تاریخ: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۲۸۲۷۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درصا:

اجرای سامانه دانه‌بندی هوشمند گندله «درصا» در پنج کارخانه/ سودآوری و ارزآوری فوق العاده است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درصا با اعلام این خبر که محصول دانش‌بنیان سامانه دانه‌بندی هوشمند گندله «درصا» با قابلیت دو درصد افزایش تولید در چهار کارخانه اجرا شده و با «اپال پارسیان» هم قرارداد برای اجرا امضا شد، گفت: ۴ میلیون دلار سودآوری سالانه این سامانه برای یک کارخانه ۵ میلیون‌تنی است، همچنین این محصول بازار جهانی بسیار بزرگ دارد و اکنون هم پیش‌فاکتور برای صادرات با یک شرکت معتبر اروپایی صادر شده است که به‌ازای فروش هر سامانه ارزآوری ۲۰۰ هزار دلار عاید کشور خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، مهدی حیدری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درصا با اعلام این خبر که محصول دانش‌بنیان سامانه دانه‌بندی هوشمند گندله «درصا» با قابلیت دو درصد افزایش تولید در چهار کارخانه اجرا شده و با «اپال پارسیان» هم قرارداد برای اجرا امضا شد، گفت: ۴ میلیون دلار سودآوری سالانه این سامانه برای یک کارخانه ۵ میلیون‌تنی است، همچنین این محصول بازار جهانی بسیار بزرگ دارد؛ پیش‌فاکتور برای صادرات با یک شرکت معتبر اروپایی صادر شده است، به‌ازای فروش هر سامانه ارزآوری ۲۰۰ هزار دلار داریم.

مهدی حیدری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درصا با بیان این که سیستمی که تولید کردیم بنام سامانه دانه‌بندی هوشمند گندله» درصا» است، اظهار کرد: گندله ماده اولیه کوره‌های ذوب است و تمام کارخانه‌های فولاد نیازمند این سامانه هستند، در کارخانه گندله‌سازی که تقریباً ۲۰ کارخانه در ایران هستند به طور سالانه تقریباً ۵۰ میلیون تن تولید گندله دارند.

اجرای سامانه دانه‌بندی هوشمند گندله «درصا» در پنج کارخانه/ سودآوری و ارزآوری فوق العاده است


وی افزود: مهم‌ترین پارامتر گندله اندازه آن است که باید سایز آن بین ۹ تا ۱۶ میلیمتر باشد؛ چون اگر از این رنج خارج شود توسط پره‌ها برگشت می‌خورد.


حیدری گفت: به حالت نرمال تقریباً ۳۰ تا ۳۵ درصد گندله خارج از رنج ۹ تا ۱۶ میلیمتر تولید می‌شود که برگشت می‌خورد، به‌خاطر این که تا الان کنترل سایز گندله چشمی بوده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درصا اعلام کرد: ما با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش تصویر این کار را هوشمند کردیم که دو درصد افزایش تولید ایجاد شد.

حیدری اعلام کرد: تا کنون سامانه دانه‌بندی هوشمند گندله «درصا» را در چهار کارخانه فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، پاسارگاد شیراز و ارکان اجرا کردیم.


وی با اشاره به این که در حال حاضر پاویون شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان میزبان قرارداد دانش‌بنیان در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالوژی ایران (فولاد، صنایع معدنی، آهنگری و ماشین‌کاری، قالب‌سازی و ریخته‌گری) ایران متافو است، خبر داد دیروز چهارشنبه ۹ آذرماه قرارداد نصب سیستم دانه‌بندی هوشمند گندله میان دو شرکت «درصا» و «اپال پارسیان» امضا شد، این پنجمین قرارداد برای اجرای سامانه دانه‌بندی هوشمند گندله «درصا» در ایران است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درصا اعلام کرد: دو درصد افزایش تولید برای یک کارخانه تقریباً منجر به ۴ میلیون دلار در سال سودآوری خواهد شد.

وی در خصوص این سودآوری ۴ میلیون دلار، توضیح داد: در عرف کارخانه ۵ میلیون‌تنی را در نظر می‌گیریم؛ ممکن است ظرفیت کارخانه‌ای ۳.۵ میلیون تن یا یک کارخانه ۷ میلیون تن باشد، ولی نُرم ۵ میلیون تن است در کارخانه ۵ میلیون‌تنی نصب سامانه تقریباً ۴ میلیون دلار در سال افزایش سود دارد.


۴۰ میلیون دلار در سال سودآوری با اجرای کامل سامانه «درصا» در کشور


حیدری گفت: اگر در تمام کارخانه‌های کشور این سامانه را اجرا کنیم باتوجه‌به این که تقریباً ۵۰ میلیون تن تولید در کل کشور داریم؛ ۴۰ میلیون دلار در سال سودآوری دارد که این عدد خیلی بزرگی نسبت به قیمت سیستم است، تقریباً ۲۰ کارخانه در ایران داریم که ۱۵ تا فعال‌اند و ۵ تا در حال تأسیس هستند.

این محقق در خصوص سایر مزایای این سامانه، گفت: مزایای دیگر اولاً، چون قبلاً اپراتوری بوده و نیروی انسانی باید فرایند را با چشم کنترل می‌کرد، در این فضای بسیار آلوده خطراتی برای اپراتور ایجاد می‌کرد، اپراتور از این فضا حذف شده و پشت سیستم فرایند را کنترل می‌کند، دوم این که عملیات کنترل سایزینگ هم به‌صورت آنلاین و لحظه‌به‌لحظه است، درصورتی‌که قبلاً شاید اپراتور دو یا سه ساعت یکبار این تنظیم را کنترل می‌کرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درصا گفت: سامانه دانه‌بندی هوشمند گندله «درصا» ثبت اختراع شده، همچنین در جشنواره شیخ بهایی سال گذشته مقام اول را در کشور کسب کرد.

حیدری اعلام کرد: اخیراً هم یک پیش‌فاکتور برای یک شرکت خیلی معروف اروپایی صادر کردیم که انشا الله صادرات سامانه دانه‌بندی هوشمند گندله «درصا» در آینده نزدیک انجام شود.

وی در خصوص این که نمونه خارجی دارد یا نه گفت: حدود ۱۰ سال است که این سامانه توسط شرکت درصا معرفی شده است؛ اما از سه چهار سال پیش یک شرکت اتریشی هم این حوزه وارد شده که از ما عقب‌تر هستند. قیمت این محصول ایرانی نسبت به تنها نمونه مشابه اتریشی یک‌سوم است به‌علاوه این که سامانه درصا» خدمات پشتیبانی و پس از فروش بالایی دارد.


بازار جهانی سامانه «درصا» بزرگ است


حیدری در خصوص بازار جهانی این سامانه، گفت: تولید فولاد در ایران نسبت به دنیا رقم ناچیزی است، سالانه ۴۰ میلیون تن، رقم جهانی تولید فولاد چیزی حدود ۲ میلیارد تن در سال است، کشور چین به‌تن‌هایی سالانه یک میلیارد تن تولید فولاد دارد، در استرالیا و برزیل و کشور‌های همسایه مثل عمان تولید فولاد قابل‌توجه است، بازار جهانی این سامانه خیلی بزرگ‌تر از بازار داخل است.

با هر فروش سامانه «درصا» حول و حوش ۲۰۰ هزار دلار ارزآوری داریم


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درصا در خصوص این که وقتی صادرات ایجاد شد برآورد شما از ارزآوری سامانه براری کشور چقدر است، تصریح کرد: روی هر فروش حول‌وحوش ۲۰۰ هزار دلار ارزآوری داریم؛ ظرفیت فعلی هم سالی ۵ سامانه است.

با دو پارامتر رطوبت و تناژ افزایش تولید را به ۵ درصد می‌رسانیم


حیدری در خصوص این سوال که آیا افزایش تولید به بیش از ۲ درصد هم امکان دارد و شما برنامه‌ای دارید؛ تصریح کرد: این دو درصد افزایش با تنظیم پارامتر سرعت به‌دست‌آمده است، الان یک قرارداد با فولاد مبارکه داریم که دو پارامتر رطوبت و تناژ هم به سامانه اضافه کنیم، با اضافه‌کردن این دو پارامتر در سامانه پیش‌بینی ما حاکی از ۵ درصد افزایش خواهد بود که عدد بسیار بزرگی است، انشاالله تا سال آینده این موقع این دو پارامتر هم به بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درصا در خصوص اشتغال‌زایی حاصل از این سامانه گفت: در حال حاضر ۱۷ نفر اشتغال‌زایی ایجاد شده که عمدتاً فارغ‌التحصیلان هوش مصنوعی، مکانیک و برق هستند، بازار خارجی که ایجاد شود این رقم خیلی بیشتر هستند.

وی در پایان اظهار کرد: این محصول از پروژه فوق‌لیسانس خود بنده بود که در فولاد مبارکه از سال ۸۹ شروع شد و آهسته‌آهسته پیشرفت کردیم و در سال ۹۷ شرکت تأسیس شد و الان چهار سال که همین محصول مجوز دانش‌بنیان را هم گرفته است، برحسب تجربه، توصیه‌ام به دانشجویان این است که پایان‌نامه فوق‌لیسانس و دکتری را به‌جای کار صرفاً آکادمیک در صنعت انتخاب کنند؛ چون تمام دنیا به این سمت می‌رود که فارغ‌التحصیلان دانشگاه در صنعت وارد شوند، هم صرفه اقتصادی برای دانشجو دارد هم صنعت از این دانش استفاده می‌کند؛ خصوصاً صنعت کشور ما که اپراتوری چیده شده جای کار‌های علمی خیلی زیاد است.

اجرای سامانه دانه‌بندی هوشمند گندله «درصا» در پنج کارخانه/ سودآوری و ارزآوری فوق العاده است

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

عناوین برگزیده