تاریخ: ۰۴ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۸۲۵۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

میثاق جهانی گهرآفرینان و باورِ «ما می‌توانیم» که به بار نشست

‌می‌متالز - درست همان زمان که برخی، در شبکه‌های اجتماعی داشتند فراخوان اعتصاب را پرقدرت مطالبه می‌کردند، مدیران و کارگران گل‌گهر نیز تجمع کرده بودند، اما در سالنی که دیگر گنجایش نداشت و صندلی‌های اضافه بر صندلی‌های سالن همگی پُر شده و با کف و سوت به استقبال سخنرانی مدیرعامل‌شان رفته بودند.

به گزارش می‌متالز، مدیرعاملی که گویا هنوز عنوان جوان‌ترین مدیر صنایع معدنی کشور را با خود دارد؛ جوان، اهل سیرجان و بومی همان منطقه در استان کرمان است؛ نکته‌ای که از نظر بسیاری از کارگران و مدیران این شرکت بزرگ معدنی از ابعاد مختلف حائز اهمیت است و، چون برای منِ خبرنگار نیز، این موضوع و وضعیت انگیزشی کارکنان این شرکت مهم بود از ابعاد مختلف به بررسی چرایی آن پرداختم. به نظر می‌رسد اگر در مقابل ۲ انگاره مهم به کارگیری مدیران جوان و کهنسال بویژه در مسئولیت‌های حساس و مهم کشور اگر قرار باشد به عنوان الگویی به آن پرداخته شود، این شرکت دولتی می‌تواند مصداق خوبی باشد تا پس از ارزیابی‌های کامل و در صورت کسب نمره قبولی از نظر شاخص ها، به سایر بخش‌های کشور نیز، ضمن بیان چرایی رخداد‌ها و تحقق برنامه ها، بیش از پیش تسری یابد.

این موضوع اهمیت جوان و بومی بودن مدیر شرکت را از چند نفر از کارگران یا راننده خودرو سواری شرکت که مسئولیت جابه جایی مرا در سیرجان برعهده داشت نیز می‌پرسم؛ او با صراحت می‌گوید: بالاخره مدیرعامل، بچه همین جاست؛ هروقت خواستیم می‌توانیم او را ببینیم، سئوالی داشتیم بپرسیم و مشکلات‌مان را رودرو با او در میان بگذاریم و مسائل و مشکلات را بخوبی لمس کرده و می‌کند، چون سال‌ها همین جا کار کرده است. ضمن اینکه از کارکردن در شرکت رضایت داریم، زیرا در سال‌های اخیر محیطی در شرکت فراهم شده که با حس غرور کار کنیم.

چند دقیقه راننده جوان را بیشتر به حرف می‌گیرم، پرسش‌های متعدد از زوایای مختلف می‌پرسم و پاسخ همه آن‌ها نیز به یک واژه و انگاره ختم می‌شود؛ حس افتخاری که آن جوان راننده در این مجموعه با خود دارد، زیرا با نام و جایگاه آن در سطح کشور و حتی جهان آن را می‌بیند و همواره با هر روشی تلاش دارد آن را صیانت کند؛ چون معتقد است فرقی نمی‌کند چه کار و مسئولیتی در شرکت داشته باشی، هر اندازه که به دست هر کس می‌رسد باید کمک کند.

افتخارِ این جوان و دیگر کارکنان بویژه بومیان از چند جا و به چند دلیل نشات می‌گیرد؛ افتخارِ بودنِ این شرکت بزرگ صنایع معدنی در سیرجان، افتخار کارکردن آن جوان اهل سیرجان در آنجا و البته افتخار اشتغالزایی که برای بیش از ۲۰ هزار نفر سیرجانی، کرمانی و غیر کرمانی از جای جای ایران اسلامی فراهم شده و قرار است طی چندماه آینده که فراخوان جذب حدود سه هزار نفر منتشر شده، این عدد به حدود ۲۵ هزار نفر هم برسد.

مقایسه اعداد و غلیان حس غرور و باور ما می‌توانیم

حواسم را به همایش معطوف می‌کنم و سوت و کف کارگران و مدیران این شرکت که تنها مختص به مدیرعامل‌شان نیست؛ پیش از سخنان مدیرعامل هم وقتی مدیر شرکت مشاور در تشریح سند چشم اندازه ۱۰ ساله آینده این مجموعه، عقبگردی به گذشته، اینکه قبلا چه بوده و چه شد می‌زند، وقتی با غرور از باور کارگران و مهندسان ایرانی در این شرکت می‌گوید که توانستند رشد چندین و چندبرابری درآمدهایشان و توسعه زنجیره تولید را در دهه ۹۰ با اتکا به برنامه محوری و تلاش خودشان محقق کنند، باز صدای سوت و کف‌ها بلند می‌شود. تشویق‌ها حتی پس از برخی سخنان رییس دادگستری شهرستان که به همراه دیگر مسئولان محلی در این همایش حاضر شده اند هم شنیده می‌شود تا نشانی باشد از حس غروری که در نتیجه تحقق برنامه‌های توسعه به دست خود ایرانیان محقق شده است.

نگاهم را به عقب بر می‌گردانم تا ردیف صندلی‌های پرشمار را تا انتهای سالن ببینم؛ یکدست همه با لباس خاکستری رنگ شرکت منظم نشسته اند و همایش را همراهی می‌کنند و دارند به حس غروری که در نتیجه کار در این مجموعه درونشان غلیان کرده می‌اندیشند، زیرا مدیرعامل (نقل به مضمون) می‌گوید: سال ۸۸ وقتی برنامه ۱۰ ساله با افق سال ۹۸ رونمایی می‌شد و قرار بود میثاق‌نامه‌ای برای عمل به سند توسعه عمل شود، بعضی‌ها روی برخی برنامه‌های آن سند «اِن قُلت» (بهانه یا نقد) می‌آوردند و شاید هم خیلی امیدوار به تحقق کامل سند نبودند، اما حالا که دهه ۹۰ را از منظر طرح‌های توسعه، اندازه گیری بهره‌وری و رشد درآمد‌های مجموعه می‌نگریم می‌بینیم که وضعیت به هیچ عنوان قابل قیاس با قبل از آن نیست. شاه‌کلید سخنان مدیرعامل، هم‌قسم شدن و امضای میثاق نامه برای پایبندی به سند چشم انداز بود؛ حالا چه اثرانگشت یا امضا را پای میثاق نامه‌ای که لوح آن را چاپ کرده بودند و روی سن بود، بزنند، چه آن را با قلب، ذهن و وجدانشان امضا کنند که اثر آن به طور قطع خیلی بیشتر است.

مرور آنچه گل گهر تا قبل از دهه ۹۰ بوده و مقایسه آن با امروزش حتی سبب شد منِ خبرنگار که حضورم به صورت تصادفی با همایش این شرکت در روز چهارشنبه ۲۵ آبان مصادف شده بود و این شرکت هم سفارشی برای تولیدمحتوای رسانه‌ای نداده نیز به عنوان یک ایرانی که در این مجموعه و برای این شرکت فعالیت نمی‌کنم حس غرور و هیجان کنم؛ از بودن مهندسان و جوانانی ایرانی که چنین وضعیتی از تولید و توسعه بهره‌ورانه را برای ایران خلق کرده اند تا ببینیم حالا هم دور هم نشسته اند و پس از ماه‌ها مطالعه و مرور وضعیت موجود در شرکت، وضعیت جهانی معادن و نیز راهبرد‌های معادن برجسته بین المللی، سندی تدوین کرده اند و برای اجرایش هم‌قسم شوند که بتوانند آنچه بهترین است را باتوجه به مختصات این مجموعه تا ۱۰ سال بعد به ارمغان بیاورند.

میثاق جهانی گهرآفرینان و باورِ «ما می‌توانیم» که به بار نشست

گفتن در مورد آنچه گل گهر طی ۱۰ سال گذشته بوده خیلی زمان می‌خواهد و توضیحات کامل، اما شاید بشود چکیده آن را در سخنان رییس هیات مدیره این شرکت مشاهده کرد که خلاصه و در یک جمله، با همان لهجه شیرین اصفهانی‌اش گفت: در جلسات مسئولان شاهدیم که این مجموعه را به لحاظ پیشران بودن و پروژه‌های مهم، گل سرسبد تولید و صنعت فولادی کشور می‌دانند و مسلما همگان نیز از آن حمایت خواهند کرد. حمیدرضا فولادگر همچنین همدلی، انسجام و همت مدیران و کارکنان منطقه را در تحقق سند چشم انداز ۱۰ ساله آن بسیار موثر دانست.

مشاور شرکت هم برای آنکه بتواند وضعیت خوبی از سند چشم انداز تدوین شده ترسیم کند و نیز جایگاه کنونی و قبلی این مجموعه بزرگ را نشان دهد، گریزی به اعداد و ارقام مربوط به وضعیت گذشته و مقایسه آن با وضعیت کنونی زد و بخوبی هم توانست تصویرسازی از واقعیت موجود داشته باشد. خروجی این ارائه را می‌شد در چهره و کلام سخنرانانی که پشت تریبون قرار می‌گرفتند بوضوح دید، مخصوصا رییس حوزه قضایی شهرستان سیرجان که با حرارت و انرژی بالا از حسش از این افتخارات مهندسان و کارگران ایرانی گفت و تلاش کرد نشان دهد چقدر از این حس غیرت ملی و افتخارات در این منطقه خوشحال شده است.

وی گرچه توصیه داشت گل گهر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز مثل گذشته اهتمام داشته باشد، از وضعیت این شرکت در این عرصه نیز تشکر کرد و گفت که در بین شرکت‌های مشابه، توانسته در این عرصه برای خدمات رسانی به مردم شهرستان و استان هم عملکرد قابل تاملی داشته باشد.

فرار از خام فروشی و نقطه آغاز توسعه و تحول.

اما در سخنان مشاور شرکت به وضعیت خام فروشی و تولید سنتی در یکی دو دهه قبل اشاره شد و تیک‌آف بزرگی که این شرکت از دهه ۹۰، به دنبال تدوین سند چشم انداز و با احداث کارخانه‌های متعدد زنجیره‌های تکمیلی تولید و دوری از خام فروشی داشته است.

سنگ آهن باید در مسیر تولید به کنستانتره، گندله و سایر محصولات تا شمش و دیگر تولیدات فولادی تبدیل شود که اینک این چرخه به طور کامل در این مجموعه در جریان است.

وقتی اعداد معنا می‌کنند

براساس آمار‌ها نخستین خط گندله این مجموعه در حالی سال ۸۹ راه اندازی می‌شود که چندسال بعد از آن در سال ۹۳ اولین خط احیا نیز راه می‌افتد و اینک که در همایش رونمایی سند چشم انداز این شرکت تا افق سال ۱۴۱۰ و امضای میثاق نامه مدیران شرکت برای پایبندی به این سند در آبان ماه ۱۴۰۱ حضور داریم ۲۰ کارخانه و ۲۰ خط تولید درحال تولید هستند و آنطور که آمار‌های مرتبط با سال ۱۴۰۰ سخن می‌گویند رشد درآمد‌های آن در مقایسه با بزرگترین واحد صنایع معدنی مربوط به فولادی کشور، نزدیک به ۸۰ برابر عملکرد را ثبت کرده است؛ رقمی غرورآفرین که حس و افتخار تولید و حمیت ایران و ایرانی را به رخ می‌کشد و اگر بخواهیم این عدد را بیشتر معنا کنیم باید توجه داشته باشیم که رشد اقتصادی کشور در همان بازه زمانی شش دهم درصد بیشتر نبوده است.

هدفگذاری در کلاس جهانی

اما راهبرد کلی و اصلی شرکت در ۱۰ سال آینده هم در نوع خود قابل تامل و تحلیل است که با تمرکز بر وضعیت موجود از نظر ذخایر معدنی و نیز رویکرد‌های جهانی در بحث‌های انرژی و چالش‌های پیش روی صنایع و معادن تدوین شده است؛ چشم اندازی که اگر همانند دهه ۹۰ به اجرای آن پایبندی کامل اتفاق بیفتد به نظر می‌رسد در صورت تداوم وضعیت موجود گل گهر در ۱۰ سال بعد به شرکتی جهان‌تراز و در ردیف یکی از ۴۰ یا ۵۰ شرکت معدنی بزرگ جهان قرار گیرد که درآمدهایش نیز رشدی هفت و نیم برابری را تجربه خواهد کرد.

میثاق جهانی گهرآفرینان و باورِ «ما می‌توانیم» که به بار نشست

تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر با رویکرد خورشید و باد، تنوع بخشی به تولید و فرآوری مواد معدنی متنوع و نیز ورود در تامین مواد موردنیاز در صنایع برقی از جمله اولویت‌های این سند اعلام و بیان شد که اگر با نیم نگاهی به چالش‌های احتمالی پیش رو مانند محدودیت‌ها و کمبود انرژی، به سمت توسعه فناوری‌ها در معدن‌کاری، گذر به سمت سبزتر شدن با معدن‌کاری سبز و هوشمندسازی نرویم معلوم نیست بتوانیم چشم‌انداز‌های پیش رو در عرصه جهانی را محقق کنیم.

البته در این رهگذر تاکید شد که صرفنظر از همه اقدامات و برنامه ریزی‌ها که احترام به آن‌ها مهم است، اگر با تمرکز اصلی و اولویت‌دار بر تربیت انسان‌های متخصص در این شرکت و عزم و غیرت کارکنان و مدیران مجموعه تمرکز نکنیم، نمی‌توان به آنچه که در نظر است دست یافت.

تمام‌قد ایستاده به افتخار ایران

درواقع آنچه در انتهای مراسم سبب شد همگان تمام‌قد ایستاده، گل گهر و آینده ایران و ایرانی را تشویق کنند امید‌ها برای ساختن ایران برای هرکس به سهم خود و برای تک تک کارکنان این شرکت برای تبدیل به شرکتی جهان‌تراز در زمره ۵۰ شرکت معدنی و فلزی جهان بود که با تنوع‌بخشی به سبد معدن‌کاری با تاکید بر عناصر موردنیاز آتی جهان و تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر قرار است حاصل شود. اینجا بود که چندین بار تاکید و دوباره تاکید شد که در این رهگذر اگر قرار است موفقیتی حاصل شود، فقط تلاش، انگیزه و خواست همین افراد است ولاغیر؛ و همه به این نکته توجه داشتند که این مهم بدون یک مدیریت ساختارمند و هوشمند قابل دستیابی نیست، زیرا بنا به تاکید مشاور شرکت، حتی تنها یک مولفه وجود شرکت‌های متعدد زیرمجموعه این شرکت خود نیازمند هوشمندی و ساختاری پیچیده است که کار‌ها به هم گره نخورد و روند توسعه را کُند نکند.

اینجا بود که مهندس ایمان عتیقی مدیرعامل مجموعه که طی ۲ سال گذشته در این مسئولیت توانسته با وجود هر مشکل یا نقصی که ممکن است در گل گهر وجود داشته باشد، باور به توانمندی جوانان، مدیران و کارگران ایرانی را در عملکرد این مجموعه با اتکا به روند توسعه این مجموعه به نمایش بگذارد، وقتی برای آخرین سخنرانی پشت میکروفون قرار گرفت سعی کرد حال و هوای سال ۸۸ که نخستین سند چشم انداز را - البته آن زمان وی مدیرعامل نبود و مسئولیت دیگری داشت- رونمایی کردند یادآوری کند و هم این نکته را مورد تاکید قرار دهد که بدون همراهی و تلاش نیروی انسانی این مجموعه، نمی‌توان امیدوار به موفقیت بود.

میثاق جهانی گهرآفرینان و باورِ «ما می‌توانیم» که به بار نشست

وی خطاب به مدیران شرکت‌های این مجموعه تاکید و تصریح کرد: بعد از این شما جوانان و تلاشگران به عنوان مدیران و نقش‌آفرینان حال و آینده منطقه پایبند بر چشم انداز، تحقق سند چشم انداز، حرف‌ها و میثاق‌هایی که امروز می‌بندیم بمانید و نگذارید روند توسعه تغییر کند، زیرا گل گهر می‌تواند در تحقق سند چشم انداز الگویی برای کشور باشد.

زمانی که حاضران داشتند برای مدیرعامل‌شان کف می‌زدند تا آماده شوند میثاق‌نامه مربوط به تعهد به اجرای بند‌های سندچشم انداز را امضا کنند، من داشتم به صحبت‌های خودمانی خودم قبل از جلسه با مدیرعامل این شرکت می‌اندیشیدم که به او گفتم غیر از مسائل مدیریتی مربوط به امور تخصصی و فنی، شما باعث شدید پرچم فرزندان شهدا هم بیش از همیشه بالاتر برود که مکثی کرد و نگاهش را به چشمانم دوخت و گفت: این نکته را زیاد جایی نگفته ام، اما وقتی مرا برای مدیرعاملی صدا زدند در مرور عملکرد من به فرزند شهید بودنم هم اشاره‌ای شد با صراحت و قاطع همان زمان گفتم اگر به این دلیل قرار است مرا اینجا مدیرعامل بگذارید، نگذارید و من هم به دنبال کارم می‌روم. عتیقی همچنین ادامه داد: البته چنین شد و حالا تلاش داریم روند توسعه در گل گهر بدون حاشیه و با اتکا به سرمایه انسانی متخصص و با تجربه این شرکت به چشم اندازهایش برسد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده