تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۵
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۶۹۵۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش معاملات آتی سنگ آهن برای چهارمین روز متوالی

‌می‌متالز - معاملات آتی سنگ آهن برای چهارمین روز متوالی در بحبوحه رشد میزان تقاضا و حمایت از هزینه‌های بالا افزایش یافت که باعث شد، بازار سنگ آهن همچنان دارای عرضه قوی و میزان تقاضای ضعیف باشد. بنابراین، اعتقاد بر این است که قیمت سنگ آهن بی ثبات خواهد بود.

پیامد‌های رشد قیمت در معاملات آتی سنگ آهن

به گزارش می‌متالز، رشد قیمت چهار روزه در معاملات آتی سنگ آهن پس از احیای سود کارخانه‌های فولادی رخ داده و موجب افزایش انتظار برای از سرگیری تولید در سراسر کارخانه‌ها شده است. با این حال، از آنجایی که حمایت پایدار در زمینه‌های بنیادی وجود نداشت، قرارداد‌ها تغییر کرد.

در همین حال شنیده شد که در زمان بسته شدن، معاملات آتی سنگ آهن با ۲.۴۱ درصد افزایش به ۷۴۴.۵ یوان در هر تن رسید و در چهار روز گذشته در مجموع رشد ۱۴.۸۹ درصدی را تجربه کرد.

در بخش کلان، انتظارات فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در جولای به طور کامل توسط بازار قیمت گذاری شده است. افزایش بعدی نرخ بهره در اواخر سپتامبر خواهد بود و فشار بر روی جبهه کلان کاهش یافته و باعث تقویت معاملات آتی سنگ آهن شده است.

در بخش خبری نیز، در پایان جولای، دفتر سیاسی کمیته مرکزی جلسه‌ای را برای بررسی وضعیت فعلی اقتصادی و استقرار کار اقتصادی در نیمه دوم سال برگزار می‌کند و بازار انتظارات خاصی برای این نشست آتی دارد.

از سرگیری کار کوره‌های بلند تولید آهن خام و تأثیر آن بر تولید سنگ آهن

بر اساس آمار‌های ارائه شده تا ۲۶ ژوئیه، ۷۴ کوره بلند در چین تحت تعمیر و نگهداری بوده که حجم تجمعی آن ۸۸۴۸۰ متر مکعب است و در مجموع بر حدود ۲۸۰۰۰۰ تن آهن خام در روز تأثیر می‌گذارد که نسبت به ۲۵ ژوئیه ۱۱۰۰۰ تن در روز کمتر است.

علاوه بر این، ۱۲ کوره بلند تولید را از سر گرفتند و تولید ترکیبی آهن خام به میزان ۵۸۰۰۰ تن در روز را انجام دادند و اخیراً قرار است تولید در کوره‌های بیشتری نیز از سر گرفته شود.

بر اساس داده‌های بدست آمده حدود ۱۲.۴۱ میلیون تن سنگ آهن در طی ۱۸ تا ۲۴ ژوئیه وارد بنادر داخلی شد که ۹۳۰۰۰۰ تن نسبت به دفعه قبل و ۶۷۰۰۰۰ تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

در این مدت، محموله‌های خروجی از استرالیا ۴۲۰۰۰۰ تن افزایش یافت، در حالی که محموله‌هایی که از برزیل خارج می‌شوند ۶۴۰۰۰۰ تن نسبت به آخرین بار افزایش یافتند.

با این حال، انتظار می‌رود که محموله‌های خارج از کشور در سه ماهه سوم به اوج خود برسد و ورودی بندر افزایش یابد.

رشد قیمت در معاملات آتی سنگ آهن دلیلی بر بهبود جو بازار

به طور کلی، قیمت‌های آتی سنگ آهن اخیراً به دلیل اخبار صعودی قیمت ها، بهبود جو بازار و حمایت از هزینه افزایش یافته است.

با این حال، حمایت از پایه و اساس پایدار نیست و همچنان احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد. اگرچه سود کارخانه‌های فولاد احیا شده است، اما نمی‌تواند افزایش کلی قیمت مواد اولیه را پوشش دهد، بنابراین کارخانه‌های فولاد تمایل کمتری به خرید دارند و میزان تقاضا برای سنگ آهن نیز زیاد نخواهد بود.

علاوه بر این، اگرچه کاهش تولید کارخانجات فولاد کاهش یافته است، اما بازار همچنان تحت تاثیر کاهش تولید زودتر است.

علاوه بر این، فشار عرضه سنگ آهن همچنان با افزایش ورودی به بنادر باقی می‌ماند. بنابراین، بازار سنگ آهن همچنان دارای عرضه قوی و میزان تقاضای کم خواهد بود و اعتقاد بر این است که در این شرایط قیمت سنگ آهن بی ثبات خواهد بود.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده