تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۰۳۴۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قیمت سنگ آهن افزایش یافت!

‌می‌متالز - با توجه به بررسی‌های انجام شده، قیمت سنگ آهن چین در میان افزایش خرید فولادسازان اندکی افزایش یافت و به مرز ۱۰۶ دلار در هر تن رسید.

به گزارش می‌متالز، داده‌های منتشر شده توسط Nasdaq در روز جمعه (۱۹ می) نشان می‌دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۱۲ تا ۱۹ می ۲۰۲۳ به ۷۳۶ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۰۶.۴۸ دلار در هر تن می‌باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته منتهی به روز جمعه (۱۹ می) نسبت به هفته قبل ۵.۶ درصد افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش فعلی قیمت کالا‌ها تنها یک بازگشت فنی پس از کاهش طولانی مدت مربوط است.

فعالان بازار گزارش دادند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در بورس سنگاپور در روز جمعه (۱۹ می) در محدوده ۱۰۵.۶۵ دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۱۲ می‌حدود ۶.۹ درصد افزایش یافته است.

شکل زیر قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور چین را در هفته ۱۲ تا ۱۹ می ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

قیمت سنگ آهن افزایش یافت!

به نقل از چندین منبع خبری، در میان بهبود تقاضای آشکار برای فولاد، قیمت سنگ آهن برای اولین بار در سه هفته گذشته افزایش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به وعده دولت چین برای اجرای تعدادی از اقدامات برای تحریک اقتصاد، جو بازار سنگ آهن چین بهبود یافت.

بر اساس داده‌های Mysteel، تقاضای ظاهری برای میلگرد فولادی، کلاف میلگرد، کویل فولادی و همچنین ورق فولادی در هفته هفته ۱۲ تا ۱۹ می‌به ۱۰.۰۸ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان تقاضای ظاهری برای محصولات ذکر شده در هفته منتهی به روز جمعه ۱۹ می‌حدود ۹ درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشت است.

در این میان تحلیل گران بازار در روز جمعه (۱۹ می) اعلام کردند بهبود قیمت سنگ آهن تا حدی به دلیل انتظارات بازار است که دولت چین به زودی برخی از سیاست‌های محرک را پس از نتایج اقتصادی ضعیف‌تر از حد انتظار اجرا خواهد کرد.

چن پنگ، تحلیلگر Sinosteel Futures، اظهار کرد: پس از اینکه دولت چین اعلام کرد به زودی برخی از سیاست‌های محرک را اجرا خواهد کرد، انتظار پیشرفت در بازار سنگ آهن را داشتیم. با این حال، ما هنوز هیچ پیشرفت قابل توجهی در اصول اولیه در صنعت مشاهده نکرده ایم.

به نقل از برخی تاجران، بانک مرکزی چین اعلام کرد که نقدینگی کافی را حفظ خواهد کرد و نرخ‌های بهره در سطوح معقولی که از تقاضای داخلی حمایت می‌کند، تعدیل خواهد شد.

همچنین معامله گران در روز جمعه (۱۹ می) گزارش دادند قیمت‌ها نیز با از سرگیری فعالیت برخی از تاسیسات فولادی پس از تعطیلی برای تعمیر و نگهداری حمایت شد. باید توجه داشت که شرکت‌ها شروع به افزایش تولید فولاد کردند، زیرا حاشیه سود در میان هزینه‌های کمتر مواد خام بهبود یافت. با این حال، برخی فعالان بازار معتقدند که عرضه در بازار در حال حاضر به اندازه کافی بالا است و افزایش ظرفیت تنها بر قیمت محصولات تمام شده فولادی فشار وارد می‌کند.

به نقل از چندین منبع خبری، تحلیل گران بازار در مورد بهبود قیمت مواد خام در هفته‌های آینده تردید دارند. زیرا بازار به زودی به فصل تابستان می‌رسد و این فصل زمان سنتی کاهش تقاضا برای مواد خام در چین می‌باشد.

چن پنگ، تحلیلگر Sinosteel Futures، گفت: ما معتقدیم که افزایش قیمت سنگ آهن در هفته گذشته فقط یک جهش فنی قیمت است و بنابراین کوتاه مدت خواهد بود.

فعالان بازار در روز جمعه (۱۹ می) گزارش دادند در پایان هفته گذشته، قیمت سنگ آهن شروع به کاهش کرد و از بالاترین سطح هفتگی خود افت کرد. باید توجه داشت که عدم اطمینان در بازار املاک و مستغلات به دلیل ادامه کاهش تعداد پروژه‌های ساخت و ساز جدید و کاهش رشد قیمت مسکن جدید، جو مثبت بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

استخراج سنگ آهن در چین در آوریل ۲۰۲۳ به ۷۵.۱ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان استخراج سنگ آهن چین در آوریل ۲۰۲۳ با ۵ درصد کاهش نسبت به آوریل ۲۰۲۲ همراه بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص تولید سنگ آهن چین برای ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ به ۳۱۴.۳۸ میلیون تن رسید که با کاهش ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ همراه بوده است.

همچنین معامله گران در روز جمعه (۱۹ می) گزارش دادند میزان واردات سنگ آهن به چین در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ به ۳۸۵ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ حدود ۱۰.۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافت.

به نقل از چندین منبع خبری، چین در ماه آوریل ۱۰۰.۲۳ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به مارس ۲۰۲۳ حدود ۹.۸ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در آوریل ۲۰۲۳ حدود ۵.۱ درصد نسبت به آوریل ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده