تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۳۱۲۱۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تثبیت قیمت سنگ آهن در بازار چین

‌می‌متالز - با توجه به بررسی‌های انجام شده، قیمت سنگ آهن چین در میان عدم اطمینان در بازار چین نسبت به هفته قبل تقریبا ثابت بود.

به گزارش می‌متالز، داده‌های Hellenic Shipping News نشان می‌دهد معاملات آتی سنگ آهن در سپتامبر که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، برای دوره ۲۱ تا ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۳ به ۸۴۸.۵ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۱۸.۸۲ دلار در هر تن می‌باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان چین در هفته منتهی به روز جمعه (۲۸ ژوئیه) حدود ۰.۶ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت.

فعالان بازار در روز جمعه (۲۸ ژوئیه) اعلام کردند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه آگوست در بورس سنگاپور در روز جمعه در محدوده ۱۱۲.۳ دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۲۱ ژوئیه حدود ۱.۳ درصد کاهش یافته است.

شکل زیر قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور چین را در هفته ۲۱ تا ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

تثبیت قیمت سنگ آهن در بازار چین

به نقل از چندین منبع خبری، فعالان بازار سنگ آهن چین منتظر جزئیات اقدامات سیاستی برای حمایت از بازار املاک و مستغلات هستند.

در این میان معامله گران در روز جمعه (۲۸ ژوئیه) اعلام کردند قیمت سنگ آهن اوایل هفته گذشته کاهش یافت، زیرا بازار در انتظار وعده دولت چین برای تقویت بخش املاک و مستغلات خود بود. تاجران مستقر در چین امیدوارند از برنامه دولت برای اقدامات بیشتر مطلع شوند.

همچنین تحلیل گران بازار در روز جمعه (۲۸ ژوئیه) گزارش دادند چشم انداز افزایش عرضه سنگ آهن نیز بر قیمت‌ها تأثیر گذاشته است. در نتیجه طبق پیش بینی شرکت معدنی Fortescue که محموله‌های سنگ آهن در سال مالی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ افزایش یافته است. باید توجه داشت که این پیش بینی مطابق با انتظارات شرکت‌های معدنی Rio Tinto و گروه BHP است.

تحلیلگران Nomura اعلام کردند بازار سنگ آهن اکنون منتظر اقدامات بیشتر دولت است. باید توجه داشت که پایداری بهبود در بازار سنگ آهن تا حد زیادی به جزئیات هر بسته محرکی بستگی دارد که هنوز در بازار وجود ندارد.

به نقل از برخی تاجران، محدودیت‌های زیست محیطی در صنایع سنگین چین که مصرف سنگ آهن را کاهش می‌دهد، بر جو بازار تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد به زودی یک طوفان قدرتمند در جنوب چین پیش بینی می‌شود.

فعالان بازار در روز جمعه (۲۸ ژوئیه) اعلام کردند قیمت سنگ آهن در کوتاه مدت احتمالاً کاهش می‌یابد، زیرا عرضه کافی فشار تقاضا و مصرف فولاد به دلیل عدم اطمینان در مورد حمایت دولت از بخش املاک و چالش‌های اقتصادی جهانی محدود شده است.

آقای Andriy Glushchenko تحلیل گر مرکز GMK اظهار کرد: بازار سنگ آهن چین مدتی است که در وضعیت عدم اطمینان قرار داشته است. هنوز مشخص نیست که انتظارات از اقدامات محرک از سوی دولت چین تا چه حد قابل توجیه است و انجام پیش بینی‌های خاص بسیار دشوار می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کاملاً ممکن است که تأثیر اقتصادی اقدامات دولت چین انتظارات فعالان بازار سنگ آهن را برآورده نکند.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، میزان واردات سنگ آهن به چین در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ به ۵۷۶.۱ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان واردات سنگ آهن به چین در مدت ذکر شده حدود ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

در این میان معامله گران در روز جمعه (۲۸ ژوئیه) گزارش دادند فولادسازان مستقر در چین در ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۹۵.۵ میلیون تن سنگ آهن وارد کردند. باید توجه داشت که میزان واردات سنگ آهن به چین در ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۰.۷ درصد کمتر از ماه قبل و ۷.۳ درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده