تاریخ: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۳۷۳۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برنامه چین برای افزایش تولید سنگ‌آهن و کاهش اتکا به واردات تا چه حد عملیاتی است؟

‌می‌متالز - فعالان بازار معتقدند اگر سیاست‌های دولت چین در درازمدت حمایت از تولید سنگ‌آهن در داخل این کشور باشد، سنگ‌آهن داخلی می‌تواند جایگزین محموله‌های وارداتی شود، به‌ویژه زمانی که تقاضای کلی برای سنگ‌آهن به دنبال تولید ثابت فولاد تثبیت شود.

به گزارش می‌متالز، انجمن سنگ‌آهن و فولاد چین در ۱۲ نوامبر اعلام کرد که چین قصد دارد تولید فعلی ۱۰۰ میلیون تنی کنسانتره سنگ‌آهن داخلی را به حدود ۳۷۰ میلیون تن در دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ برساند.

بیشتر کنسانتره‌های سنگ‌آهن داخلی چین به عنوان خوراک گندله‌سازی استفاده می‌شود، اگرچه برخی از آن‌ها می‌توانند به عنوان سینترینگ سنگ‌آهن عمل کنند. منابع مطلع به Fastmarkets گفتند که کارخانه‌ها معمولاً منابع موجود و تفاوت قیمت را با محموله‌های وارداتی ارزیابی می‌کنند تا مناسب‌ترین ترکیبات سنگ‌آهن را تنظیم کنند.

کنسانتره داخلی چین با محتوای آهن ۶۵ یا ۶۶ درصد شبیه به کنسانتره کم آلومینای اوکراینی و کنسانتره با سیلیس بالا به عنوان خوراک گندله استفاده می‌شود. یک تاجر در شانگ‌های گفت: برخی از کارخانه‌های فولاد زمانی که قیمت محصول داخلی در مقابل کنسانتره وارداتی رقابتی باشد، علاقه به خرید نشان می‌دهند.

یک تاجر مستقر در پکن بیان کرد:، اما قیمت کنسانتره داخلی معمولاً در سه‌ماهه چهارم سال به دلیل تولید پایین در شرایط آب‌وهوای سرد افزایش می‌یابد. این امر تقاضا برای کنسانتره وارداتی از اوکراین، آفریقای جنوبی و شیلی را افزایش خواهد داد.

یک مدیر کارخانه فولاد مستقر در شاندونگ هم در این باره اظهار داشت: در شمال چین، کنسانتره سنگ‌آهن داخلی و مواد خام برزیلی با آلومینیا کم نیز می‌توانند بر اساس ارزش اسیدی جایگزین یکدیگر شوند.

یک منبع مطلع در یک کارخانه در شمال چین گفت: برخی از کارخانه‌ها می‌توانند از ترکیب ۱۰ تا ۳۰ درصد کنسانتره‌های داخلی با سایر محصولات وارداتی استفاده کنند، در حالی که این کار مقرون به صرفه است و چند کارخانه در استان شانشی می‌توانند از ۱۰۰ درصد کنسانتره داخلی از معادن خود برای پخت استفاده کنند.

بر اساس آخرین داده‌های اداره ملی آمار چین (NBS)، در سال ۲۰۲۱ تولید سنگ‌آهن داخلی به شدت افزایش و واردات کاهش یافته است. تولید سنگ‌آهن خام چین در اکتبر ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۲ درصد افزایش یافت و به حدود ۸۰٫۱۳ میلیون تن رسید.

تولید سنگ‌آهن چین از ژانویه تا اکتبر ۸۰۲٫۰۹ میلیون تن بود که ۱۲ درصد یا ۸۶٫۸۷ میلیون تن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. یک تحلیلگر صنعت گفت که این رقم معادل حدود ۲۴۰ میلیون تن سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد است.

یک تحلیلگر صنعت به Fastmarkets گفت که دولت و انجمن‌های صنعتی چین افزایش تولید سنگ‌آهن داخلی و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در پروژه‌های سنگ‌آهن جدید خارج از کشور را برای کاهش وابستگی به محموله‌های وارداتی تشویق کرده‌اند.

داده‌های گمرک چین نشان داد که چین در طول ژانویه تا اکتبر حدود ۹۴۳٫۶ میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد کاهش داشته است.

در سال‌های گذشته ۸۰ درصد سنگ‌آهن مصرفی چین، از محموله‌های وارداتی تأمین می‌شد، اما این نسبت تا سپتامبر ۲۰۲۱ به حدود ۷۵ درصد کاهش یافت. لی شین‌چوانگ، دبیرکل مؤسسه برنامه‌ریزی و تحقیقات صنعت متالورژی چین در ۱۲ نوامبر گفت: این نشانه خوبی است که چین می‌تواند ظرفیت تولید فولاد را کنترل کند.

منابع آگاه به Fastmarkets گفتند که دپارتمان‌ها و انجمن‌های صنعت سنگ‌آهن و فولاد چین حمایت خود را از توسعه سنگ‌آهن داخلی در نیمه اول سال ۲۰۲۱ اعلام کردند، زمانی که سنگ‌آهن وارداتی همچنان به افزایش شدید قیمت ادامه می‌داد.

وزارت منابع طبیعی چین در چهاردهمین گزارش برنامه پنج‌ساله (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵) از ساخت ۲۵ پروژه بزرگ استخراج سنگ‌آهن و ۲۸ منطقه معدنی در سطح دولتی طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ خبر داده است.

در اوایل نوامبر، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین هم اعلام کرد که آن‌ها به همکاری با بخش‌های مرتبط برای اطمینان از تأمین سنگ‌آهن داخلی و تعیین راه‌حل‌هایی برای مشکلات خاص معدن ادامه خواهند داد.

یک تحلیلگر صنعت در این باره اظهار داشت: با این حال، رویه‌های صدور مجوز معدن و افزایش هزینه با بهبود امکانات حفاظت از محیط زیست ممکن است تولید سنگ‌آهن را کاهش دهد و پروژه‌های سنگ‌آهن در مقیاس بزرگ در چین را به تأخیر بیندازد. همچنین کاهش هزینه تولید سنگ‌آهن داخلی نیز حیاتی است.

معادن سنگ‌آهن چین می‌توانند تولید منظم خود را حفظ کنند، به شرطی که قیمت سنگ‌آهن وارداتی کمتر از ۶۰ دلار cfr چین نباشد، اما معدن‌کاران داخلی همچنان باید هزینه تولید را از طریق فناوری بالاتر و سبزتر در درازمدت کاهش دهند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده