تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۹
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۹۱۱۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش صادرات سنگ آهن از روسیه به اروپا

‌می‌متالز - با توجه به اینکه مصرف کنندگان سنگ آهن مستقر در اتحادیه اروپا از خرید مواد خام از کشور روسیه خود داری می‌کنند، میزان صادرات سنگ آهن از روسیه به اروپا کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز به نقل از GMK، داده‌های منتشر شده توسط Metals & Mining Intelligence در روز شنبه (۴ فوریه) نشان داد میزان صادرات سنگ آهن از روسیه به کشور‌های اروپایی در سال ۲۰۲۲ به ۲.۹ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان صادرات سنگ آهن از روسیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ با کاهش ۴ برابری همراه بوده است.

فعالان بازار در روز شنبه (۴ فوریه) اعلام کردند میزان صادرات محموله کنسانتره سنگ آهن از روسیه به کشور‌های اروپایی در سال ۲۰۲۲ به ۰.۲ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که میزان صادرات این محصولات از روسیه در مقایسه با سال ۲۰۲۱ با ۸.۵ برابر کاهش همراه بوده است. همچنین بررسی‌ها نشان داد روسیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۷ میلیون تن پلت سنگ اهن به کشور‌های اروپایی صادر کرد که نسبت به سال ۲۰۲۱ با کاهش ۳.۷ برابری همراه بوده است.

در این میان برخی منابع خبری اعلام کردند میزان صادرات بریکت گرم آهن اسفنجی (HBI) از روسیه به کشور‌های اروپایی در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۵ میلیون تن بوده است که با کاهش ۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ همراه بوده است.

تحلیل گران بازار در روز شنبه (۴ فوریه) گزارش دادند حجم کل صادرات سنگ آهن از روسیه به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ در محدود ۱۳.۶ میلیون تن گزارش شده بود. این در حالی است که حجم کل سنگ آهن صادر شده از روسیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ با کاهش ۳۹ درصدی همراه بوده است.

در عین حال برخی تاجران اعلام کردند محصولات سنگ آهن تولید شده توسط روسیه تحت تحریم کشور‌های اروپایی نیستند. این در حالی است که مصرف کنندگان سنگ آهن مستقر در اتحادیه اروپا از خرید مواد خام از کشور متجاوز روسیه خود داری می‌کنند تا جنگ علیه اوکراین را تامین نکنند.

معامله گران در روز شنبه (۴ فوریه) گزارش دادند علاوه بر این، تعطیلی بسیاری از تأسیسات فولادی در اتحادیه اروپا در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش قیمت انرژی بر کاهش عرضه تأثیر گذاشت. باید توجه داشت که کاهش صادرات بریکت گرم آهن اسفنجی (HBI) در روسیه در سال ۲۰۲۲ چندان قابل توجه نبوده است، زیرا این محصول فقط برای شرکت‌هایی عرضه می‌شود که فولاد را در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌کنند.

به نقل از چندین منبع خبری، با توجه به کاهش صادرات سنگ آهن از روسیه به اتحادیه اروپا، تولید کنندگان مستقر در روسیه در تلاش برای افزایش عرضه سنگ آهن به چین هستند.

فعالان بازار در روز شنبه (۴ فوریه) اعلام کردند میزان صادرات پلت سنگ آهن تولید شده در روسیه به چین در سال ۲۰۲۲، در محدوده ۱.۵ میلیون تن شنیده شد. این در حالی است که میزان صادرات این محصول از روسیه به چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۳ برابر افزایش یافته است.

در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان محموله کنسانتره سنگ آهن صادر شده از روسیه به چین در سال ۲۰۲۲ به ۷.۸ میلیون تن رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱ با کاهش ۲.۵ درصدی همراه بوده است. باید توجه داشت که تولید کنندگان سنگ آهن مستقر در روسیه انتظار افزایش عرضه سنگ آهن به چین در سال ۲۰۲۳ را دارند.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، اتحادیه اروپا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه فولاد روسیه وضع کرده است. با این حال باید توجه داشت که اروپایی‌ها فرصت‌هایی را برای تجارت در مواد خام، به ویژه آهن خام و سنگ آهن باقی گذاشتند.

معامله گران در روز شنبه (۴ فوریه) گزارش دادند برخی محدودیت‌ها در بخش فولاد روسیه توسط بسته‌های تحریمی سوم، چهارم و هشتم ارائه شده است که در فوریه، مارس و اکتبر ۲۰۲۲ معرفی شده بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اتحادیه اروپا واردات و تجارت محصولات فولادی نهایی با مبدا روسیه و محصولات فولادی نیمه تمام تحت کد‌های HS ۷۲-۷۳ به استثنای آهن خام، فروآلیاژها، قراضه فولادی و سنگ آهن را ممنوع کرده است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده