۹۷۹۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در بحبوحه افزایش عرضه و تقاضای ضعیف

قیمت سنگ آهن سقوط کرد

‌می‌متالز - با توجه به افزایش عرضه و تقاضای ضعیف در کشور چین به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و محدودیت ساخت و ساز، قیمت سنگ آهن چین روند نزولی پیدا کرد.

به گزارش می‌متالز به نقل از GMK، داده‌های منتشر شده توسط Nasdaq در روز جمعه (۷ آوریل) نشان می‌دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۳۱ مارس تا ۷ آوریل ۲۰۲۳ به ۷۹۶ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۱۵.۷۲ دلار در هر تن می‌باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته منتهی به روز جمعه (۷ آوریل) نسبت به هفته قبل با کاهش ۱۲.۴ درصدی همراه بوده است؛ بنابراین باید توجه داشت که قیمت سنگ آهن چین پس از یک هفته رشد به یک روند نزولی رسیده است.

فعالان بازار گزارش دادند صرافی سنگاپور در حال حاضر به دلیل تعطیلات رسمی تعطیل می‌باشد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه آوریل در بورس سنگاپور در روز سه شنبه (۴ آوریل) در محدوده ۱۱۸.۲ دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۳۱ مارس حدود ۵.۵ درصد کاهش یافته است.

شکل زیر قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور چین را در هفته ۳۱ مارس تا ۷ آوریل ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

به نقل از چندین منبع خبری، قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور در هفته منتهی به روز جمعه (۷ آوریل) تحت فشار رشد عرضه مورد انتظار و تقاضای ظاهری ضعیف به شدت کاهش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های فولادی خرید مواد خام را در میان مصرف کم غیرمنتظره فولاد نهایی در فصل اوج ساخت و ساز به حداقل رساندند. علاوه بر این باید توجه داشت که بازار سنگ آهن چین از مداخله دولت در تنظیم سطح قیمت مواد خام هراس دارد.

همچنین معامله گران در روز جمعه (۴ آوریل) گزارش دادند در هفته گذشته، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) با چندین شرکت آتی در پکن برای ارزیابی وضعیت بازار ملاقات کرد. بررسی‌ها نشان داد این آژانس بار دیگر به تجار نسبت به افزایش عمدی قیمت‌ها هشدار داده و قول داد که سیستم نظارت دولتی را تقویت کند.

قیمت سنگ آهن سقوط کرد

به نقل از برخی تاجران، معاملات آتی سنگ آهن در پایان هفته اول آوریل افزایش یافت، زیرا بازار امید به بهبود تدریجی مصرف فولاد در پی آخرین موج بد آب و هوا داشت که کار ساخت و ساز در چین را محدود می‌کرد. علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد ذخایر سنگ آهن در بنادر چین به کاهش خود ادامه داده و علیرغم برنامه ریزی برای کاهش تولید فولاد در سال ۲۰۲۳، تولید آهن خام در چین افزایش یافته است.

طبق گزارش وب سایت خبری Mysteel، تا ۶ آوریل ۲۰۲۳ موجودی سنگ آهن در بنادر اصلی چین به ۱۳۱.۵۳ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد موجودی سنگ آهن بنادر در روز پنج شنبه (۶ آوریل) حدود ۷.۵ درصد نسبت به ۳۰ مارس کاهش یافته است. باید توجه داشت که شاخص موجودی سنگ آهن در بنادر اصلی چین برای ششمین هفته متوالی روند کاهشی داشته است.

معامله گران در روز جمعه (۴ آوریل) گزارش دادند در حال حاضر بازار منتظر نتایج جلسه کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات است که در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۲۳ برگزار می‌شود و قرار است جزئیات سیاست کاهش تولید فولاد در سال جاری بررسی شود. در نتیجه چشم انداز بلندمدت بازار سنگ آهن در چین به تصمیم دولت بستگی دارد.

در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سنگ آهن در کوتاه‌مدت، احتمالاً سود‌هایی را نشان خواهند داد، زیرا در معاملات آتی فولاد، سود ثبت می‌شود و موجودی سنگ آهن روز به روز کاهش می‌یابد. همچنین به نقل از برخی منابع خبری قیمت سنگ آهن در بلندمدت به دلیل افزایش عرضه جهانی، به تدریج کاهش خواهد یافت.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، طبق پیش بینی‌های کالانیش، قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ به ۹۰ دلار در تن کاهش می‌یابد و تنش در بازار مواد خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ افت می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها رشد ذخایر مواد خام به دلیل بازیابی عرضه از برزیل، هند و احتمالاً فدراسیون روسیه و اوکراین خواهد بود. ضمن اینکه باید توجه داشت مصرف سنگ آهن در سطح پایین تری نسبت به عرضه قرار خواهد گرفت.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده