تاریخ: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۸۲۷۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کرمان:

معادن در توسعه کرمان نقشی نداشتند

‌می‌متالز - فداکار با اشاره به معدن پایه بودن کرمان گفت: متاسفانه معادن در توسعه استان کرمان نقشی نداشتند.

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی فداکار۱۰ آذر ماه در جلسه شورای اداری استان کرمان گفت: ظرفیت نیروی انسانی استان کرمان بسیار بزرگ است؛ اما اینکه چه میزان از آن استفاده شده؟ نکته قابل تاملی است.

او افزود: کرمان ظرفیت نیروی انسانی مقبول و توانمندی دارد و از این امر می‌شود برای توسعه استان استفاده کرد.

استاندار کرمان توسعه استان را ضروری‌ترین کار دانست و بیان داشت: اولین مساله مدنظر اشتغال است و حل بخش عمد‌ه‌ای از مشکلات استان در گرو ایجاد اشتغال خواهد بود.

او با اشاره به معدن پایه بودن کرمان تصریح کرد: متاسفانه معادن در توسعه استان کرمان نقشی نداشتند؛ مگر اینکه اشتغالی در مجموعه خودشان ایجاد کردند و این مساله آسیب زیادی به استان زده است.

فداکار با اشاره به اینکه در حوزه مس نیز عقب افتادگی تاریخی داریم و سال‌ها افزایش تولید نداشته ایم، گفت: هدفگذاری یک میلیون تنی در این مجموعه در سطح کشور دیده شده است که ارزآوری بالایی برای استان دارد.

او افزود: مس صنعتی آینده‌دار است و عمده درآمد آن می‌تواند در صنایع پایین دستی باشد؛ اما در حوزه صنایع پایین دستی آن اقدامی صورت نگرفته است.

استاندار کرمان بیان کرد: قانون معادن برای استان حیاتی است و ۶۵ درصد حقوق معادن را در کشور استان کرمان می‌پردازد و اجرای تبصره‌های قانون معادن کمک زیادی به توسعه استان می‌کند.

فداکار بیان داشت: ایمیدور (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شناخته‌شده به عنوان ایمیدرو، شرکت هلدینگ دولتی فعال در بخش معدن ایران است. ایمیدرو دارای ۸ شرکت اصلی و ۵۵ شرکت عملیاتی در زمینه صنایع فولاد، آلومینیوم، مس، سیمان و مواد معدنی می‌باشد) به استان ضربه زده و و روی همه پهنه‌های استان دست گذاشته و مشکل ساز شده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: انتقال آب از خلیج فارس کار بزرگی بود که بار زیادی از تامین آب استان برای صنایع را برداشت.

استاندار کرمان گفت: تنوع ظرفیت‌های اقتصادی در استان وجود دارد و این مساله وحدت همه ارکان حاکمیتی، سیاسی و اقتصادی را برای توسعه می‌طلبد.

فداکار افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری بعضا با سرمایه‌گذار در استان همکاری نمی‌شود و با دستگاه هایی، چون: محیط زیست، منابع طبیعی و امور اراضی درگیری دارند.

استاندار کرمان بیان داشت: کسی مخالف محیط زیست نیست و مطمئنا برای توسعه ضرورت دارد؛ اما یکسری سختگیری ها، مانع سرمایه‌گذاری می‌شود.

او افزود: قانون جهش دانش‌بنیان، ظرفیت بزرگ قانونی در اختیار گذاشته است که باید از آن برای حوزه فناوری استفاده برد.

فداکار تصریح کرد: در خصوص گردشگری مقاومت در سفر ریاست جمهوری به استان مصوبه داشتیم و از طرفی میراث در حال پیگیری این موضوع است.

او برگزاری نشست مشترک مدیران شرکت‌های بزرگ استان، انجمن حمایت از توسعه کرمان، اتاق بازرگانی کرمان و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را برای پیشرفت و توسعه استان ضروری دانست.


نشست نمایندگان ادوار مختلف استان کرمان برگزار می‌شود


محمدرضا باهنر، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه کرمان نیز در این جلسه گفت: این انجمن از حدود ۲۰ سال قبل با حضور چهره‌های موثر و کرمانی‌های مقیم تهران شکل گرفت و در این انجمن تلاش کردیم از همه گروه‌های سیاسی حضور داشته باشند تا به توسعه و پیشرفت استان کمک شود.

او با بیان اینکه سعی انجمن بر اجرای کار‌هایی است که خنثی کننده یکدیگر نباشد، افزود: در مباحثی همچون آب به عنوان معضل اساسی کرمان، کمیسیون‌های تخصصی زیربنایی، علمی، صنایع، گردشگری و ... قدم‌هایی برداشته اند.

معادن در توسعه کرمان نقشی نداشتند


باهنر تصریح کرد: تا سال ۸۰، حتی یک کیلوگرم فولاد در استان کرمان تولید نمی‌شد؛ اما امروز در آستانه رسیدن به ۱۰ میلیون تن هستیم.

او بیان داشت: کرمان در رابطه با مقیاس‌ها تعادل خوبی ندارد، ۱۱ درصد مساحت و ۳.۵ درصد جمعیت کشور را داریم در حالی که باید آن‌ها را به تعادل برسانیم.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه استان کرمان گفت: به واسطه ظرفیت‌ها، منابع انسانی، صنعت و معدن، کرمان استانی است که می‌تواند مهاجرت‌پذیر باشد؛ بنابراین باید از این موقعیت‌ها استفاده کنیم و به کمک استان‌های همجوار برویم.

او تصریح کرد: مس و گل‌گهر به تنهایی می‌توانند استان کرمان را متحول کنند و نیاز است که از این ظرفیت‌ها بیشتر استفاده شود.

باهنر بر قانونمند کردن نام کرمان به عنوان شهر زیارتی مقاومت تاکید کرد و گفت: مجمع عمومی انجمن حمایت از توسعه استان کرمان با حدود ۶۰۰ نفر طی امسال برگزار شد و در آن جلسه از تعدادی از افرادی که در توسعه استان کرمان نقش داشتند، تجلیل شد.

او از شکل گیری نشست نمایندگان ادوار مختلف استان کرمان در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: از نمایندگان بعد از انقلاب استان کرمان در مجلس شورای اسلامی دعوت کرده ایم تا به توسعه استان کمک کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه استان کرمان پیشنهاد داد تا نشست هم اندیشی استانداران بعد از انقلاب کرمان نیز برای پیشرفت و توسعه استان شکل گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده