تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۱۲
بازدید: ۳۹۴
کد خبر: ۲۶۸۷۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بحران بازار مسکن چین و چالش بازار سنگ آهن

‌می‌متالز - تحلیلگران موسسه گلدمن ساکس اخیرا اظهار داشته اند که بحران بازار مسکن چین می‌تواند در نیمه دوم سال موجب مازاد عرضه چشمگیری در بازار سنگ آهن شود و قیمت‌ها را به شدت کاهش دهد. در ادامه سال جاری میلادی بازار سنگ آهن با ۶۷ میلیون تن مازاد عرضه روبرو است. در حالی که نیمه نخست سال کسری ۵۶ میلیون تنی داشت.

به گزارش می‌متالز، گلدمن برآورد قیمت سنگ آهن ۳ ماهه ۶ ماهه خود را به ۷۰ و ۸۵ دلار هر تن کاهش داد در حالی که برآورد قبلی ۹۰ و ۱۱۰ دلار بود. به نظر تحلیل گران البته شرایط به گونه‌ای نیست که اوضاع بازار سنگ آهن به وخامت سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ برسد که قیمت به کمتر از ۴۰ دلار رسیده بود.

مساله این است که سنگ آهن ارتباط نزدیکی با بازار مسکن در چین دارد. دولت با سرکوب بدهی‌های بیش از حد این بخش، که از حدود یک سال پیش آغاز شد، یک بحران تمام عیار را شکل داده، به طوری که دارندگان وام مسکن اکنون از بازپرداخت بدهی‌های وام مسکن ناتمامشان خودداری می‌کنند.

بخش ساخت و ساز نزدیک به یک سوم تقاضای فولاد و سنگ آهن چین را در دست دارد که معادل نزدیک به یک چهارم تقاضای بازار جهانی سنگ آهن است. روز گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی در چین حدود ۴ درصد بهبود داشت که به دلیل اقدام دولت برای حمایت مالی از شرکت‌های سازنده بود.

کارشناسان بر این باورند که در سه ماهه سوم سال شاید بازار فولاد بیشترین آسیب را از این بحران بین انواع فلزات ببیند چرا که بازار ساخت و ساز حدود ۴۹ درصد تقاضای فولاد چین را در بر دارد در حالی که برای آلویمیوم ۳۲ درصد و مس ۹ درصد است.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده