تاریخ: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۳
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۳۲۶۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چشم انداز نامناسب سنگ آهن تا سال ۲۰۲۲ ادامه دارد؟

‌می‌متالز - چشم انداز قیمت سنگ آهن در حالی نامساعد شده است که چین تولید فولاد خود را کاهش داده، وضعیت یکی از بزرگ‌ترین توسعه دهندگان املاک این کشور نگران کننده است و این کشور برنامه کربن زدایی را پیش می‌برد.

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد طی ماه آگوست کاهش یافت و این افت در ماه سپتامبر نیز ادامه پیدا کرد. در واقع کاهش قیمت از زمانی که چین خواستار محدودیت برای تولید فولاد شد، شدت گرفت و در حالی که این کالا تا اواخر جولای وارد کانال ۲۰۰ دلار در تن شد، اما در مدت یادشده حدود ۱۰۰ دلار افت داشت. تولید فولاد چین در نیمه نخست امسال با توجه به رشد ۱۲.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور طی شش ماهه اول قوی بود.

«تام پرایس» مدیر استراتژی کالا در «لیبریوم کپیتال» (Liberum Capital) در مورد انتظارات بازار در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ گفت: شاهد کاهش قیمت‌ها و بازگشت به حدود ۱۰۰ دلار در تن خواهیم بود.

همچنین S&P Global Market Intelligence، پیش بینی سه ماهه چهارم خود را از پیش بینی قبلی ۱۴۵ دلار به ۱۱۰ دلار کاهش داد. «رونی سیسیل» تحلیلگر S&P Global با بیان اینکه چشم انداز تقاضا و قیمت ضعیف است، گفت: به طور معمول با افزایش تولید سنگ آهن، قیمت‌ها بیشتر کاهش می‌یابد. سیسیل با توجه به کاهش تقاضای سنگ آهن چین، قیمت‌ها را نزولی می‌بیند. «لیبریوم کپیتال» نیز همین نظر را دارد و قیمت سنگ آهن را در محدوده ۹۰ دلار در تن طی چند ماه آینده می‌بیند.

تحلیلگران در مورد سال ۲۰۲۲ تا حد زیادی انتظار دارند قیمت در محدوده زیر ۱۰۰ دلار بماند، هرچند شوک‌های عرضه سنگ آهن می‌تواند بر نوسان‌ها بیفزاید.

«جان توماسوس» تحلیلگر Very Independent Research پیش بینی کرد، محدودیت‌های تولید فولاد در چین تا سال ۲۰۲۲ باقی بماند. یکی از عوامل موثر بر تولید فولاد چین در سال آینده میلادی، المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن است که در فوریه برگزار می‌شود. چین در رویداد‌های مهم مانند المپیک، تولیدات صنعتی را برای بهبود کیفیت هوا محدود می‌کند.

تام پرایس از لیبریوم کپیتال هم گفت: در حالی که محدودیت‌های بخش فولاد چین ممکن است همچنان پابرجا باشد، تولیدکنندگان فولاد معمولا در اوایل هر سال اقدام به ذخیره سازی می‌کنند و این می‌تواند قیمت‌ها را در سه ماهه اول سال شناور کند.

توسعه زیرساخت‌های چین

از سوی دیگر «متیو هوپ»، تحلیلگر کردیت سوئیس هم با اشاره به اینکه یک گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که چین به سرعت در حال شهرنشینی و توسعه زیرساخت‌ها - بخش اصلی برنامه پنج ساله اخیر این کشور- است، گفت: پکن ممکن است سال آینده برنامه توسعه زیرساخت‌ها را برای رسیدن به اهداف پنج ساله پیش ببرد و این باید به تقاضای فولاد کمک کند.

از طرفی «مارکت اینتلیجنس» قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۲ را به طور میانگین ​​۱۱۵ دلار در تن پیش بینی کرده، اما ممکن است تغییراتی در بازار ایجاد شود. «معدنکاران بزرگ به میزان زیادی تولید خود را گسترش نمی‌دهند و این مساله منجر به محدودیت منابع می‌شود.»

سیسیل هم با اشاره به تاخیر در پروژه‌ها به دلیل مسائل زیست محیطی و اجتماعی و وقفه در فعالیت‌های سنگ آهن و مراکز حمل و نقل به دلیل بدی آب و هوا گفت: در صورت بروز اختلال در عرضه، قیمت سنگ آهن می‌تواند جهش کند.

در عین حال، مارکت اینتلیجنس، عرضه سنگ آهن جهان در سال ۲۰۲۱ را ۲.۴ میلیارد تن و تولید فولاد خام را ۱.۹۸ میلیارد تن پیش بینی کرد، به طوری که چین نیمی از تولید فولاد جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

با توجه به قیمت سنگ آهن در محدوده ۱۰۰ دلار در تن، برخی تحلیلگران تردید دارند که شرکت‌های بزرگ سنگ آهن مانند BHP، ریوتینتو، فورتسکیو و واله با ادامه سودآوری در این محدوده، عرضه خود را کاهش دهند. آن‌ها معتقدند که تولیدکنندگان با هزینه بالاتر در چین، تولید خود را محدود می‌کنند.

پرایس هم با اشاره به فعالیت‌های داخلی سنگ آهن در چین و برخی از عملیات‌های کوچک تولید در استرالیا گفت: این گروه به دردسر خواهند افتاد.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده