تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۰
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۸۸۴۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن به بالاترین میزان خود در ۱۷ ماه گذشته

‌می‌متالز - با توجه به انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اوج ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در بسیاری از مناطق چین، قیمت سنگ آهن شروع به افزایش کرد و به بالاترین حد خود در سال گذشته رسید.

به گزارش می‌متالز به نقل از GMK، داده‌های منتشر شده توسط وب سایت Nasdaq در روز جمعه (۱۳ ژانویه) نشان داد، معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در بورس کالای دالیان برای هفته ۶ تا ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ به ۸۸۱ یوان در هر تن (۱۳۰.۹۶ دلار در هر تن) رسید. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان نسبت به هفته منتهی به روز جمعه (۶ ژانویه) حدود ۵.۹۶ درصد افزایش یافته است؛ بنابراین باید توجه داشت که قیمت سنگ آهن به بالاترین حد خود در ۱۷ ماه گذشته رسیده است.

فعالان بازار در روز جمعه (۱۳ ژانویه) اعلام کردند عرضه محدود سنگ آهن در بازار چین به افزایش قیمت‌ها کمک می‌کند.

به نقل از چندین منبع خبری، معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه ژانویه در بورس سنگاپور در روز جمعه (۱۳ ژانویه) در محدوده ۱۲۶.۴ دلار در هر تن بود. این در حالی است که معاملات آتی سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت‌های اعلام شده در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۹.۴ درصد افزایش یافته است.

شکل زیر قیمت سنگ آهن در هفته ۶ تا ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور و تغییرات آن نسبت به هفته اول ژانویه را نشان می‌دهد.

معامله گران در روز جمعه (۱۳ ژانویه) گزارش دادند در اوایل سال ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن چین به دلیل نگرانی‌ها در مورد چشم انداز تقاضای کوتاه مدت اندکی کاهش یافت، زیرا افزایش آلودگی‌های ویروس کووید ۱۹ باعث کاهش فعالیت اقتصادی داخلی شد.

باید توجه داشت که سایر عوامل منفی شامل تقاضای ضعیف‌تر برای فولاد در فصول جشن و زمستان در چین و همچنین قصد آژانس برنامه ریزی دولتی چین برای افزایش تلاش‌ها به منظور تنظیم قیمت فولاد برای جلوگیری از گمانه زنی‌های مخرب قیمت بوده است.

همچنین تحلیل گران بازار در روز جمعه (۱۳ ژانویه) اعلام کردند از ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن پس از گزارش‌هایی مبنی بر اوج ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در بسیاری از مناطق شروع به افزایش کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد روند مثبت قیمت در بازار نیز با نگرانی در مورد عرضه محدود سنگ آهن در کوتاه مدت به دلیل حجم کمتر عرضه به ویژه از برزیل حمایت می‌شود.

به نقل از برخی تاجران، عرضه سنگ آهن از شرکت برزیلی Vale به چین به دلیل تاثیر فصل باران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به گفته تحلیلگران Sinosteel Futures، عرضه جهانی سنگ آهن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به دلیل برنامه‌های تعمیر و نگهداری معادن و اختلالات مربوط به آب و هوا کاهش خواهد یافت.

فعالان بازار در روز جمعه (۱۳ ژانویه) اعلام کردند اگرچه چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به دلیل نرخ بالای آلودگی با چالش‌هایی مواجه خواهد شد، اما انتظار می‌رود که وضعیت اقتصادی در سه ماهه دوم به لطف بهبود مصرف داخلی، ثبات بیشتر در بازار املاک و تدابیر حمایتی پولی و مالی بهبود یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد انتظارات مثبت نیز در رشد قیمت سنگ آهن و افزایش مصرف آن نقش دارد.

به نقل از چندین منبع خبری، مقامات کشور چین همچنین قصد دارند سیاست‌های بیشتری را برای حمایت از بازار املاک و مستغلات معرفی کنند که شامل یک طرح محرک با بودجه ۱۰۰ میلیارد یوان می‌شود.

معامله گران در روز جمعه (۱۳ ژانویه) گزارش دادند در کوتاه مدت، افزایش احتمالی تعداد موارد ابتلا به COVID-۱۹ می‌تواند منجر به کاهش شدید قیمت سنگ آهن شود. اقتصاددانان HSBC پیش بینی می‌کنند که تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، تقاضای مصرف کننده متوقف شده و به بهبود قابل توجهی در اقتصاد جین کمک خواهد کرد و از اقتصاد چین به عنوان یک عامل مهم حمایت خواهد کرد.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۴۳ درصدی نسبت به قیمت‌های پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۲۴.۱ دلار در هر تن رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ها در پایان سال گذشته با خوش بینی فعالان بازار نسبت به کاهش کنترل همه گیری در چین و برنامه‌های حمایت اقتصادی احتمالی در این کشور همراه بوده است.

همچنین به نقل از چندین منبع خبری، آژانس بین المللی رتبه بندی اعتباری Fitch Ratings پیش بینی‌های مربوط به قیمت سنگ آهن برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را تایید کرد.

باید توجه داشت که پیش بینی‌ها نشان می‌دهد تقاضای جهانی برای فولاد همچنان کاهش می‌یابد، اما بازار فولاد در سال ۲۰۲۳ شلوغ نخواهد بود و کاهش عرضه از اوکراین و فدراسیون روسیه با کاهش تقاضا در اروپا و سایر مناطق جبران می‌شود.

در این میان معامله گران در روز جمعه (۱۳ ژانویه) گزارش دادند پیش بینی می‌شود که قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۸۵ دلار در هر تن و در سال ۲۰۲۴ به ۷۵ دلار در هر تن برسد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده