تاریخ: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۸۲۶۱۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ثبات قیمت سنگ آهن پس از افزایش در سه هفته متوالی

‌می‌متالز - با توجه به اینکه هفته گذشته قیمت سنگ آهن به بالاترین حد خود در ۴ ماه گذشته رسیده بود، این هفته به دلیل قرنطینه‌های گسترده ناشی از ویروس کرونا ثابت ماند.

به گزارش می‌متالز، معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته ۱۸ تا ۲۵ نوامبر ۲۰۲۲ نسبت به هفته قبل بدون تغییر باقی ماند. باید توجه داشت که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان هفته گذشته در سطح ۷۵۸ در هر تن (۱۰۵.۸۴ دلار در هر تن) باقی ماند؛ بنابراین بررسی داده‌های بازار بورس سهام امریکا (NASDAQ) نشان داد که قیمت سنگ آهن پس از رشد سه هفته‌ای تثبیت شده است.

همچنین فعالان بازار اعلام کردند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه دسامبر در بورس سنگاپور در هفته بین ۱۸ تا ۲۵ نوامبر از ۹۸.۹۵ دلار در هر تن به ۹۸.۶ دلار در هر تن کاهش یافته است.

به نقل از معامله گران قیمت سنگ آهن در چین با توجه به حمایت دولت از صنعت این کشور در میان قرنطینه‌های گسترده به دلیل همه گیری ویروس کرونا افزایش یافته است. پکن قول داده است که اقدامات سیاسی بیشتری برای تقویت رشد اقتصادی انجام داده و برخی محدودیت‌ها را کاهش دهد. علاوه بر این، اقدامات جدیدی برای حمایت از بخش املاک و مستغلات اعلام شده است. همه این‌ها بر نشاط بازار افزوده و به همین دلیل رشد قیمت سنگ آهن به مدت سه هفته اتفاق افتاد.

تحلیل گران بازار در روز شنبه (۲۶ نوامبر) اعلام کردند از ابتدای هفته گذشته، به دلیل نگرانی بازار از چشم انداز فعالیت‌های اقتصادی به دلیل شیوع آلودگی، قیمت سنگ آهن شروع به کاهش کرده است. در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲، بزرگترین منطقه پکن تحت محدودیت قرنطینه قرار گرفت و حداقل یک منطقه از گوانگژو به مدت ۵ روز بسته شد. با توجه به این موارد قیمت سنگ آهن در پکن به ۱۰۲.۴ دلار در هر تن کاهش یافته است.

بررسی‌ها نشان داد بازار سنگ آهن تا ۲۴ نوامبر به کاهش خود ادامه داد، اما با توجه به پس زمینه تلاش بانک‌های چینی برای حمایت از بخش املاک و مستغلات، زیان وارد شده در بازار سنگ آهن بسیار اندک بود. باید توجه داشت که تنظیم کننده‌ها به موسسات مالی دستور داده اند تا برای تثبیت وام دهی، از جمله تمدید وام‌های موجود، از توسعه دهندگان حمایت بیشتری کنند. قیمت سنگ آهن نیز به دلیل موجودی کم محصولات فولادی نهایی حمایت شده است.

چندین منبع خبری در روز شنبه (۲۶ نوامبر) گزارش دادند پویایی قیمت سنگ آهن در حال حاضر به اقدامات دولت برای حمایت از تقاضای مربوط به محصولات نهایی بستگی دارد، زیرا تعداد افراد بیمار هر روز در حال افزایش است و اعتماد بازار به حمایت دولت کم رنگ خواهد شد.

از طرفی به نقل از تحلیل گران بازار، بزرگترین بانک‌های تجاری چین متعهد شده اند حداقل ۱۶۲ میلیارد دلار وام جدید به توسعه دهندگان ارائه دهند و اقدامات نظارتی را تقویت کنند. به همین دلیل قیمت سنگ آهن تا پایان هفته منتهی به روز جمعه (۱۸ نوامبر) به حداکثر قیمت خود از ابتدای آگوست ۲۰۲۲ رسیده بود.

برخی معامله گران در روز شنبه (۲۶ نوامبر) اعلام کردند دولت چین وعده داده است که نقدینگی بخش املاک و مستغلات را با وجود وضعیت نا امید کننده در این کشور حفظ کند. با توجه به این مسئله در کوتاه مدت، افزایش اندکی در قیمت‌ها وجود خواهد داشت. با این حال، در صورت اعمال محدودیت‌های بیشتر برای قرنطینه، قیمت سنگ آهن به کاهش خود ادامه خواهد داد.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲، شرکت‌های فولادی چین واردات سنگ آهن را ۱.۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ کاهش داده و به ۹۷ میلیون تن رساندند. بررسی‌ها نشان داد در ماه اکتبر ۲۰۲۲، چین ۹۴.۹۷ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴.۳ درصد کاهش یافته است.

با توجه به گزارش برخی منابع خبری، چین بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است. در سال ۲۰۲۱، فولادسازان چینی تولید فولاد را ۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش داده و به ۱.۰۳ میلیارد تن رساندند. بررسی‌ها نشان داده این کشور قصد دارد در سال ۲۰۲۲، به کاهش تولید فولاد ادامه دهد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده