تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۹۷۶۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سقوط قیمت سنگ آهن در بازار دریایی چین/ آخرین شنیده‌ها از زبان فعالان بازار

‌می‌متالز - تازه‌ترین گزارش از بازار جهانی فولاد از سقوط قیمت سنگ آهن در بازار دریایی چین به دنبال کاهش تقاضا حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، به دنبال کاهش تقاضای حاصل از رونق کند صنعت املاک چین، قیمت سنگ آهن در بازار دریایی این کشور سقوط کرد.

در این راستا، معاملات فیوچرز ماه سپتاممبر برای سنگ آهن در بورس کالای دالیان با قیمت پایین‌تر از روز قبل (۸۰۸ یوآن {۱۱۷ دلار} به ازای هر تن) انجام شدند.

همچنین معاملات ماه می‌در بورس سنگاپور با کاهش ۱٫۵۵ دلاری قیمت به ازای هر تن در مقایسه با قیمت توافقی قبل (۱۲۰٫۸ دلار به ازای هر تن) انجام شدند.

علاوه بر این، معاملات سوآپ ماه می‌سنگ آهن در بورس سنگاپور پس از نزول قیمت در دو روز ابتدایی هفته، به قیمت کمتر از ۱۲۰ دلار به ازای هر تن سقوط کرد.

البته شایعاتی در بازار وجود دارد که کمیسیون توسعه و اصلاحات چین در مذاکراتی با چندین تجارت‌خانه به آن‌ها هشدار داده است که در مورد قیمت سنگ آهن گمانه‌زنی نکنند. یک تاجر در بازار چجیانگ در این باره گفت: بازار تحت تاثیر توسعه کند صنعت تولید چین قرار گرفت.

به گفته یک خریدار در چین، تقاضای بخش مصرف‌کنندگان نهایی، به خصوص مصالح ساختمانی در روندی نزولی قرار داشت به طوری که خرید مصالح ساختمانی معمولا حدود ۲۵۰ هزار تن در روز است، اما درحال حاضر این رقم بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن در روز است، زیرا سرعت رونق صنعت املاک بسیار کمتر از میزان موردانتظار بود.

این منبع در ادامه افزود: باران سیل‌آسای اخیر در جنوب شرق چین باعث رکود تقاضای فولادی شد و درحالی که برخی کارخانه‌های فولادی شروع به کاهش تولیدات خود کرده‌اند، رشد تولید مصالح ساختمانی نیز کندتر شده است.

تاجر ثانویه‌ای در بازار چجیانگ اشاره کرد: سود ناخالص فولادسازی بسیار اندک، ۱۰۰ تا ۱۵۰ یوآن به ازای هر تن، باقی مانده است و برخی کارخاننه‌های فولادی شمال چین با خساراتی مواجه شدند.

در همین راستا، یک فولادساز در بازار پکن مطرح کرد: کارخانه‌های فولادی تنها به مقدار نیاز خرید می‌کنند که در این صورت، انتظار می‌رود ذخایر بنادر به تدریج انباشت شوند.

این فولادساز همچنین افزود: کارخانه‌های فولادی نمی‌توانند سطح رشد تولید کنونی را با سود ناخالص پایین فولادسازی حفظ کنند و انتظار می‌رود که کاهش سرعت تولید فولاد تاثیری منفی بر قیمت سنگ آهن بگذارد.

بنا به گفته یک فولادساز در بازار شاندونگ، در مقوله عرضه در طول هفته گذشته، صادرات بیشتری از استرالیا و برزیل مشاهده شد. وی گفت: پیش‌بینی می‌شود حجم صادرات در سه ماهه دوم سال افزایش یابد، زیرا در استرالیا طوفانی نخواهد بود و فصل بارانی برزیل نیز در حال اتمام است.

در عین حال، یک بارگان در بازار سنگاپور اظهار داشت که تمایل به خرید فاین پیلبارا بسیار بالا بود.

شاخص سنگ‌ آهن در بازار دریایی چین به شرح ذیل است:

  • فاین ۶۲ درصد، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۲۰٫۶۵ دلار به ازای هر تن، ۱٫۸۰ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.
  • فاین ۶۲ درصد کم آلومینیوم، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۲۴٫۴۹ دلار به ازای هر تن، ۱٫۵۶ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.
  • فاین ۵۸ درصد، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۱۰٫۹۴ دلار به ازای هر تن، ۱٫۵۹ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.
  • فاین ۶۵ درصد، مبدا برزیل، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۳۶٫۲۰ دلار به ازای هر تن، نسبت به قبل ۲٫۲۰ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

قیمت‌های بندری

در همین حال، فاین پیلبارا در استان شاندونگ و شهر‌های تانگ‌شان و تیانجین در بازه قیمتی ۸۸۸ تا ۹۱۰ یوآن به ازای هر wmt معامله شد. این محصول در روز قبل در بازه ۹۰۲ تا ۹۱۸ یوآن به ازای هر wmt معامله می‌شد.

آخرین آمار قیمت این محصول، معادل بازه قیمتی ۱۱۹ تا ۱۲۲ دلار به ازای هر تن در بازار دریایی است.

بورس کالای دالیان

همچنین پر معامله‌ترین قرارداد فیوچرز ماه می‌برای سنگ آهن با قیمت ۷۹۷٫۵۰ یوآن (۱۱۶ دلار) به ازای هر تن منعقد شد که این نرخ در مقایسه با قیمت توافقی روز قبل، حاکی از کاهش ۱۰٫۵۰ یوآنی قیمت به ازای هر تن است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده