تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۲۹۷۶۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۳

‌می‌متالز - با توجه به افزایش عرضه و کاهش تقاضا پیش بینی می‌شود قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش یافته و به ۹۰ دلار در هر تن برسد.

به گزارش می‌متالز به نقل از GMK، آقای ایان روپر کارشناس مشاوره Kallanish در یک کنفرانس تخصصی پیش بینی کرد که قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۹۰ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت و تنش در بازار این ماده خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با کاهش همراه خواهد شد.

فعالان بازار در روز یک شنبه (۲ آوریل) اعلام کردند در حال حاضر قیمت مواد اولیه در سطح بالایی باقی مانده است.

آقای ایان روپر کارشناس مشاوره Kallanish در یک کنفرانس تخصصی اظهار کرد: در سال ۲۰۲۲ ذخایر دریایی سنگ آهن ۵۰ میلیون تن کاهش یافته است، اما در سال ۲۰۲۳ ممکن است به دلیل بازیابی حجم سنگ آهن از برزیل، هند و احتمالا فدراسیون روسیه و اوکراین، حدود ۶۰ میلیون تن افزایش یابد.

به نقل از چندین منبع خبری، در میان کاهش تولید سنگ آهن در چین در سال ۲۰۲۲ و کاهش واردات آن به این کشور نسبت به سال قبل، بازار سنگ آهن علیرغم کاهش حجم تولید فولاد، نسبتاً فشرده بوده است. بر اساس پیش بینی‌های کارشناسان Kallanish، در صورت عدم وجود محدودیت‌های قرنطینه، عرضه سنگ آهن در چین به ویژه با توجه به مشوق‌های قیمتی بالا در نیمه اول سال در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت.

آقای ایان روپر کارشناس مشاوره Kallanish همچنین گفت: رشد مصرف سنگ آهن در سال جاری می‌تواند به دلیل افزایش استفاده از قراضه فولادی در چین و بهبود فعال‌تر تولید جهانی در کوره‌های قوس الکتریکی در مقایسه با کوره بلند با مشکل مواجه شود. این روند‌ها باید به کاهش قیمت مواد خام تا نیمه دوم سال ۲۰۲۳ کمک خواهد کرد.

در این میان برخی معامله گران در روز یک شنبه (۲ آوریل) گزارش دادند قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ همچنان بالا باقی خواهد ماند (به ۱۳۰ دلار در هر تن باز می‌گردد)، زیرا کارخانه‌های ذوب در فصل اوج خود در آوریل تا مه تولید خود را افزایش می‌دهند.

به نقل از برخی تاجران، با توجه به محدودیت‌های تولید فولاد در چین و سود آوری قابل توجه فولاد، آقای ایان روپر پیش بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش گستردگی قیمت‌ها بر اساس درجه‌های مختلف سنگ آهن خواهیم بود.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، آژانس رتبه بندی Moody منتظر کاهش قیمت سنگ آهن در اوایل تا اواسط سال ۲۰۲۴ است، زیرا رشد عرضه جهانی شروع به پیشی گرفتن از تقاضا می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در اوایل تا اواسط سال ۲۰۲۴، فصل تابستان در نیمکره جنوبی و شرایط آب و هوایی مرتبط، تولید استرالیا و برزیل را محدود کرده است که منجر به کاهش عرضه جهانی شده است. این امر قیمت‌ها را حداقل تا نیمه اول سال ۲۰۲۳ بالای ۱۰۰ دلار در هر تن نگه می‌دارد.

همچنین تحلیل گران بازار در روز یک شنبه (۲ آوریل) اعلام کردند افزایش فاصله بین عرضه و قراضه، تقاضای ۳۵ میلیون تنی سنگ آهن از بخش فولاد چین را جبران می‌کند. این امر توسط بررسی موسسه برنامه ریزی و تحقیقات صنعت متالورژی چین (MPI) بیان شده است.

با توجه به اظهارات آقای ایان روپر کارشناس مشاوره Kallanish، پیش بینی می‌شود مصرف سنگ آهن توسط فولادسازان مستقر در چین در سال ۲۰۲۳ به ۱.۳۳ میلیارد تن برسد که نسبت به سال ۲۰۲۲ با ۲.۳ درصد کاهش همراه بوده است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده