تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۲
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۶۹۳۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نوسان معاملات آتی سنگ آهن

‌می‌متالز - به گزارش منابع خبری، با توجه به عرضه قوی‌تر و افزایش تقاضا در بازار معاملات آتی، ممکن است معاملات آتی سنگ آهن به نوسان در سطوح پایین ادامه دهد.

معاملات آتی سنگ آهن چین

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن در بازار معاملات آتی پس از رشد بیش از ۳ درصدی در جمعه گذشته، در روز دوشنبه (۲۵ ژوئیه) بیش از ۷ درصد افزایش یافت.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۲۶ ژوئیه) گزارش دادند که در ماه ژوئیه معاملات آتی سنگ آهن با فراز و نشیب زیادی مواجه شد، اما قیمت‌ها به طور کلی روند نزولی داشتند. قرارداد معاملات آتی سنگ آهن در روز دوشنبه با قیمت ۷۱۱ یوان در هر تن بسته شد که در مقایسه با پایان ژوئن ۱۰.۱۱ درصد کاهش داشته است.

در این میان منابع خبری گزارش داده اند که بازگشت مجدد معاملات آتی سنگ آهن عمدتاً به این دلیل است که اولاً حمایت از هزینه‌ها به تدریج ظاهر خواهد شد. ثانیاً، خبر هدف گذاری کاهش سالانه قیمت‌ها در شرکت معدنی Vale در هفته گذشته باعث شد تا عرضه سنگ آهن در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ کاهش یابد. ثالثاً، زیان وارد شده به کارخانه‌های فولادی با کاهش قیمت کک کاهش یافته است. همچنین، موجودی میلگرد کاهش یافته است که باعث بهبود جو بازار و انتظار افزایش تقاضا در بخش پایین دستی شد.

فدرال رزرو نتایج نشست نرخ بهره ژوئیه را در اوایل صبح روز پنج شنبه (۲۸ ژوئیه) به وقت پکن اعلام خواهد کرد. پیش از این، افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره محقق شده بود به طوری که پس از شکل گیری انتظارات جریان اصلی، افزایش نرخ بهره باعث ایجاد نوسانات زیادی نخواهد شد.

طبق داده‌های منتشر شده توسط انجمن آهن و فولاد چین، در اواسط ماه ژوئیه موجودی پنج فولادساز عمده مستقر در ۲۱ شهر در سراسر چین ۱۱.۵۷ میلیون تن بود که نسبت به ماه قبل ۴۶۰۰۰۰ تن یا ۳.۸ درصد کاهش داشته است. همچنین بررسی‌ها نشان داد در اواسط ماه ژوئیه میزان تولید روزانه فولاد خام در شرکت‌های فولادی ۲،۰۳۷،۹۰۰ میلیون تن بود که نسبت به ماه قبل ۱.۷۸ درصد کاهش داشته است.

بررسی‌های انجام شده در سمت عرضه نشان داد هفته گذشته شرکت معدنی Vale گزارش تولید و فروش سه ماهه دوم خود را منتشر کرده است که مهمترین آن هدف کاهش تولید سنگ آهن برای سال ۲۰۲۲ از ۳۲۰ تا ۳۳۵ میلیون تن به ۳۱۰ تا ۳۲۰ میلیون تن بوده است.

بر اساس داده‌های ارزیابی شده، میزان سنگ آهنی که از ۱۸ جولای تا ۲۴ جولای ۲۰۲۲ به بنادر چین رسیده است، ۹۳۰،۰۰۰ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۶۷۰،۰۰۰ تن افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان داد در همین مدت، محموله‌های سنگ آهن حمل شده از استرالیا ۴۲۰۰۰۰ تن WoW افزایش یافته در حالی که محموله‌های سنگ آهن برزیل ۶۴۰۰۰۰ تن WoW کاهش یافت.

در کل، کارشناسان معتقدند که قیمت سنگ آهن ممکن است همچنان در سطوح پایین محدود باقی بماند. اگرچه سود کارخانه‌های فولادی احیا شده است، اما به دلیل افزایش مستمر موجودی، معاملات بازار همچنان بهبود نیافته است.

از سرگیری تولید در کوتاه مدت نامشخص است، زیرا کوره‌های بلند بیشتری شروع به تعمیرات اساسی می‌کنند که بر تقاضای سنگ آهن تأثیر می‌گذارد.

این در حالی است که انتظار می‌رود ورود سنگ آهن خارج از کشور به بنادر چین در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ به اوج خود برسد. در پس زمینه تقاضای ضعیف‌تر و عرضه قوی تر، معاملات آتی سنگ آهن ممکن است در سطوح پایین به نوسان ادامه دهد.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده