تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۲۳
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۶۹۴۵۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

صادرات فولاد زنگ‌نزن چین در نیمه اول سال ۲۰۲۲

‌می‌متالز - واردات فولاد زنگ‌نزن چین در ماه ژوئن، به ۲۷۱ هزار و ۳۰۰ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸.۶ درصد و نسبت به ماه قبل از آن، رشد ۱۸ درصدی داشته است.

به گزارش می‌متالز، واردات از اندونزی نسبت به ماه گذشته ۱۷.۴ درصد افزایش داشته است و سهم اندونزی از کل واردات چین، بالای ۸۰ درصد بوده است. در این میان، واردات محصولات فولادی به طور محسوسی افزایش یافت و در مقابل، واردات کویل نورد گرم کاهش پیدا کرد.

حجم صادرات در ماه ژوئن با حجم صادرات در ماه می‌برابر بود و مقدار آن در حدود ۴۸۹ هزار و ۹۰۰ تن گزارش شد که ۰.۶۶ درصد نسبت به ماه قبل و ۰.۶۱ درصد نسبت به میزان مشابه در سال گذشته رشد داشته است. صادرات امسال نیز از ماه فوریه روند صعودی داشته و حجم آن نیز به سطح مشابه سال گذشته رسیده است. علاوه‌براین، تقاضا در اروپا و آمریکا در سال ۲۰۲۱ به شدت افزایشی بود، اما در سال ۲۰۲۲ به دلیل بحران انرژی و همچنین افزایش نرخ بهره بانک مرکزی فدرال رزرو ایالات متحده، تقاضا در بازار اروپا به طور قابل توجهی کاهش داشته است.

در دیگر کشور‌های جهان، عمده افزایش حجم صادرات به چین، مربوط به کشور‌های ترکیه، ژاپن و کره جنوبی بوده است؛ در حالی که هند و ویتنام نیز سهم بالای خود را حفظ کردند. برخلاف کشور‌های آسیایی ذکر شده، سهم کشور‌های اروپایی از ۱۲ درصد به ۷ درصد (در تامین بازار وارداتی چین) رسید و به نصف کاهش یافته است. همچنین کاهش تقاضا در اروپا با شاخص مدیران خرید (PMI) در مقاصد صادراتی بزرگ و بررسی‌های موسسه «SMM» هم‌خوانی دارد.

در حال حاضر، موضوعی که نگرانی‌ها را برانگیخته، این است که کاهش تقاضای اروپا و واردات از اندونزی ممکن است تاثیر کاهش تولید مداوم در چین را خنثی کند. با این وجود، به نظر می‌رسد کاهش تقاضا در اروپا را کشور‌های آسیای جنوب شرقی و حتی کشور‌های شرقی آسیا مانند ژاپن و کره جنوبی جبران کرده‌اند. از سوی دیگر، تولید در کشور اندونزی در ماه جولای کاهش یافته و ممکن است واردات نیز به تبع آن در چین کاهش یابد که همین امر، فشار بر عرضه داخلی این کشور را نیز کاهش خواهد داد. در واقع می‌توان بیان کرد که رشد صادرات در دو ماه گذشته، در مواد اولیه فرایند تولید کویل‌ها بوده است.

به طور خلاصه، حجم صادرات چین در ماه ژوئن همچنان روند افزایشی داشته است، اما اینکه آیا این افزایش تقاضا در آسیای جنوب شرقی می‌تواند بر جبران کاهش طولانی‌مدت تقاضا در اروپا تاثیرگذار باشد، مساله‌ای است که نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده