تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۹۷۶۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پیش بینی کاهش قیمت سنگ آهن چین تا پایان سال ۲۰۲۳

‌می‌متالز - با توجه به تولید کم فولاد چین و افزایش استفاده از قراضه فولادی در این کشور، قیمت سنگ آهن چین تا پایان سال ۲۰۲۳ تقریباً ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش می‌متالز به نقل از GMK، کارشناسان بازار سنگ آهن با استناد به CNBC اعلام کردند با توجه به کاهش تولید و تقاضای فولاد در چین، قیمت سنگ آهن چین ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۳ تا ۲۸ درصد کاهش یابد.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۴ آوریل) گزارش دادند قیمت مواد اولیه تا پایان سال ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن خواهد بود.

به نقل از برخی منابع خبری، تحلیل گران شرکت مالی مورگان استنلی پیش بینی می‌کنند که در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ قیمت سنگ آهن چین ۹۰ دلار در هر تن خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید کم فولاد چین و تغییر این کشور به سمت افزایش استفاده از قراضه فولادی علت اصلی کاهش قیمت سنگ آهن چین خواهد بود. باید توجه داشت که مقدار پیش بینی شده برای قیمت سنگ آهن تا پایان ۲۰۲۳، حدود ۲۸ درصد کمتر از معیار فعلی برای قیمت سنگ آهن با محتوای آهن ۶۲ درصد است که برابر ۱۲۶ دلار در هر تن اعلام شده است.

در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۴ آوریل) اعلام کردند بانک مشترک المنافع استرالیا (CBA) همچنین کاهش قیمت کالا‌ها را پیش بینی کرده و انتظار دارد که با کاهش تقاضای فولاد چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، قیمت‌ها تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار در هر تن برسد.

تحلیل گران بازار سنگ آهن بر این باورند که با باز کردن اقتصاد چین و کاهش محدودیت‌های قرنطینه، همچنان پتانسیل افزایش قیمت سنگ آهن در ماه‌های آینده وجود دارد. اما باید توجه داشت که با استناد به برنامه اقتصادی محافظه کارانه این کشور برای سال جاری که در نشست‌های سیاست گذاری کلیدی در ماه مارس اعلام شد، فعالان بازار انتظار ندارند ظرفیت یا تقاضای فولاد چین بیش از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ ادامه یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد چین حدود ۷۰ درصد از واردات سنگ آهن جهان را به خود اختصاص داده است.

همچنین تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۴ آوریل) گزارش دادند بانک مشترک المنافع استرالیا (CBA) معتقد است برنامه‌هایی که برای متمرکز کردن خرید خود تحت رهبری گروه دولتی منابع معدنی چین (CMRG) انجام می‌شود، ممکن است به کاهش قیمت سنگ آهن در بلند مدت کمک کند.

به نقل از برخی تاجران، شرکت Fitch Solutions انتظار دارد که تقاضای داخلی فولاد چین در دهه آینده نسبت به دهه قبل کاهش یابد، زیرا اقتصاد پس از رکود در بازار املاک و مستغلات، تعادل خود را از صنعت سنگین به بخش خدمات از سر می‌گیرد.

باید توجه داشت که شرکت Fitch Solutions در گزارشی در ۲۳ مارس ۲۰۲۳ اعلام کرد که بعید است رشد تقاضای قوی در هند، ایالات متحده و به طور کلی بازار‌های نوظهور اثر خالص کاهش رشد اقتصاد چین را جبران کند.

این در حالی است که برخی فعالان بازار در روز سه شنبه (۴ آوریل) اعلام کردند تقاضا برای سنگ آهن همچنین با جاه طلبی چین برای افزایش استفاده از قراضه فولادی در صنعت فولاد مواجه است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ابتدای ماه مارس، وزارت صنعت و اطلاع رسانی کشور چین اعلام کرد که این کشور در سال جاری میزان استفاده از قراضه فولادی را به ۲۶۵ میلیون تن افزایش می‌دهد. این در حالی است که میزان استفاده از قراضه فولادی در این کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹ درصد بود که در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

آقای Morgan Stanley برآورد می‌کند که به ازای هر ۱ درصد افزایش مصرف قراضه فولادی، مصرف سنگ آهن یک کشور حدود ۱۷ تن در سال کاهش می‌یابد.

آقای Ian Roper از خدمات مشاوره Kallanish پیش بینی می‌کند که قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۹۰ دلار در هر تن کاهش می‌یابد و تنش در بازار این ماده خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ افت خواهد کرد.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، بیشترین معامله آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در بورس کالای دالیان در ۲۴ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳ در محدوده ۹۰۷ یوان در هر تن گزارش شد که معادل ۱۳۲.۱۳ دلار در هر تن میز باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان نسبت به هفته قبل حدود ۴.۸ درصد رشد داشته است؛ بنابراین تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۴ آوریل) گزارش دادند قیمت سنگ آهن پس از دو هفته کاهش دوباره رشد کرده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در بورس سنگاپور نیز، معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌تا ۳۱ مارس به ۱۲۵.۱ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که شاخص سنگ آهن در بورس سنگاپور حدود ۴.۳ درصد نسبت به ۲۴ مارس ۲۰۲۳ رشد داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده