تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۲
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۹۱۳۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تعدیل شدن قیمت سنگ آهن در چین

‌می‌متالز - با توجه به کنترل قیمت‌های دولتی و مداخله نظارتی دولت، قیمت سنگ آهن در ژانویه ۲۰۲۳ در بازار چین تعدیل خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، داده‌های منتشر شده توسط Nasdaq در روز دوشنبه (۶ فوریه) نشان می‌دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در ۲۷ ژانویه تا ۳ فوریه به ۸۵۳.۵ یوان در تن رسید که معادل ۱۲۶.۵۲ دلار در هر تن می‌باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته منتهی به روز جمعه (۳ فوریه) ۲۰۲۳ نسبت به هفته قبل با کاهش ۱.۲ درصدی همراه بوده است.

فعالان بازار گزارش دادند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه مارس در بورس سنگاپور در هفته منتهی به روز جمعه (۳ فوریه) در محدوده ۱۲۵.۱ دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۲۷ ژانویه حدود ۰.۸ درصد افزایش یافته است.

شکل زیر قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور چین را در زمان ۲۷ ژانویه تا ۳ فوریه ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

به نقل از چندین منبع خبری در ابتدای هفته منتهی به روز جمعه (۳ فوریه) پس از تعطیلات چین، قیمت سنگ آهن شروع به افزایش کرد. در نتیجه فعالان بازار نسبت به چشم انداز تقاضا در بازار سنگ آهن چین خوش بین بودند. با این حال، شور و شوق پس از تعطیلات تنها چند روز به طول انجامید و جو کلی بازار در میان محدودیت‌های تعطیلی آرام بود. علاوه بر این، بانک مرکزی چین اعلام کرد که قصد دارد حمایت از بخش‌های اقتصادی را افزایش دهد.

مدیر عامل یک شرکت معدنی به نام Fortescue Metals Group مستقر در استرالیا اظهار کرد: چین انتظار دارد در آینده نزدیک بهبود اقتصادی قوی داشته باشد که تأثیر مثبتی بر خرید سنگ آهن خواهد داشت. اما نگرانی در مورد مداخله نظارتی، همانطور که چین بار‌ها به بازار در مورد سفته بازی قیمت هشدار داده است، می‌تواند سود معدن را کاهش دهد.

مدیر عامل شرکت معدنی Fortescue Metals Group در ادامه تصریح کرد: اگر قیمت محصولات فولادی به افزایش خود ادامه دهند، چین به طور فزاینده‌ای اصرار خواهد کرد که قیمت سنگ آهن بیش از حد بالا باقی بماند.

معامله گران در روز دوشنبه (۶ فوریه) اعلام کردند از ابتدای فوریه ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن در چین اندکی کاهش یافته است، زیرا عرضه کنندگان کاهش تقاضا در بازار سنگ آهن چین را احساس کرده اند. علاوه بر این، در ماه ژانویه، ذخایر سنگ آهن در بنادر کشور به میزان قابل توجهی انباشته شد و شرکت‌های فولادی هنوز پس از تعطیلات سال نو به طور کامل کار خود را از سر نگرفته اند. در نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد نگرانی معامله گران در مورد مداخله نظارتی نیز به مهار قیمت کمک کرد.

به نقل از برخی تاجران، در فوریه ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن در چین احتمالاً ثابت خواهد بود، زیرا کارخانه‌های فولادی شروع به از سرگیری فعالیت پس از تعطیلات و دوره تعمیر و نگهداری خواهند کرد.

در این میان تحلیل گران بازار در روز دوشنبه (۶ فوریه) گزارش دادند معامله گران به نوبه خود باعث افزایش قیمت‌ها در بازار سنگ آهن نخواهند شد، زیرا از مداخله نظارتی می‌ترسند. با این حال، تقاضا برای سنگ آهن ممکن است در ماه مارس در بحبوحه رونمایی از محرک‌های اضافی و مخارج زیرساختی در مجلس ملی به شدت افزایش یابد.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، بازار سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۳ با مازاد عرضه مواجه خواهد شد، زیرا تقاضا از طرف فولادسازان احتمالا کاهش می‌یابد.

به نقل از برخی منابع خبری، پیش بینی می‌شود عرضه داخلی محصولات فولادی در چین از جمله محصولات تولید شده از مواد بدست آمده از معادن محلی و واردات برخی محصولات در سال ۲۰۲۳ به ۱.۴۱ میلیارد تن برسد. این در حالی است که میزان عرضه داخلی محصولات فولادی در چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۲۳ میلیون تن رشد خواهد داشت. در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد کل تقاضا برای محصولات فولادی در سال ۲۰۲۳ در سطح ۱.۳۹ میلیارد تن پیش بینی شده است که ۳.۶ میلیون تن کمتر از سال ۲۰۲۲ می‌باشد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده