تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۱۱۸۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ آهن در گیرودار چین

‌می‌متالز - قیمت سنگ آهن از پایین‌ترین حد خود که در ماه می‌ثبت شده بود به بیش از ۱۱۰ دلار در هر تن رسیده، اما هنوز عدم اطمینان در اقتصاد چین وجود دارد و عملکرد صنعت فولاد در این کشور به حالت زیگزاگی است و این موضوع روی چشم‌انداز صنعت سنگ آهن نیز اثر منفی بر جای گذاشته است.

به گزارش می‌متالز، به همین دلیل بسیاری از موسسات تحقیقاتی پیش‌بینی خود را از قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ کاهش داده‌اند و این در حالی است که چین با اتخاذ یک سیاست پولی جدید تصمیم گرفته مجددا وام‌های حمایتی از بخش کشاورزی و کسب و کار‌های کوچک را به کار بیندازد.

در عین حال طبق آمار میزان تولید فولاد به بالاترین حد از اکتبر ۲۰۲۰ تاکنون رسیده و این موضوع باعث شده میزان واردات سنگ آهن در ماه ژوئن نیز با افزایش ۷.۴ درصدی روبه‌رو شود. یک کارشناس استرالیایی معتقد است به دلایلی مانند کندی رشد اقتصادی و کاهش سرعت بهبود تولید فولاد در چین قیمت سنگ آهن در سه ماهه منتهی به ژوئن اصلاح شده است. آژانس تحقیقاتی BMI در این رابطه می‌گوید: از زمانی که خوش‌بینی بازار از بین رفت، چشم‌انداز صنعتی ضعیف در چین بر قیمت‌ها تأثیر گذاشته است. این کاهش سرعت حتی منجر به درخواست چین از کارخانه‌های فولادی برای کاهش تولید فولاد و اجرای محدودیت‌ها تا سطح تولید سال ۲۰۲۲ شده که تقاضای سنگ آهن در بازار را به شدت محدود می‌کند.

تحلیلگران سیتی بانک گفتند که انتظارات سیاست محرک می‌تواند سنگ آهن را در کوتاه‌مدت حمایت کند، به خصوص اگر اقدامات بالقوه برای حمایت از تقاضای فولاد وجود داشته باشد. اما عدم قطعیت چشم‌انداز فولاد چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ ممکن است بر قیمت سنگ آهن فشار بیاورد. این کشور پیش‌بینی قیمت سنگ آهن خود را در ۱۰۰ دلار در تن به مدت سه ماه حفظ کرد. BMI اعلام کرد که پیش‌بینی قیمت سنگ آهن را از ۱۲۵ دلار به ۱۱۰ دلار کاهش می‌دهد. این با توجه به بازگشت ضعیف در بخش صنعتی چین است که بر میزان تقاضا برای فلزات فشار وارد می‌کند. BMI می‌گوید: صنایع چین در مقایسه با خدمات با بهبود ضعیف‌تری روبه‌رو هستند و بخش املاک آن همچنان با رشد مواجه است و قیمت سنگ آهن را تحت فشار قرار می‌دهد.

بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها مانند کمیته فولاد چین، انتظار می‌رود اقتصاد این کشور در نیمه دوم ۲۰۲۳ بهبود یابد. انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های جدید که در سال ۲۰۲۲ تخصیص یافته است، همچنین سیاست‌های جدید دولت برای کاهش ضعف در بخش املاک آن، از فعالیت‌های ساخت‌وساز حمایت کند. این امر باید تقاضای فولاد و سنگ آهن را در چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ افزایش دهد. گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن خود را از ۱۱۰ دلار در نیمه سال جاری به ۹۰ دلار کاهش داد، در حالی که مورگان استنلی گفت انتظار می‌رود قیمت‌های این کالا کاهش یابد؛ درست مانند سال ۲۰۲۲ که در اکتبر به پایین‌ترین حد خود یعنی ۸۰ دلار در هر تن رسید. در سمت عرضه، ما انتظار داریم که سطح تولید ثابتی در میان تولیدکنندگان بزرگ داشته باشیم. بسیاری از آن‌ها تولیدات قوی‌تری را در سه ماهه به ثبت رسانده‌اند، در حالی که انتظار می‌رود راهنمای تولید رشد ناچیزی داشته باشد. این آژانس تحقیقاتی گفت: ما انتظار داریم که معادن سبز در بقیه سال ۲۰۲۳ تولید خود را افزایش دهند.

AOCE اعلام کرد، واردات سنگ آهن چین از استرالیا در ماه می ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۰ درصد افزایش یافت که سیزدهمین افزایش متوالی از زمان سقوط بزرگ اوایل سال گذشته است. این بیانگر افزایش تقاضای فولاد است که باعث افزایش واردات سنگ آهن به چین در نیمه اول ۲۰۲۳ شده است. AOCE دیدگاه BMI را تأیید کرد که انتظار می‌رود عرضه سبز از تولیدکنندگان مستقر و نوظهور در چند سال آینده آنلاین شود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده