تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۸۸۴۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن سنگ آهن عنوان کرد:

معادن کشور هنوز به طور کامل شناسایی نشده‌اند/ بخش معدن به عنوان زیربنای توسعه به‌رسمیت شناخته شود

‌می‌متالز - دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: در حالی تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد در افق ۱۴۰۴ در طرح جامع فولاد پیش بینی شده است که به نظر می‌رسد صرفاً در بخش معدن ممکن است در این خصوص دچار نقصان باشیم.

به گزارش می‌متالز، سعید عسگرزاده با اشاره به تاثیر مستقیم شناسایی معادن بر اقتصاد کشور، گفت: حتماً تمام بضاعت معدنی ما شناسایی نشده است.

وی افزود: اگر وضعیت اقتصادی بخش معدن بهبود پیدا کند و بتوانیم وضعیت فولادسازی را به شکل بهره ور در بیاوریم و به نوعی برنامه ریزی شود که با دنیا رقابت پذیر باشد، طبیعی است که می‌توانند بهای بیشتری برای ماده اولیه بپردازند و توسعه پایدار و ماندگاری سنگ آهن داخلی برای تولید مستمر مؤثر خواهد بود و می‌توانیم به ذخایر دست نخورده‌ای مثل ذخایر عمیق سنگ آهن هماتیت دست پیدا کنیم.

عسگرزاده با بیان اینکه تعیین میزان ذخایر سنگ آهن و یا تعیین مدت زمان پایان ذخایر بی معنی است، معتقد است که این مساله خیلی تاریخ بردار نیست. در این راستا، تا وقتی بتوانیم وضعیت اقتصادی را بهبود بدهیم، می‌توانیم دوام داشته باشیم، ضمن اینکه این وضعیت درباره معادن مختلف نیز صادق است. به عنوان مثال، ما یک حجم قابل توجهی در معدن سنگان سنگ آهن داریم. از این حجم نمی‌توانیم برای جایگزین کردن چادرملو استفاده کنیم. طبیعی است که ذخایر سنگ آهن چادرملو وقتی پایان پیدا کرد، نمی‌توان از ظرفیت سنگان برای جایگزینی چادرملو استفاده کرد.

به گفته وی، با معادن مختلفی روبرو هستیم به طوری که در برخی معادن به میزان ۸۰ سال ذخیره سنگ آهن داریم، در برخی معادن به میزان ۱۰ سال که به همت همه جانبه و نگاه ملی نیاز داریم، تا وضعیت معادن را اقتصادی کنیم؛ به ویژه در معادنی که اکنون وضعیت بهره برداری از آن‌ها یا ناقص انجام می‌شود و یا فعلاً در فرآیند بهره برداری قرار ندارند.

عسگرزاده با اشاره به اینکه پنجره واحد، می‌تواند همه سائل اصلی بخش معدن و بخش‌های اقتصادی کشور را رفع کند، تاکید کرد: پنجره واحد می‌تواند در شفافیت و حاکمیت سیستم به جای مسائل کارشناس محور دخیل باشد.

وی همچنین با بیان اینکه در چند ماه گذشته کار‌های بسیار خوبی در بخش کاداستر معدنی اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: کاداستر از آن حالت فانتزی درآمده و حالت عملیاتی به خود گرفته است و اعداد و ارقام در آن درج و به عنوان منبعی از داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌شود که بسیار مؤثر است.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران اظهارداشت: برای تبدیل یک ذخیره به ماده معدنی که می‌خواهیم از آن بهره برداری کنیم، باید ۳۹ فرآیند طی شود که این فرآیند‌ها نیازمند تسریع و تسهیل در بروکراسی است که پنجره واحد می‌تواند به آن کمک کند. برخی از مجموعه‌ها در پیوستن به این پنجره واحد کم لطفی کردند.

عسگرزاده افزود: امیدواریم سازمان‌های مربوطه کمک کنند تا بخش معدن به عنوان زیربنای توسعه کشور به رسمیت شناخته شود ضمن اینکه بخش معدن می‌تواند مبنای اصلی توسعه صنعتی و توسعه اقتصادی کشور باشد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده