تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۴۷۱
کد خبر: ۳۱۲۲۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سقوط قیمت سنگ آهن در بازار دریایی چین+دلایل

‌می‌متالز - بر اساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، قیمت سنگ آهن در بازار دریایی چین به دلیل نگرانی‌ها درباره کاهش تولیدات فولاد خام چین سقوط کرد.

به گزارش می‌متالز، در این راستا، معاملات فیوچرز ماه سپتامبر برای سنگ آهن در بورس کالای دالیان با افت ۱٫۶ درصدی نسبت به قیمت توافقی روز قبل (۸۴۸٫۵ یوآن به ازای هر تن) با قیمت ۸۳۴٫۵ یوآن (۱۱۷دلار) انجام شدند.

همچنین معاملات ماه سپتامبر در بورس سنگاپور با کاهش ۲٫۹۷ دلاری قیمت به ازای هر تن در مقایسه با قیمت توافقی قبل (۱۰۹٫۷۲ دلار به ازای هر تن) با قیمت ۱۰۶٫۸ دلار انجام شدند.

در همین حال، مقامات سازمان توسعه و اصلاحات چین، درباره هدف کاهش تولیدات فولاد خام در سال ۲۰۲۳ مذاکرات تلفنی با دولت‌های محلی سراسر کشور داشتند که همین مساله موجب کاهش تقاضای سنگ آهن و قیمت معاملات بازار اسپات شد.

مقامات استان یون نان – با تولیدات ۶٫۹۴ میلیون تنی فولاد خام در سال ۲۰۲۲ – در جنوب‌غرب چین به فولادسازان داخلی اعلام کردند تولیدات فولاد خام خود را ثابت و یا کمتر از سال قبل نگه دارند.

تولیدات فولاد خام چین در نیمه نخست سال ۲۰۲۳، ۵۳۵٫۶۴ میلیون تن گزارش شد که این رقم حاکی از رشد ۱٫۳ درصدی نسبت به سال قبل است. بالاترین حجم تولیدات مختص استان‌های هه‌بی، جیانگ‌سو و شاندونگ بوده است.

یک تحلیل‌گر بازار بیان کرد: درحال‌حاضر در بازار زمزمه و حدس و گمان‌هایی به گوش می‌رسد، اما ما منتظر یک اعلامیه رسمی از سوی دولت استان هه‌بی هستیم.

شاخص سنگ‌آهن در بازار دریایی چین به شرح ذیل است:

  • فاین ۶۲ درصد، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۱۰٫۰۷ دلار به ازای هر تن، ۴٫۰۹ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

  • فاین ۶۲ درصد کم آلومینیوم، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۱۱٫۹۹ دلار به ازای هر تن، ۴٫۰۲ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

  • فاین ۵۸ درصد، cfr چینگ‌دائو: معادل ۹۷٫۱۸ دلار به ازای هر تن، ۳٫۷۸ دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

  • فاین ۶۵ درصد، مبدا برزیل، cfr چینگ‌دائو: معادل ۱۲۲٫۷ دلار به ازای هر تن، ۴٫۱ دلار به ازای هر تن نسبت به قبل کاهش یافت.

قیمت‌های بندری

در همین حال، فاین پیلبارا در استان شاندونگ و شهر‌های تانگ‌شان در بازه قیمتی ۸۶۷ تا ۸۹۰ یوآن به ازای هر wmt معامله شد. این محصول در روز قبل در بازه ۸۸۶ تا ۹۱۸ یوآن به ازای هر wmt معامله می‌شد.

آخرین آمار قیمت این محصول، معادل بازه قیمتی ۱۱۲ تا ۱۱۵ دلار به ازای هر تن در بازار دریایی است.

بورس کالای دالیان

همچنین پر معامله‌ترین قرارداد فیوچرز ماه سپتامبر برای سنگ آهن با قیمت ۸۳۴٫۵ یوآن (۱۱۷ دلار) به ازای هر تن منعقد شد که این نرخ در مقایسه با قیمت توافقی روز قبل، حاکی از کاهش ۱۴ یوآنی قیمت به ازای هر تن است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده