تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۰
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۸۸۰۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حضور پر رنگ گهرزمین در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد

‌می‌متالز - شرکت سنگ آهن گهرزمین با حضور در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد، توانمندی‌های خود را با اجرای پروژه‌های بومی سازی به نمایش گذاشت تا محل جدید برای گفتگو با شرکت‌های معدنی و فولادی دیگر و همچنین شرکت‌های داشن بنیان را ایجاد کرده و میزان صرفه جویی ارزی خود را افزایش دهد.

به گزارش می‌متالز، با تشدید تحریم‌ها و نیاز کشور به ارز، بومی سازی و تکیه بر ساخت داخل مورد توجه مسوولان و فولادسازان قرار گرفت تا بتوانند ارزبری در این صنعت را کاهش داده و صرفه جویی در این زمینه صورت بگیرد.  

در این بین استفاده از ظرفیت داخل به کمک تولیدکنندگان فولاد آمد تا بتوانند نیاز به ساخت قطعات را در داخل تامین کنند.  

انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز با تاکید جدی مسوولان بر این موضوع اولین دوره از جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد را در سال ۹۷ برگزار کرد تا تولید کنندگان فولاد با تامین کنندگان قطعات و تجهیزات در یک محیط کنار هم قرار گرفته تا نیاز‌ها شناسایی و در اختیار تامین کنندگان قرار بگیرد.
 
این موضوع باعث شد تا همکاری شرکت‌های فولادی با شرکت‌های دانش بنیان افزایش پیدا کند. از سویی دیگر برخی واحد‌های فولادی خود به سراغ ایجاد مجموعه‌های دانش بنیان رفته تا بتوانند ساخت داخل را در مجموعه خود هم دنبال کنند.  
در این میان مجموعه گهرزمین که یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن را با ذخیره ۶۴۰ میلیون تنی در اختیار دارد، موضوع ساخت داخل را از سال ۹۵ در مجموعه خود کلید زده و راهبرد «تولید و توسعه بر محور بومی سازی» را در دستور کار قرار داده است.  

این مجموعه با اجرای پروژه‌های بومی سازی در سال ۱۴۰۰ موفق به صرفه جویی ارزی به میزان ۲۰ میلیون یورو در سطح شرکت شد.  

گهرزمین در حالی در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد شرکت کرده است که برخی از پروژه‌های اجرا شده در حوزه بومی سازی آن برای اولین بار در کشور انجام شده است حتی می‌تواند زمینه همکاری با مجموعه‌های دیگر باشد که خود دستاوردی اقتصادی به حساب می‌آید.

بومی سازی ماشین سنگین انباشت و برداشت ترکیبی کارخانه گندله سازی از طرح‌های اجرایی در حوزه بومی سازی این شرکت است که به میزان ۵ میلیون و ۱۱۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی به همراه داشت. همچنین طراحی و ساخت گیربکس خورشیدی پیچیده آسیاب غلتکی فشار بالا، باز طراحی و تعمیرات اساسی بدنه آسیاب‌های گلوله‌ای خطوط کنسانتره و بومی ساری مجموعه کامل هوزینگ بیرینگ آسیاب‌های غلتکی فشار بالا و ساخت سیستم‌های شناگر فلزی و سیستم‌های غبارنشان از دیگر پروژه‌هایی بود که این مجموعه در راستای بومی سازی و کاهش ارزبری اجرایی کرده است.  

این دستاورد‌ها باعث شد تا گهرزمین با حضور در این نمایشگاه و در نزدیکی غرفه بزرگان فولادی توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته و از سویی دیگر با شرکت‌های دانش بنیان وارد مذاکرات جدید شده تا بتواند دیگر نیاز‌های موجود در این مجموعه را با اتکا به نیاز داخل تامین کند.
 
گهرزمین با دستاورد‌های انجام شده در بومی سازی در چهارمین دوره جشنواره فولاد شرکت کرده است این مجموعه به عنوان یکی از مجموعه‌های موثر در بالادست زنجیره با در اختیار داشتن واحد گندله و کنسانتره سازی توان خود را به نمایش گذاشته تا بتواند میزان بومی سازی در طرح‌های توسعه‌ای همچون احداث کارخانه ذوب، آهن اسفنجی و نورد را بیش از میزان امروز محقق کند.  

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده