تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۸
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۳۹۷۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کلاید راسل روزنامه‌نگار بازار کامودیتی‌ها و انرژی در رویترز از دلایل افزایش قیمت سنگ آهن می‌گوید

‌می‌متالز - قیمت لحظه‌ای سنگ آهن برای تحویل به شمال چین در سه هفته گذشته تقریباً ۲۵ درصد افزایش یافته است، زیرا بازار دیدگاه خوش‌بینانه‌ای نسبت به تقاضای سال آینده فولاد چین دارد.

به گزارش می‌متالز، سنگ آهن عیار ۶۲ درصد، همانطور که توسط آژانس گزارش قیمت کالا‌ها Argus ارزیابی شد، در روز چهارشنبه به ۱۰۸.۶۰ دلار در هر تن رسید. قیمت سنگ آهن در ۱۸ نوامبر به ۸۷ دلار رسید که پایین‌ترین رقم نسبت به ماه می‌سال گذشته بود. سنگ آهن هنوز بسیار پایین‌تر از رکورد ۲۳۵.۵۵ دلار در تن است که در ۱۲ می‌سال جاری ثبت شده بود، اما افزایش اخیر نشان می‌دهد که بازار معتقد است بدترین شرایط برای عنصر تولید فولاد به پایان رسیده است.


چین حدود ۷۰ درصد سنگ آهن دریایی را خریداری می‌کند و طبق معمول، این چین است که رالی فعلی را هدایت می‌کند، اما جای سوال دارد که آیا افزایش قیمت‌ها بیشتر بر اساس امید است تا واقعیت؟


یکی از عوامل افزایش قیمت، انتشار اطلاعات گمرکی در ۷ دسامبر بود که واردات سنگ آهن نوامبر را ۱۰۴.۹۶ میلیون تن گزارش کرد که ۱۴.۶ درصد نسبت به اکتبر افزایش یافته است و از ماه جولای ۲۰۲۰ بیشترین میزان واردات در ماه نوامبر بوده است.
در ظاهر این یک نتیجه قوی به نظر می‌رسد و حاکی از افزایش تقاضا برای سنگ آهن است. با این حال، برخی از عوامل وجود دارد که باعث می‌شود واردات ماه نوامبر تا حدودی کمتر صعودی به نظر برسد. این جهش شدید ممکن است نتیجه زمان‌بندی خاصی باشد که گمرک چین محموله‌ها را ترخیص می‌کند، بنابراین آن‌ها را به عنوان واردات رسمی ارزیابی می‌کند.
داده‌های رسمی بسیار بالاتر از واردات ردیابی شده توسط مشاوران کالا Kpler بود که واردات ماه نوامبر را ۹۷.۰۱ میلیون تن تخمین زدند که تقریباً ۸ میلیون تن کمتر از رقم رسمی بود. با این حال، Kpler واردات ماه اکتبر را ۱۰۹.۱۴ میلیون تن اعلام کرد که ۱۷.۵ میلیون بیشتر از رقم گمرک ۹۱.۶۱ میلیون تن بود.
طی سه ماه گذشته، Kpler واردات سنگ آهن چین را ۳۰۲.۶ میلیون تن برآورد کرده است، در حالی که این رقم رسمی ۲۹۲.۲ میلیون تن است.
این یک شکاف بزرگ نیست، اما تفاوت در زمان ورود محموله‌ها می‌تواند تصویر واقعی بازار را مخدوش کند.
عامل دیگری که باید در مورد واردات در نظر گرفت این است که آیا به دلیل تقاضا از کارخانه‌های فولادی در حال افزایش است یا به این دلیل که تاجران تقاضای بالاتری را در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند یا اینکه معامله‌گران صرفاً با بهره‌گیری از سقوط قیمت‌ها پس از رکورد بالا در ماه می، در حال تولید موجودی هستند؟
مطمئناً به نظر نمی‌رسد افزایش تقاضا از سوی کارخانه‌های فولادی وجود داشته باشد، زیرا برخی از آن‌ها همچنان تولید را برای رسیدن به اهداف آلودگی و انرژی کاهش می‌دهند.

به گفته مشاوران SteelHome، موجودی انبار‌های بندری در چین نیز در هفته‌های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است و به ۱۵۴.۴ میلیون تن در هفته منتهی به ۳ دسامبر رسیده است. این نسبت از پایین‌ترین سطح سال ۲۰۲۱ یعنی ۱۲۳.۹۵ میلیون در اواخر ژوئن افزایش یافته است.
به نظر می‌رسد که بازار در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به دنبال افزایش تقاضای فولاد است که بر اساس این انتظار است که پکن بار دیگر راه‌های محرک را برای تقویت رشد اقتصادی باز می‌کند.
شواهدی مبنی بر وقوع این اتفاق وجود دارد، به طوری که مقامات در ۶ دسامبر برای دومین بار در سال جاری مقدار پول نقدی را که بانک‌ها باید ذخیره کنند، کاهش دادند، حرکتی که ۱.۲ تریلیون یوان (۱۸۸ میلیارد دلار) نقدینگی بلندمدت آزاد می‌کند.
به طور کلی، به نظر می‌رسد که قیمت سنگ آهن بر اساس انتظارات تقاضای آتی در حال افزایش است و نشانه‌های فعلی مبنی بر ورود بیش از حد مواد خام به چین را باید نادیده گرفت.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده